Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Piggdekk trilling

Startet av sven erik, lørdag 17. desember 2016, klokken 00:37

« forrige - neste »

sven erik

hva av rekkevidde får dere med  30kw leaf  med varme på og vinter dekk og normal  kjøring ?

eliten

Det avhenger av temperatur og fart. Har mye kjøring på motorveg 110 km/t. Rekkevidde 135-170 km, avhengig av % kjøring motorveg/temp.

sven erik

jeg vet  det er forskell på ting men om en kjører med varme og alt  og hholder ca 110  eller deromkring  jeg mener

Øyst1

Temmelig umulig å svare på.
For forholdene er aldri konstante!

Hvilken temperatur tenker du på? 0. -5. -10?
Snø? Bart? Vind?

Jeg kjører i Rogaland, og her er det for det meste +- 0 grader om vinteren.
Da holder jeg uten problem 15 mil, men er finnes ikke 110 soner, bare 90!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

sven erik

hei men da vet jeg litt for c 90 km i timen holder  den 15 mil  har du noe i gjenn  da

Bjoris

110 km/t, du er neppe over 120-130 km i rekkevidde på vinteren. Det svarer seg stort å legge seg litt under 100 km/t
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

svingen

har vel kanskje lest den her http://elbil.no/aller-forste-norske-test-av-30-kwh-leaf/ hvis du har tenkt og kjøpe en slik en og spør er det mulig og leie en på nabobil.no får en helg hvis du vil,koster vel ca 400 kr dagen skal selv gjøre det om 1 mnd tid. så får du prøvd "hytte turen" eller hva du skal i praksis :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

sven erik

jeg vurderer fler men jeg får ikke prøvd den til det jeg skal  for det er en spania tur

moby666

elbil.no tester "alle" folkeelbilene. Har testet 5 til nå under like forhold og samme runde:

http://elbil.no/test-av-nissan-leaf-30-kwh-en-god-fjerdeplass/

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Bondeknøl

Men når vi kjører på vinteren så går jo mye av strømmen til å varme opp bilen. Vil det ikke da svare seg å kjøre fortere slik at den tiden bilen varmes opp er kortere da vi kommer fortere frem?

bob-bob

#10
Sitat fra: Bondeknøl på mandag 07. november 2016, klokken 12:27
Men når vi kjører på vinteren så går jo mye av strømmen til å varme opp bilen. Vil det ikke da svare seg å kjøre fortere slik at den tiden bilen varmes opp er kortere da vi kommer fortere frem?
Enkelt fortalt : Nei.
Har testet litt. Her snakker jeg selvsagt om normal kjøring på motorvei , ikke hypotetiske tullehastigheter på 40- 50 km/t. Dvs - du skal ikke hindre øvrig trafikk . Altså :

Det som lønner seg , er å varme opp bilen før man drar , med strøm tilkoblet og fullt batteri.
Eksempelvis hastighet ca 90 km/t. Du kommer da lenger på kortere tid enn om du ligger i 110 , (forutsatt at du har tenkt å bruke hele batteriets kapasitet) for tiden du da bruker på å stoppe og hurtiglade er lengre enn den tiden du taper på å kjøre i 90 enn når du ligger i 110.

Rekkevidde realistisk i flatt terreng og tørr vei er vel ca 17-18 mil på sommer og ca 13 på vinterstid med full komfort.  ( og ca 90 km/t)  Det er selvsagt mulig å tyne det til over 20 mil på sommer og over 15 mil på vinter , men da bør man spare litt på varme/ac og evnt gasspedal. 8)

nr1rayner

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 07. november 2016, klokken 12:27
Men når vi kjører på vinteren så går jo mye av strømmen til å varme opp bilen. Vil det ikke da svare seg å kjøre fortere slik at den tiden bilen varmes opp er kortere da vi kommer fortere frem?
Optimal hastighet UTEN varme ligger på ca 40 km/t.
Optimal hastighet MED varme vil naturlig ligge noe høyere, men du skal nok bruke mye varme for at vi kommer opp i 60 km/t.
Det ble vel gjort noen kjappe beregninger en plass i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22806.0.html

Altså, med mindre du snakker om hastigheter rundt 30-50/60 km/t så blir svaret klart nei.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA