Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Strømforbruket til elbiler er ikke vesentlig

Startet av Pappapangpang, torsdag 07. april 2016, klokken 11:16

« forrige - neste »

Kavorka

#15
Den slitasjen som er mest aktuell for trådstarter er vel den som er på batteriet. Med så mange fulle ladesykler er det relevant at kapasitet på batteri kommer til å reduseres maksimalt innenfor det som garanteres (typisk 70% av opprinnelig?) Da burde man strengt tatt komme frem på jobb med 30% rest på en kald vinterdag, for å være sikker på å komme frem hver vinter.

Hvis du velger en bil som akkurat kommer frem den første vinteren vil du måtte kjøre saktere og saktere for hver vinter fremover. Kanskje det er akseptabelt å hurtiglade på vei til/fra jobb, hvis det er et fåtall av dagene det er så kaldt. Isåfall utelukker det MB som mangler hurtiglading.

Edit: MB vil vel også bare såvidt komme opp i 100% ila arbeidsdagen? 28 kWh batteri på en 13A kurs burde ta ca 9 timer å lade 0-100%.

pudderjagar

Forskjellen mellom elbil og diesel er ca 1 kr spart pr km + bompengefritak. Med 89 km x2 x270= 48 000kr spart bare i drivstoff, service og årsavgift.

Eg vil tru at bilen også vært brukt på fritida. Pluss gjerne på 10 000km her. (ferie, helgeturer ol.) Da vil sei nye 10 000 kr spart. Då er du oppe i 58 000kr spart. Dette dekker kanskje lånet og litt til. Så då har du gratis bil samanlikna med diesel/bensin.

Kjøp ein brukt Tesla, eg hadde ikkje vore i tvil. Da ligg mange på nettet og kjem fleire billinge model S no når Model X kjem på markedet.

Tesla er ein veldig god bil å kjøre. Lading går heilt fint, når du har kjørt ein del dager så kan du stikke innom ein superlader og toppe opp. Gjerne nok med 15 min i veka. Resten ladar du heime. Men eg hadde prøvd å fått til ei lademulighet på jobb. Greit med varm bil når ein skal heim så ein slepp å skrape is.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Trekkoppbil

Når det gjelder spørsmålet om slitasje, så er det en fare jeg ville være opptatt av:
Djupe utladninger.

Mange mener at å lade batteriet  nesten tomt, sliter på batteriet. Men din bruk, kan man kjøre batteriet ganske langt ned 2 ganger om dagen. Og skal du ut å kjøre igjen etter å ha kommet hjem fra jobb, før du har rukket å lade opp vesentlig, så kan de bli flere djupe utladninger på en dag.

Allt avhenger av kjørestil:
Om du tilpasser kjøringa så du holder gjenværende lading over 20% av batterikapasiteten til vanlig, eller 4kwt, så trur jeg batteriet kan holde lenge.
Det spørs først og fremst hvor stor fart du vil kjøre med. På motorvei kan du velge sjølv hvor stort forbruk du vil ha.
Den mest uøkonomiske kjøringa jeg har målt med Leaf på et lite stykke motorvei, gav ca 4 km pr kwt.  Det var høy fart på våt vei, og antakelig med varmeapparat. Kjører man 8 mil på den måten, bruker man 20kwt.  Brukte Leafer som jeg har prøvd, har hatt en kapasitet på 16-22kwt.  5km pr kwt er kanskje mer normalt på motorvei. Ligger du bak et vogntok på tørr vei, tipper jeg du kan komme 7-8km/kwt.

Spørsmålet er hvor fort du kjører.

pudderjagar

Eg er ikkje bekymra for djupe utladingar på dagens elbilar. Dei har store buffere både i topp og bunn av batteriet. Da som skadar batteriet mest er hvis du ikkje ladar batteriet snarast etter at da er utlada.

Nissan har testa ein Leaf i 2 år med nare å hurtiglade den. Batteriet var ubetydeleg svekka. Bilen vart kjørt som firmabil.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Mazzbot på fredag 19. februar 2016, klokken 16:32
30 kWh Leaf med agrolavtale og 6.6 KW lader .
Støtter dette forslaget. Med Chademo hurtiglading så kan du bruke den til mer enn bare jobbpendling, om du vil ta noen ærend selv om det skulle bety en lang omvei hjem. Liten luftmotstand er viktig på motorveikjøring. Solid bil med få feil. Det er en grunn til at den er den mest solgte elbilen. Veldig bra bluetooth handsfree med god lyd, og andre hører tydelig hva du sier uten at du må bøye deg frem mot mikrofonen. Bra stereoanlegg hvor du kan koble mot USB og bruke mobilen som kilde (og lade mobilen selvsagt) 5 stjerne på krasjtest. osv. osv. Merch B klasse er mer premium, men uten hurtiglader. Ikke like fleksibel da... Rett på jobb og rett hjem, og da må den lade _lenge_ før man kan bruke den til andre ærend. Hurtiglading er ett must, da det gir den mulighet til å kjøre mye eller komme seg hjem om man har glemt å plugge den inn til lading på jobben f.eks eller glemt ladekabelen hjemme.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Trekkoppbil

Det har jeg lurt på, hva som er skadelig med djupe utladninger:
-Om det tidsintervallet før man lader opp, som er skadelig.
-Eller om det antallet djupe utladninger som er skadelige.
-Og om oppladehastigheten etterpå er viktig.
-Og om størrelsen på utladingstrømmen har betydning.

Jeg fikk gjenfortalt et resyme av en artikkel som stod i Teknisk Ukebald før jul, hvor forklaringen var at kapasitetestapet man har på djupe utladinger, er tapt for alltid, men jeg har ikke klart å finne artikkelen sjølv.
Når jeg har lada batterier djupt ut, så har jeg ofte lurt på om det kan være bra å hurtiglade litt, så snart som mulig, og om det kanskje kan være bra for batteriet. Det er vel mange som har opplevd bedre kapasitet etter hurtiglading.
Det sies at lithiumbatterier ikke bør lades opp sakte. På en annen tråd på forumet var det en som mente at optimal hastighet er batterikapasitet delt på 2 timer. Jeg innbiler meg at man kanskje bør lade med større strøm når batteriet er tomt, og mindre strøm etterhvert, men det blir litt synsing.
Ved daglig lading, vil man typisk lade med ac på 3 eller 6kW, og det er vel litt lite hvis man har nesten tomt batteri?
En annen sak er bruk av batteriet: Når man kjører med et batteri som er nesten tomt, lurer jeg på om man bør kjøre forsiktig, så man slipper store utladningsstrømmer.

pudderjagar

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

AmocoCadiz

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 26. mars 2016, klokken 17:57
Det har jeg lurt på, hva som er skadelig med djupe utladninger:
-Om det tidsintervallet før man lader opp, som er skadelig.
-Eller om det antallet djupe utladninger som er skadelige.
-Og om oppladehastigheten etterpå er viktig.
-Og om størrelsen på utladingstrømmen har betydning.

Jeg fikk gjenfortalt et resyme av en artikkel som stod i Teknisk Ukebald før jul, hvor forklaringen var at kapasitetestapet man har på djupe utladinger, er tapt for alltid, men jeg har ikke klart å finne artikkelen sjølv.
Når jeg har lada batterier djupt ut, så har jeg ofte lurt på om det kan være bra å hurtiglade litt, så snart som mulig, og om det kanskje kan være bra for batteriet. Det er vel mange som har opplevd bedre kapasitet etter hurtiglading.
Det sies at lithiumbatterier ikke bør lades opp sakte. På en annen tråd på forumet var det en som mente at optimal hastighet er batterikapasitet delt på 2 timer. Jeg innbiler meg at man kanskje bør lade med større strøm når batteriet er tomt, og mindre strøm etterhvert, men det blir litt synsing.
Ved daglig lading, vil man typisk lade med ac på 3 eller 6kW, og det er vel litt lite hvis man har nesten tomt batteri?
En annen sak er bruk av batteriet: Når man kjører med et batteri som er nesten tomt, lurer jeg på om man bør kjøre forsiktig, så man slipper store utladningsstrømmer.
Når jeg kjøpte bilen ble jeg fortalt at "sakte inn, sakte ut" for kjøring og lading av lithiumbatterier var det gunstigste for lang livslengde, noe jeg synes kan høres logisk ut...?

Trekkoppbil

Jeg synes det er vanskelig å finne data om hva som er optimal ladestrøm for li-on-celler.

Man kan finne visse påstander, når man søker på nettet, men mange er ubegrunna, og faren er at man opplysningene man leser taes ut av sin sammenheng.  Det finnes celler med ulike karakterstikker, og det kan være ulike lademetoder, og det er ikke sikkert det man leser er relevant for el-bil.

Her er det en som mener at ladestrømmen bør være 0.2 C til 0.7 C avhengig av fabrikat: http://www.powerstream.com/li.htm

Her er det en artikkel, hvor det antydes at ladestrømmen for Li-on bør være 0,2 til 1 C: http://powerelectronics.com/site-files/powerelectronics.com/files/archive/powerelectronics.com/mag/504PET23.pdf
Det er ut fra en ladealgoritme som heter cc-cv, hvor man lader med en konstakt strøm en peride, inntill man når en høy spenning. C er kapasiteten delt på 1 time. (Men man skal ha lågere strøm på celler som er under 3V, men det er vel ikke så vanlig på elbil?)

Har du ett batteri på 20kWt, så vil 0,2C til 1C være litt grovt tilnærma 4kw-20kW.


pudderjagar

Dagens elbilar er fullstappa med elektronikk og sikkrerhetsfunksjonar. Ingen elbilprodusent vil sleppe på for mykje straum hvis da er skadeleg. Då vil bilen redusere strømtrekket både på Dc og AC lading.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA