Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Endring av adferd pga Tesla

Startet av Amoss, mandag 02. mai 2016, klokken 16:53

« forrige - neste »

Trustno1

Lurer på hvor lett man kan få en Model S om man ribber den for alt unødvendig krimskrams og bygger den om til en ren banebil.

D.O

De har i alle fall skjønt begrepet kjøreglede og gått for bakhjulstrekk ;)
Why the Tesla Model S P85+ rather than the more powerful Tesla Model S P90DL which replaced it last year as Tesla's flagship Model S?

It's all down to the car's suitability for racing, says Payá. Rear-wheel drive cars have traditionally been preferred for track racing for many reasons ranging from driver preference through to better cornering characteristics and weight distribution.

https://transportevolved.com/2016/03/09/exclusive-formula-e-too-bland-meet-the-electric-gt-world-series-based-entirely-on-the-tesla-model-s/
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Cookie Monster

#17
Eller bare fordi det er billigere og enklere fikse på? ;)

SitatThe P85+ was chosen because of its rear wheel drive capability, something that most race car drivers prefer due to ease of vehicle control. It also limits the complexity and cost of repairs to the race cars.
Read more at http://www.teslarati.com/tesla-model-s-debut-worlds-first-electric-gt-racing-series/#gPDqpPcZwozevG8G.99

Når det kommer til Model S har Dual motor bedre vektbalanse på nærmere 50/50, bedre veigrep som man ser i tester til bla Motortrend hvor P90D/P85D var raskere igjennom løypa og hadde høyere g i sving.
De raskeste produskjonsbilene rundt Nurbugring i dag er alle 4wd som Porsche 918, Lamborghini Aventador, Nissan GTR.

Etter å ha logget mye den siste tiden har jeg også sett at batteriet er langt fra det første som er årsaken til effektbegrensningen. Men at det er motor/stator som når limit først og rwd med kun en motor blir raskere varm.
Dette skjer selv på gata ved litt aktiv kjøring over tid eller ved autobahn cruising. Så en stor fordel med 2 motorer og fordele effekt på fram til også batteriet blir varmt da :P

Hele bilindustrien går mer og mer mot 4wd siden det er overlengt på framkommelighet og i senere år også ved bruk på bane. Fordelen kommer enda bedre fram på en elbil som har elmotorer som kan styres uavhengig av hverandre. Spes når man får 4 elmotorer blir det enda mer overlegent, siden man da får skikkelig 4wd torque vectoring slik som på Rimac som hjelper bilen rundt svinger raskere en fysisk mulig på en rwd bil.

Til syvende og sist er Model S ubrukelig til racing uansett. Helt feil type bil siden den er for stor og tung ;D
2015 P85D

jazzwheel

Du prøver å få det til å fremstå som om det å putte en ekstra kladd på 150kg foran gjør at bilen får bedre kjøreegenskaper. Det er ikke slik det fungerer. D varianten veier nesten 150kg mer og det er på grunn av motoren foran, det er derfor den er nærmere 50/50 enn RWD varianten.

50/50 er ikke optimalt, spesielt ikke for RWD biler. Biler som 458 og MP4-12C har 42.5%/57.5%, og de ville ikke vært raskere om man hadde puttet blylodd i forstillinga.

Cookie Monster

#19
Folk putter gladelig over 60kg ekstra på taket (Panotak) som er mye mer negativt for kjøreegenskapene. En motor foran ligger lavt og 4wd gjør at man får bedre kjøreegenskaper igjennom svinger.

Er ikke uten grunn at Rimac har gått for 4 motorer når de lager den ultimate elbilen siden man kan styre hver motor individuelt og gjør at bilen ved bruk av torque vectoring får overlegent veigrep og kjøreegenskaper:)
Porsche har gått for 4wd i 918 som knuser 458 osv på alt fra aks til rundetider. Det selv i en tyngre hybrid utgave som veier rett over 200kg mer enn 458. Men igjen takket være 4wd sin overlegenhet er den raskere ;D Samme med Nissan GTR som er 300kg tyngre men likevel raskere en 458 også på bane. Er mange år siden vekt var alt som betydde noe. Idag tar man hjelpen fra avanserte 4wd systemer og elektronikk til å gjøre bilen raskere selv om den er tyngre.

For Tesla sin del er også tallene klare og P90D gjør det bedre i Motortrend sin figure eight test og har høyre g igjennom sving. Så kan man klage så mye man vil på den ekstra vekten og den liksom kjørefølelsen rwd gir. Dårligere ble den ikke ;)

Kjørefølelse er noe individuelt og forstår godt at noen liker å kjøre rwd likegodt som at jeg foretrekker 4wd ;)
Men når det kommer til hva som er best på en produksjonsbil når man tar inn alle fordeler og ulemper har jeg min klare mening som også støttes opp av eksemplene over. Selv kjøremaskinen BMW M5 kommer som 4wd snart.

Likevel mener jeg Tesla bør åpne for å velge at dual bilene til å bare bli rwd ved et valg i menyen eller styre % mellom foran og bak som man kan på Suabru STi med DCCD. Så får man både i pose og sekk. For joda skal innrømme at det er gøy. Men det er også 4wd, men krever bare så mye mer effekt da 8)

2015 P85D

Amoss

Sitat fra: amund på mandag 14. mars 2016, klokken 20:06
Ikke glem radiatorene, tipper man kan mangedoble luftgjennomstrømningen der hvis man fjerner innmat i frunk + innerskjermer.

Sånn apropos:
http://www.theage.com.au/business/formula-one-car-cooler-pwr-joins-tesla-in-keeping-storage-batteries-colder-20160315-gnk2sc.html
Sitat
Formula One car cooler PWR joins Tesla in keeping storage batteries colder

An ASX-listed company which makes high-tech radiators and engine coolers for 90 per cent of the Formula One car racing teams is working closely with $36 billion United States giant Tesla on prototypes to keep home energy storage batteries colder to improve their performance.

...

"We're working very closely with Tesla in a couple of programs," he told Fairfax Media.

He declined to give specific details but says the main objective in the work with Tesla and with the automotive manufacturers of new battery powered and hybrid vehicles, is to ensure those batteries don't overheat.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jazzwheel

Det er klart, hvis du er ute etter å kjøre i en perfekt sirkel/8-tall med mest mulig G-kraft så er 50/50 og AWD toppen. Når det kommer til forskjellige baner blir det litt annereledes. Det fungerer bare til et visst punkt å legge til vekt for å oppnå AWD siden du spiser traction fra styrehjulene - se hvorfor F1 er RWD og hvorfor det fungerer så bra.

Siden de velger RWD til GT Racing er jeg spent på hva de gjør med kjølingen. At P85D er raskere enn P85 rundt Nurburgring svarer du jo på selv når du sier at effektbegrensningen kommer senere på D-modellen. Det blir ikke en fair sammenligning av kjøregenskaper. Hvem vet hvordan de hadde målt seg mot hverandre uten effektbegrensning :)

Spinner

Sitat fra: jazzwheel på torsdag 17. mars 2016, klokken 12:44se hvorfor F1 er RWD og hvorfor det fungerer så bra.
F1 er RWD fordi AWD ikke er lov. De hadde 100% sikkert hatt en elektrisk frontmotor hvis det hadde vært lov. Det ville gitt enorme fordeler i aks og ut av svinger.

Cookie Monster

Stemmer det, har vært flere f1 biler med 4wd. Men ble forbudt  av FIA i 1982.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Four-wheel_drive_in_Formula_One

2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA