Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: i-Miev bestillt

Startet av frank, søndag 12. september 2010, klokken 02:17

« forrige - neste »

frank

Hei
Har benyttet 2 NiCd Saft blokker (overskudd fra P106 reparasjon) på hytten i flere år nå.
De har jo en stor fordel med at de kan hurtiglades fra aggregat og jeg slipper å tenke på at de tar skade hvis de blir stående tomme en stund.
De lades jo også fra solcellepanelet, men dette har jo regulator for bly som er langt fra ideelt, er oogså usikker på om panelet har nok celler(høy nok spenning)
Er det noen som har et forslag til en enkel regulator for lading av NiCd fra solceller?
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

El rayo

Har ventet på at Hens skal svare, han har samme batterier på hytta.

Foreslår at du sjekker butikker som selger ladere til elektro-modellfly, f.eks. http://www.mamut.net/mikronor/shop/
Velg en som er til 11 - 16V DC drivspenning og klarer minst 10 NiCd celler (laderen kan gi høyere spenning ut enn den får inn). Ladestrømmen bør vel være like stor som forbruket ditt, men ikke mer enn det solcellepanelet klarer å levere.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Jeg skulle også til å foreslå RC ladere. Bare pass på at de restarter når forsynings-spenningen kommer tilbake etter en regnfull dag.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

De mest vanlige panelene har 36 celler. Med en åpen spenning på  0,58 v/celle vil et slikt panel gi 21 volt i klart og direkte sollys, max effekt ved ca 17 volt og max strøm ved 15  volt og nedover. 
Såkalte selvregulerende paneler har gjerne 30 celler, og gir max 17-18 volt åpen spenning, max effekt på  15 volt og max strøm et sted under 14 volt.
Et selvregulerende panel med 30 celler vil være tilstrekkelig for å fullade 10 nicad, men de siste prosentene vil ta tid. Derfor vil heller ikke vannforbruket bli stort.
Med fler celler oppnår en bedre lading i gråvær, men overspenningen blir bortkastet i klar sol. Dessuten vil vannforbruket øke.
Jeg har nå satt opp et 44 cellers panel med 25 volt åpen spenning, som lader 3 saftblokker i serie. Det er svært liten forskjell på strømmen om jeg kobler til 2 eller 3 blokker i serie.
Rune Haaland hadde en Kewet med 4 -36 cellepaneler på taket som seriekoblet ladet en 48 voltpakke. Senere ble bilen bygget om til 60 volt bly, og det gikk utmerket.
Hvis batteiet står med lading alltid, vil jeg anbefale å tappe det langt ned noen ganger i året for å unngå krystallisering eller hukommelse.
Hvis vannforbruket er akseptabelt, kan det kjøres uregulert, eller regulatoren kan justeres opp til 15,5 volt, eller 1,55 volt celle 
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Fant denne NiCD laderen på Biltema i går. En slik på hver blokk, og forsynt med ca 12V fra solcellepanelet ditt kan være akkurat det du er på jakt etter.

Tror også den kan oppveie for ev. lav spenning fra solcellepanelet f.eks forårsaket av stedvis skygge fra trær etc.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA