Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: RDIO - Tragisk system

Startet av hsa77, søndag 14. juni 2015, klokken 23:42

« forrige - neste »

pudderjagar

Ikkje vent med å setja bilen på lading. Når du har kjørt den så genererer batteriet varme. Etter varmare bilen er jo bedre og meir effektivt lader den. At det dukker opp nokon km etter at den har stått i ro er bare batteriet som balanserer seg. Dette ordner laderen meie effektivt
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

morten69

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 16. mars 2016, klokken 13:04
Ikkje vent med å setja bilen på lading. Når du har kjørt den så genererer batteriet varme. Etter varmare bilen er jo bedre og meir effektivt lader den. At det dukker opp nokon km etter at den har stått i ro er bare batteriet som balanserer seg. Dette ordner laderen meie effektivt

Ser du har Q210. På R240 er det ikke snakk om litt dessverre. Hvis jeg kjører ca 10 mil og bilen har brukt 16 Kw så sier den at det er igjen ca 2 kw på bilen( bruker CanZe). Etter 10-15 min så har bilen plutselig 6 kw tilgjengelig. Siden R240 lader kun med 22 kw maks kan bilen stå lenge etter stopp før denne lade hastigheten minker.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

THE

Har akkurat samme fenomen på min 210 Zoe. I går kveld kjørte jeg 106 km fra Voss til Lærdal. Startet med 88% SOC, -2 grader utetemp. Det er en del høydemeter på turen, (50moh - 350 moh - 0 moh - 400 moh - 0 moh) Etter ca. 76 kjørte kilometer hadde jeg 25% SOC, og det ville være usikkert om jeg klarte å kjøre de siste 30 km fra Aurland hjem. I Aurland har jeg mulighet til å lade på 22kW uttak fra Arctic Roads, men det var ikke fristende å betale 99,- kroner for å lade 2kWh for å være sikker på å komme meg hjem. Løsningen ble å låse bilen og gå ei lita runde på parkeringsplassen ved laderen i Aurland. Etter ca 3-4 minutter låste jeg opp bilen og hadde 36% SOC, da jeg parkerte hjemme etter 30 km hadde jeg 10% SOC.

Det vil si at i et par minusgrader med kald bil har jeg brukt 78% batteri på 106 km. Håper jeg skal klare turen til hytta på 125 km uten lading i morgen. Med 100% SOC og forvarmet bil tror jeg det skal gå selv om jeg må over Filefjell med 1000moh og får en stigning fra 350moh til 750 moh  i løpet av de siste 5 km opp til hytta.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

fdl

Sitat fra: THE på torsdag 17. mars 2016, klokken 08:03
Har akkurat samme fenomen på min 210 Zoe. I går kveld kjørte jeg 106 km fra Voss til Lærdal. Startet med 88% SOC, -2 grader utetemp. Det er en del høydemeter på turen, (50moh - 350 moh - 0 moh - 400 moh - 0 moh) Etter ca. 76 kjørte kilometer hadde jeg 25% SOC, og det ville være usikkert om jeg klarte å kjøre de siste 30 km fra Aurland hjem. I Aurland har jeg mulighet til å lade på 22kW uttak fra Arctic Roads, men det var ikke fristende å betale 99,- kroner for å lade 2kWh for å være sikker på å komme meg hjem. Løsningen ble å låse bilen og gå ei lita runde på parkeringsplassen ved laderen i Aurland. Etter ca 3-4 minutter låste jeg opp bilen og hadde 36% SOC, da jeg parkerte hjemme etter 30 km hadde jeg 10% SOC.

Det vil si at i et par minusgrader med kald bil har jeg brukt 78% batteri på 106 km. Håper jeg skal klare turen til hytta på 125 km uten lading i morgen. Med 100% SOC og forvarmet bil tror jeg det skal gå selv om jeg må over Filefjell med 1000moh og får en stigning fra 350moh til 750 moh  i løpet av de siste 5 km opp til hytta.
Hva ligger forbruket ditt på under slik kjøring? 

THE

Har ikke nullstilt kjørcomputer siden i slutten av januar, men på de siste ca 3100 km har jeg et forbruk på 16,0kWh/100 km. Forbruket i går (78% batteriforbruk på 106 km) tilsvarer ca 16,2 kWh/100 km.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Jævla Hippie

Sitat fra: fdl på onsdag 16. mars 2016, klokken 09:19
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 15. mars 2016, klokken 21:32
Dei siste 5 kwh "tørker" vekk i batteriet. Dette er heilt naturleg sidan temperaturen er rundt 0 grader. Hadde temperaturen vore over 15 grader så hadde rekneskapet ditt vorte 0 kwh.

Effektmålaren i bilen målar berre da som bilen brukar og ikkje da som "tørkar" vekk i batteriet pga kulden.
Så konklusjonen er at jeg må regne med at så mye som 18-20% av batterikapasiteten er "borte" ved 0 grader
Hvordan stort vil tapet være ved -10 grader? Er det noen som vet dette? Eventuelt har en oversikt over hvor mye tilgjengelig kapasitet en kan bruke ved en gitt temperatur?

Tall hos meg fra i vinter har vært ca 16 kwh tilgjengelig ved -20C og ca 18 kwh ved -12C. Dette er før bilen får hvile og hente frem det som har "tørket bort", som det sies her, noe som ser ut til å ta lengre og lengre tid jo kaldere det blir.

Noe av årsaken til at det mangler så mye er at bilen ikke får ladet til 100% når det blir så kaldt, og denne kapasiteten får du derfor ikke tilbake når den har stått i ro.
Renault Zoe 240 Life

Einride

Sitat fra: THE på torsdag 17. mars 2016, klokken 08:03Etter ca. 76 kjørte kilometer hadde jeg 25% SOC, og det ville være usikkert om jeg klarte å kjøre de siste 30 km fra Aurland hjem.
[...]
Løsningen ble å låse bilen og gå ei lita runde på parkeringsplassen ved laderen i Aurland. Etter ca 3-4 minutter låste jeg opp bilen og hadde 36% SOC, da jeg parkerte hjemme etter 30 km hadde jeg 10% SOC.

Det "fenomenet" irriterar meg veldig til tider. Eg har hatt fleire tilfelle der estimert rekkevidde er langt under det eg treng for å kome meg heim. Men å parkere bilen berre eit par minuttar kan plutselig gjere at bilen går opp 10-20 prosentpoeng gjenverande kapasitet. Trur det meste eg har sett er eit "hopp" på nærmare 25 prosentpoeng, og då var det ikkje spesielt kaldt ute heller, kanskje rundt 0 grader.

Det må jo for faen vere mogleg å vise noko litt meir realistisk på prosentvisninga i alle fall? At gjettometeret er på tur er forsåvidt greit, men faktisk prosent igjen bør dei klare å vise meir nøyaktig. Er dette eit problem på alle elbilar eller er det berre Renault som er ubrukelege der?

morten69

Samme skjer hos meg også. Hvert oppi over 20% opp etter 10 min stop. Har en berlingo el og den oppfører seg ikke sånn. Kompis har e-golf og han har aldri sett det. Tror kun Renault som sliter med så stor missvisning. Helt enig at dette burde Renault klart bedre.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

THE

Det er vel ikke noe som er unikt med batteriene i Zoe sammenlignet med alle andre elbiler, så dette fenomenet skyldes vel mest sannsynlig programvare. På langtur er det utrolig irriterende at man aldri vet hvor mye strøm man har. På onsdag måtte jeg ta en unødvendig stopp for å la bilen finne ut hvor mye strøm den hadde på batteriet før jeg kom meg hjem, og det burde være helt unødvendig. Jeg er helt sikker på at Renault kan lage en fix på dette hvis de vil. Det samme gjelder antall lagringsplasser til TPMS. Det at Renault ikke har kommet med SW-oppdatering for blant annet disse tingene viser vel at elbil ikke har så veldig stor prioritet hos Renault?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

THE



Sitat fra: THE på torsdag 17. mars 2016, klokken 08:03
Håper jeg skal klare turen til hytta på 125 km uten lading i morgen. Med 100% SOC og forvarmet bil tror jeg det skal gå selv om jeg må over Filefjell med 1000moh og får en stigning fra 350moh til 750 moh  i løpet av de siste 5 km opp til hytta.

Da har jeg tatt turen. Står på Fagernes og lader på 43 kW etter 140 kjørte km. Hadde 15 % rest på batteriet da jeg koblet til lader.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA