Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading i Europa er et sant mareritt!

Startet av Mippen, tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:25

« forrige - neste »

Ferry

Jeg har i tillegg til garantien fra Elbilforeningen opprinnelsesgaranti på strømavtalen, så jeg har betalt to ganger for samme vare. DET er ren strøm, det!

Elmo

#31
Sitat fra: THE på fredag 18. mars 2016, klokken 08:10
I januar 2016 ble det produsert 15835 GWh strøm fra vannkraft i Norge, i tillegg 232 GWh fra vindkraft. (https://www.ssb.no/elektrisitet/)
Denne er interessant å se på  http://energinet.dk/Flash/Forside/index.html

og denne  http://www.statnett.no/Drift-og-marked/Data-fra-kraftsystemet/Nordisk-produksjon-og-forbruk/
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

.Andre

Jeg venter i spenning på et bilde av tankbilene som kjører kullkraft fra Polen til Norge :P

98% i Norge har ren vannkraft, resten har litt vind osv. Ohms lov og fysikkens lover tilsier at elektronene i din stikkontakt kommer fra nærmeste krafverk. Elektronene går minste motstands vei. Det er helt feil å si at norske strømkunder får skitten strøm, det er der lureriet ligger. Jeg bryr meg ikke om hva som er på papiret. Et papir kan ikke oppheve fysikkens lover uansett...

http://www.energinorge.no/nyheter-om-stroemmarkedet/norsk-stroem-er-fornybar-og-ren-article10853-240.html

Vi importerer vel stort sett atomkraft fra Sverige når vi først importerer noe? Det er jo den reneste formen for energi hvis man ser vekk fra de fornybare. Hadde kulkraftverkene blitt byttet ut med atomkraft hadde det løst mye ifm klimagassutslipp.

tomrh

Penger er en god analogi til strøm. Penger er i omløp i hele verden men ingen kan si hvor den og den krona eller dollaren kom fra. Pengestrømmen er et nettverk der det gjøres innskudd og uttak, kjøp og salg overalt. Noen av pengene kan til og med stamme fra skitne virksomheter og hvitvasking, salg av narkotika etc. Vi kan ikke si noe om opprinnelsen til pengene som havner på vår lønnskonto annet enn at firmaet vi jobber i eide dem før oss.

Norge produserer 98% ren energi, men opprinnelsen til strømmen vi bruker fra kontakten er en miks av alle strømprodusenter så lenge Norge er koblet til det globale strømnettet. Akkurat som at noen få kroner av lønna mi faktisk kan stamme fra menneskesalg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

Og ettersom det importeres lite er det altså i hovedsak papirflytting man snakker om.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Og for å forsette argumentasjonsrekka. Jeg anses ikke som noen kriminell selv om jeg bruker penger der man vet at x% kommer fra en svart økonomi og kriminelle virksomheter. Man søker jo å redusere den svarte økonomien, ja, men det er aldri galt å bruke penger. Men når det gjelder strøm så blir forbrukerne plutselig klimasynderne når det er produksjonen man skulle fokusere på.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Elmo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. mars 2016, klokken 18:49
Og ettersom det importeres lite er det altså i hovedsak papirflytting man snakker om.
Ja, og ikke bare det. Hovedgrunnen til at vi importerer strøm i det heletatt er at Europa bruker de Norske vannmagasinene som batteri. Sånn blir det fordi det er vanskelig å justere ned produksjonen i kullkraftverkene men enkelt å stenge "vannkrana".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

tomrh

I fortsettelsen av mine to forrige innlegg...det å betale opprinnelsesgarantier for strøm blir da som om at alle lovlige finansinstitusjoner, firmaer etc. skulle utstede garantier for at pengene de omsetter ikke er tjent på illegale måter, og at man som forbruker skulle betale litt ekstra for at utbetalingen ikke skulle kunne spores til svart økonomi. Gjett hvem som ville kjøpt slike garantier.

Likevel kjøper jeg strøm med opprinnelsesgaranti, bedre at jeg kjøper den enn at den blir solgt ut av Norge for å dekke over "svart" strømproduksjon.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA