Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problem eller bare jeg som ikke har lest godt nok i manualen?

Startet av TGM, fredag 16. juni 2017, klokken 07:55

« forrige - neste »

TGM

Hei!

Vurderer kjøp av denne Tesla S 70D
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92479455&fks=92479455

Den tikker en del bokser som er viktig for meg:
- 4wd
- luftfjæring
- panotak og muligheten for skiboks/stativ
- pris (dette er nær smertegrensen for min del)

Hva bør jeg være oppmerksom på ved kjøp av dennne bilen? Hva bør jeg undersøke ved prøvekjøring, og hva ble jeg spørre spesifikt om?

Kom gjerne med generelle vurderinger av bilen og prisen..

Har også vært i kontakt med en tesla-forhandler ang bruktbiler. De hadde ingen aktuelle for øyeblikket, men måten de setter bruktbilen i stand før salg er jo tiltalende. Noen erfaringer med å kjøpe brukt av ikke-teslaforhandlere?

tkjoerlaug

Hvorfor er luftdemper viktig? Jeg er på min andre Tesla og har hatt begge deler. Skulle jeg kjøpt min tredje ville jeg valgt uten luft da dette er billigere, mindre som kan gå i stykker og gir omtrent samme kjørekomfort.

Det er uklart om denne har sort solid lakk eller metallic. Mange styrer unna sort solid da den blir veldig lett ripete.

Denne har standardsetene uten sidestøtte og pianosort interiør. Begge disse ville jeg personlig unngått, men det er en smakssak.

Øyvind.h

Bilen mangler de nye skinnsetene ser det ut til. Det er et stort minus etter mitt syn.

For øvrig er jeg enig i at luftunderstell er viktig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cries

70D er generelt et godt kjøp. Har selv 70D etter å ha gått fra S85, og merker ikke noen praktisk forskjell i rekkevidde til daglig. Litt høyere forbruk på vinterstid (5-10%). Men har selv kjørt t/r italia i fjor sommer uten noe som helst problem.

Det jeg ser etter i en bil, er ikke nødvendigvis en fasit, men her er mine kommentarer på bilen som er linket.

- Har ikke premiumpakke ser det ut til, som i praksis kun betyr at det ikke er elektrisk bakluke (+ noe annet kosmetisk "småtteri" inne i bilen.
- På bildene har bilen 68km remaining range. Jeg ville lurt på hvor lenge den har stått slik, da det ikke er bra for batterier å stå med lav SOC (state of charge) over tid. 68km tilsvarer ca 15-18% kapasistet på batteriet.
- Den har ikke oppgradert lydanlegg. Det ville for min del gjort at jeg hadde vurdert nærmere, da jeg er glad i litt den lille ekstra kvaliteten som lydpakken gir. Er selvfølgelig mulighet å ettermontere
- Har ikke vinterpakke, dvs ikke varme i ratt/bakseter (et must for en frossenpinn som meg)
- Det står ikke om den har aktivert autopilot, dvs at du må ut med rundt 25k + moms (tror jeg) for å få adaptiv cruise control m/autopilot 1. (ACC er et must for min egen del)
- Som kommentert tidligere, har den de gamle setene. Jeg liker Next Gen setene bedre, som var en av faktorene til at jeg byttet fra S85 til 70D tidligere. Men dette er smak og behag. Begge bør prøves før man vet hvaslags smak som behager baken.
- Følger det med vinterdekk? I såfall, hvilke? Om det er pirelli bør du sjekke om det er OK basert på ditt kjøremønster. I "verste" fall medfører det 8-12k å kjøpe nye dekk, så ikke en dealbreaker

Konklusjonen min blir at jeg synes bilen er littegrann overpriset mtp utstyrsnivå, men ikke med mye. Rundt 600k er akseptabel pris, så skal vel forhandler ha sin del av kaken. Hvis du synes setene er gode, og du enten er villig til å betale 30k for ACC eller ikke trenger ACC, vil denne bilen være helt OK. Tesla er uansett en annen verden i forhold til bil, så man blir veldig fort fornøyd. Det man ikke er fornøyd med tar man med på neste Tesla. Det er vanskelig at det blir bare 1 :)

elbilertilalle

Det jeg lurer litt på er hvordan dette med reklamasjon er når man kjøper fra en annen forhandler. Etter 100.000 km garanti er brukt opp så gjelder fortsatt den 5-årig reklamasjons frist som er satt av forbrukerkjøpsloven - men denne sier at kjøperen må reklamere hos selger - og siden selger ikke er Tesla - hvordan blir dette da? Hva om f.eks speilet faller av etter 4 år (speil er ment å være med enn 2 år, altså 5 år). Er det selgere som må dekke dette? Eller kan man går direkte til Tesla for reklamasjon?
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA