Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer med Tesla S 70 og 70D ?

Startet av Freshman, søndag 22. mai 2016, klokken 07:47

« forrige - neste »

Freshman

Hei.

Jeg er helt fersk eier av model S.

- Jeg ser at Fortum har en del ladestasjoner hvor det tilbys 400V32A type 2. Jeg har ikke dobbeltlader: Kan jeg lade på en slik stasjon, og så henter bilen bare ut det den skal?
- Hva slags kontakt er CCS?

Med vennlig hilsen meg

Muffinman

#1
Enkellader: du får 11kW fra en slik stasjon. Det tilsvarer 50km/t på en rwd eller P85D, litt mer på 85D. Men du må ha med egen type 2-kabel.

CCS er DC-hurtiglading. Model S kan ikke bruke disse. Men de fleste stasjonene har i tillegg chademo. Den kan du bruke, men trenger et chademo-adapter.

CCS-plugg:


Egil Fonn

Ja du kan lade Teslaen på 400V32A type 2.
CCS=Combo Charging System
Se denne for detajlert innfo. om ulike lade kontakter.
http://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-de-forskjellige-ladepluggene-til-elbil/223939
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Egil Fonn

Har også spørsmål om lading.
Jeg har 240v trefas i huset og investerte i en trafo fra Noratel Type 3LT16,0-230/400-dYN11-23 og en Lade boks fra Salto Type EVSA563.
Dette ble innstalert for lading av MB B-electric som lader med 11kw 400v. Lade boks burde kunne levere ut 32 amp 400v iht spec. Trafo klarer kun 23 amp ser det ut til.
Plugget i Teslaen som har dobbeltlader (22kw)  Den trakk forsiktig i begynnelsen og ettersom strømtrekket økte sank volt fra 220 til 200v 3fas i bilens display. Ladingen stoppet men ingen sikringer røk. Stilte ned fra 23 til 16 amp trekk i bilens display og da gikk det fint.
Antar at økning av lednings tverrsnittet mellom trafo og ladeboks  (Beregnet på16amp 400v) vil løse problemet?
Regner med at denne trafoen kan belastes med 23amp kontinuerlig?
Regner med jeg etter oppgradering av kabler kan stille ladetrekk i tesla på 23amp og at det er det bilen trekker fra nettet?
Noen synspunkter?

MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Freshman

Sitat fra: Muffinman på mandag 28. mars 2016, klokken 09:17
Enkellader: du får 11kW fra en slik stasjon. Det tilsvarer 50km/t på en rwd eller P85D, litt mer på 85D. Men du må ha med egen type 2-kabel.

CCS er DC-hurtiglading. Model S kan ikke bruke disse. Men de fleste stasjonene har i tillegg chademo. Den kan du bruke, men trenger et chademo-adapter.

CCS-plugg:



Vil det si at jeg kan bruke type 2-kabel og bare sette på en overgang til chademo? Eller må jeg ha helt egen chademokabel?

SunSeeker

Du trenger dette adapteret, som du setter på Chademo klumpen, for så å plugge enden i bilen.

Muffinman

Chademo har fast kabel. Du må sette adapteret på denne og deretter plugge adapteret i bilen. Du bruker ikke type 2-kabelen når du lader med chademo.

Freshman

Takk for svar.
Tester på Shell mortensrud nå, og den lader med 70km per time. Model s 70d uten dobbeltlader.

SunSeeker

På en måte positivt, men hva betyr det for oss?
Hva med mulig stopp i utbyggingen inntil dette er avklart?

http://elbil.no/nyheter/elbiler/3761-dagens-elbiler-kan-ikke-bruke-ny-superrask-lading

Muffinman

Kan hende det stiller seg litt annerledes 2. april ;)

aness


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA