Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Agent 007 skal kjøre elbil

Startet av Heinz, onsdag 27. april 2016, klokken 07:30

« forrige - neste »

Heinz

Noen som har noe erfaring med dette, tips og råd.

Cookie Monster

Monterne senkestag man får til rundt 1200 på ebay er det enkleste for de fleste.
http://m.ebay.com/itm/MODEL-S-TESLA-AIR-Suspension-Lowering-Links-Full-Kit-Shipped-Free-/151435161504?nav=SEARCH

Ganske enkelt å montere. Tar ca 40-50 min har man ikke gjortdet før. Men bør demonteres før man har bilen på service og de ser ikke at det er gjort. Eller så kan Tesla skylde på at panotaket lekker fordi du har senka bilen  ;D


En annen mulighet er å endre kalibreringen i sensorene så man får den lavere. Men det krever litt mer avansert utstyr :)
2015 P85D

Heinz

Hvordan blir det med hjulvinkler, og dekkslitasje?

Cookie Monster

Bør ta 4 hjulskontroll. Har ikke opplevd noe særlig skeiv slitasje på min. Har senket ca 40mm og var kanskje 1mm mindre mønster på innsiden av bakdekkene etter 14 000km. Men jeg tok ikke 4 hjulskontroll før etter ca 18 000km.
2015 P85D

erot

Noen som vet om nivåene på D-modellene er de samme som på en tidlig modell, dvs 2013? Da mener jeg både absolutt høyde og relative nivåer.

Må man av med hjulene for å bytte stagene, eller er det bare å få bilen opp på bukk?

Muffinman


Høgis

Bakhjul må av, men man kommer til foran uten å ta av hjulene. Må bare heve bilen til high. Litt knotete å få av og vær forsiktig så ikke armene til sensorene knekker. Lønner seg å løsne feste som sitter på karosseriet først.
Prøv først med 4-5 mm. Lengre stag, det senker bilen ca. 15 mm.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Emotion

Hvis du legger den for mye ned. Blir det fort for mye negativ camber som gjør at du sliter innsidene på dekkene. Camber foran kan enkelt justers, bak er det litt mer komplisert. 

Cookie Monster

Min er senket 35mm ca. Ikke noe skeiv slitasje på sommerdekkene etter 17 000 eller vinterdekk 13 000. Kjører alltid på low utenom når jeg heiser opp bilen ved større dumper osv. Justerte vinklene for ikke så lenge siden selv om jeg ikke opplevde skeiv slitasje bare for å ha det mest mulig riktig. Men skal justere igjen når jeg setter på de nye sommerfelgene og dekk siden de er bredere og har lavere innpress.
2015 P85D

Emotion

Det lenge siden den var inne til 4-hjulskontroll nå. Kanskje andre grunner enn bare senkingen til at min sliter på innsiden. Hvem bruker du til justering cookie monster?

erot

Negativ camber oppveies lett med positiv spissing bak. Hjelper på stabilitet også, men blir det for mye så blir den for stabil og det sliter/bruker strøm, men det sliter i det minste ganske jevnt. På min første TMS klarte vi å lirke camberen helt ned (opp?) til -1°19′/-1°15′ og brukte dermed nesten null spissing, dvs +0°05′ totalt. På den nye ble camberen over to grader, så da la vi inn +0°10′. Brukte totalt +0°03′ foran på begge to. Da kjører den veldig fint, også med halvslitte 21".

Ikke gjør det hos Tesla, de er altfor opphengt i standardverdier, og ikke vet jeg hvor avansert utstyr de har til akkurat dette. Bruk et dedikert og uavhengig hjulstillingsverksted.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA