Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hybridbilar är skit, Hel-elektriska bilar är framtiden!

Startet av Kav, søndag 08. mai 2016, klokken 21:38

« forrige - neste »

kodalse

Sitat fra: PionerThink på onsdag 16. mars 2016, klokken 19:56
Jeg sitter i et styre som administrerer og vedlikeholder distribusjon av tv-signaler via kabler i bakken. Disse går ofte fra bokser i gata til husene, og fra tid til annen så må kablene skiftes ut og det må graves grøfter. Før jeg kom inn i styret hadde de hatt en episode der de måtte foreta graving av grøft et stykke, og da kom summen på 100 000 kr. Tror derfor at den biten av tilbudet ikke er så veldig gal, men at man kanskje bør sette alt ut på anbud som andre foreslår lengre opp for å få kvalitetssikret tilbudet.
Er uansett enig i at det hørtes veldig dyrt ut samlet sett!
Jeg tror du er inne på noe når det gjelder rent gravearbeid. Sist jeg hørte var det anslagsvis kr 1000,- pr meter eks MVA. 90 meter til 112.000,- høres ikke ut som en "rovpris", men kan kanskje prutes en liten 10%
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på onsdag 16. mars 2016, klokken 20:19
Jeg tror det er noen som skyter langt over mål her.
Det dere skal ha er vel ladestolper med Type2 kontakter som gir 3,7kW.

22kW og Zaptec og lastballansering er antagelig overkill og svært fordyrende i forholdt til hva dere trenger.

Hvordan er det fordyrende? En dobbel 3,7kW stolpe koster tydeligvis 25k eks. mva. To stk. Zaptec koster 24k eks mva, da trengs riktignok en stolpe som de to kan monteres på. Koster neppe all verdens.

Strømtilførsel blir den samme, og kabling blir enklere.

22kW får man med "på kjøpet". Dessuten mulighet for RFID-basert betaling på sikt om det blir aktuelt.

På sikt kan man utvide fra 12 til 30 ladepunkter uten ekstra strømtilførsel. Det er vel det motsatte av fordyrende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Helt riktig.

Til nå har alle våre tilbud på Zapcharger Smart underbydd andre tilbud med minst 25%, og da er 22 kW lading, fase og lastfordeling, mulighet for betalingsløsning, app etc en ren bonus.

Reagerer på gravekostnaden. Gravde i 2001 ut 220 m3 masse inkludert sprengning der en 70m2 underjordisk garasje nå ligger for 100 000 kr.

Ville skilt ut gravejobben til en lokal entreprenør som kan ta den for 1/3 av prisen. Ikke vits å la Installatør legge sine prosenter oppå en slik jobb. Du sier firma: hvorfor ikke leie inn egen gravemaskin og grave selv?

Med ferdig grøft er jo halve kosten allerede vekke. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Tønsberg

Sitat fra: Sven-E på torsdag 17. mars 2016, klokken 10:54
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. mars 2016, klokken 01:10
Sitat fra: Sven-E på onsdag 16. mars 2016, klokken 20:19
Jeg tror det er noen som skyter langt over mål her.
Det dere skal ha er vel ladestolper med Type2 kontakter som gir 3,7kW.

22kW og Zaptec og lastballansering er antagelig overkill og svært fordyrende i forholdt til hva dere trenger.

Hvordan er det fordyrende? En dobbel 3,7kW stolpe koster tydeligvis 25k eks. mva. To stk. Zaptec koster 24k eks mva, da trengs riktignok en stolpe som de to kan monteres på. Koster neppe all verdens.

Strømtilførsel blir den samme, og kabling blir enklere.

22kW får man med "på kjøpet". Dessuten mulighet for RFID-basert betaling på sikt om det blir aktuelt.

På sikt kan man utvide fra 12 til 30 ladepunkter uten ekstra strømtilførsel. Det er vel det motsatte av fordyrende.
Sitter på hytta med litt dårlig 3G, så jeg orker ikke finne linker, men:

De er ute etter 6 ladeplasser, og for ansatte.  Dvs. 3,7kW bør være plenty.
3 stk. stolper f.eks. Garo sine, med enkle 2 stk. Type2, er antagelig mye billigere enn ladestasjoner med lastballansering.  Eller for å gjøre det enda rimeligere, kan de jo sette opp CEE.
Skal man kjøre på med 22kW, må man antagelig ha dyrere (tykkere) kabling, og kanskje oppgradering av anlegg.

Dette er jo en bedrift, så å klare å ta ut 6 stk. 16A uttak er sikkert mulig på eksisterende anlegg.
Å ta ut til 6 stk. plasser med mulighet for 22kW må jo bli dyrere.
Det trenger vel nødvendigvis ikke være 6 stk 22kW ladere? Går fint at 2 plasser deler 1 22kW lader med tidsbegrensning. Det blir da "kun" nødvendig med 3 stk 22 kW ladere.
På min arbeidsplass har vi 1stk 22kW lader plassert mellom 2 parkeringsplasser. Fungerer utmerket. (I tillegg har vi flere sakteladepunker)
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

pudderjagar

Ikkje gjer som mange gjør no for tida. Underdimensjonere kabler og ladepunkt. Da kostar flesk å grave. Har du overdimmensjonert kabel så kan du enkelt oppgradere seinare. Elbilar er komen for å bli og dei vil få større batteri. Større bilar vil få større forbruk slek som Nissan NV200 Evalia. Då er da for lite med 3,6 kw i 8 timer hvis du ligg heilt på grenda om vinteren.

Ta alltid høgde for utvidelser.   (For 30 år sidan hadde ein bil ein motor på 30 - 50 HK. Idag er dei langt over 100 HK)
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på torsdag 17. mars 2016, klokken 10:54
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. mars 2016, klokken 01:10
Sitat fra: Sven-E på onsdag 16. mars 2016, klokken 20:19
Jeg tror det er noen som skyter langt over mål her.
Det dere skal ha er vel ladestolper med Type2 kontakter som gir 3,7kW.

22kW og Zaptec og lastballansering er antagelig overkill og svært fordyrende i forholdt til hva dere trenger.

Hvordan er det fordyrende? En dobbel 3,7kW stolpe koster tydeligvis 25k eks. mva. To stk. Zaptec koster 24k eks mva, da trengs riktignok en stolpe som de to kan monteres på. Koster neppe all verdens.

Strømtilførsel blir den samme, og kabling blir enklere.

22kW får man med "på kjøpet". Dessuten mulighet for RFID-basert betaling på sikt om det blir aktuelt.

På sikt kan man utvide fra 12 til 30 ladepunkter uten ekstra strømtilførsel. Det er vel det motsatte av fordyrende.
Sitter på hytta med litt dårlig 3G, så jeg orker ikke finne linker, men:

De er ute etter 6 ladeplasser, og for ansatte.  Dvs. 3,7kW bør være plenty.
3 stk. stolper f.eks. Garo sine, med enkle 2 stk. Type2, er antagelig mye billigere enn ladestasjoner med lastballansering.  Eller for å gjøre det enda rimeligere, kan de jo sette opp CEE.

Men de har jo alt fått tilbud på 6 stk. doble 3,7kW stolper, hvordan kan du da lese ut at de kun trenger 6 plasser? Og de doble 3,7kW stolpene de har fått tilbud på koster altså 25k eks. mva...

Så vidt jeg kan lese ut fra typebetegnelsen er det disse stolpene fra nettop Garo de har fått tilbud på:
http://www.garo.no/index.php/stromsoyler-kontakter/ladestasjon-elbil-19606/ladestasjon-ls-3-m-2-x-mode3-2x3-7-kw-ls-3-ev2-3-7kw.html

Og de koster altså mer enn dobbelt så mye som én stk. Zaptec ladestasjon, som både lastbalanserer og tilbyr inntil 22kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kav

Tilbudet er på 12. Det ble jeg oppmerksom på etter å ha lagt ut dette innlegget. Vi trenger bare 6 ladeplasser, så vi sparer litt sammenligna med det opprinnelige tilbudet. Men det er fortsatt for dyrt. Hvis gravekostnadene er så store som de er, så skal vi se på alternative løsninger. Da blir det mest sannsynlig to ladeplasser et annet sted nærmere bygget, inntil en vegg. Det er ikke ideellt, men det er bedre enn ingenting.
Nissan Leaf 2014
Philips oppladbar barbermaskin
HTC oppladbar mobiltelefon

jkirkebo

Sitat fra: Kav på torsdag 17. mars 2016, klokken 18:17
Tilbudet er på 12. Det ble jeg oppmerksom på etter å ha lagt ut dette innlegget. Vi trenger bare 6 ladeplasser, så vi sparer litt sammenligna med det opprinnelige tilbudet. Men det er fortsatt for dyrt. Hvis gravekostnadene er så store som de er, så skal vi se på alternative løsninger. Da blir det mest sannsynlig to ladeplasser et annet sted nærmere bygget, inntil en vegg. Det er ikke ideellt, men det er bedre enn ingenting.

Sjekk med en lokal entreprenør mhp. graving, det er sikkert noen som kan gjøre det MYE billigere. 6 stk. Zaptec-ladestasjoner koster 72k og noen kroner ekstra for stolper. Det bør være mulig å komme ned mot 30k pr. plass komplett, Oslo kommune regner vel 40k per plass og da er det graving i gater.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. mars 2016, klokken 20:23
Oslo kommune regner vel 40k per plass og da er det graving i gater.

Oslo kommune har sagt at de har en gjennomsnittskostnad på 60.000kr pr ladeplass på stolpe, og ca 16.000kr for ladeplass som henger på vegg.

Kommuner og andre bør derfor være fremtidsrettede når de anlegger parkeringsplasser, og legge rør klart, slik at de slipper store gravekostnader i fremtiden. Det blir ikke færre elbiler fremover.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Gus1

Der er vel Garo-ladestolper som er tilbudt her?
Stolpene syns ikke jeg var dyr. Man må ta det for hva det er. Disse stolpene et robuste i metall og står meget godt stand-alone uten andre "kreative" løsninger.
Graving er dyrt, men den ville jeg utført på medgått tid da entreprenører (selvsagt) tar høyde for det meste når dette prises.
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Trekkoppbil

Skal man først gjøre en sånn investering, så kan man vurdere å investere i større effekt, og gjøre forberedelser så det blir enkelt å oppgradere til høyere effekt i framtida.

Moralen ellers er vel å legge trekkerør til framtidig bruk, ved passelige anledninger når det gjøres grunnarbeider.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA