Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sommerdekk 2016

Startet av Myrvang, onsdag 27. april 2016, klokken 16:46

« forrige - neste »

tomrh

#30
Det ser ut til å stemme bra i praksis også. En trilling-eier med 2014-mod (medlem "automat" på forumet her) postet Ah-målinger som lå langt over den degraderingskurven jeg med 2012-mod har. Ellers observerer jeg at de oppgitte lab-målingene for min batteritype stemmer bra, jeg hadde ca. 15% tap ved 100', ligger nok an til 20% ved 150' (1500 sykluser gitt 100 km pr syklus). Dette gir tillit til at labmålinger stemmer også for den nye batteritypen siden prosedyren i laboratoriet sannsynligvis fortsatt er den samme.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

Sitat fra: tomrh på torsdag 17. mars 2016, klokken 23:28
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. mars 2016, klokken 22:12
At litium ion batterier taper seg over tid, og mest i starten, er godt kjent.
På trillingforumet har det kommet fram at det f.o.m. 2014-modellene (sannsynligvis også 2013-mod) brukes et forbedret batteri (LEV50N) som greier hele 5500 ladesykluser før det er nede på 80%, mens det gamle LEV50 greier bare 1500 sykluser. Dvs nye trillinger vil kunne klare over 500.000 km innenfor 80% mot 150.000 km for de eldre modellene. Det vil være rart om bare GS Yuasa og trillinger har forbedret sin batterikjemi.

Men her snakker du om konsentrert bruksslitasje med fokus på nedre grense.
Dette viser ikke at grafen eksempelvis faller bratt i starten (som den gjerne gjør for litium ion) og deretter flater veldig ut. Noe som kan gi flere prosent fall første år pga bruk, men lang tid før den faller under 80%.
Leafen min har fortsatt mer enn 85% restkapasitet etter 4 år, men ikke mye mer....

I tillegg til bruksslitasje må du også trekke inn aldring. Kjemien vil forfalle over tid. Den er ikke hensyntatt når man snakker antall sykluser.

I utgangspunktet vil jeg tro en 2 år gammel Leaf gått 30-40.000km ikke har mistet mer enn 10%. En 4 år gammel gått 60-70.000km kanskje 14-15%. Og en 4-5 år gått 100K mistet kanskje 20%. Veldig ca-anslag, og jeg ser folk opplever veldig sprikende fall i kapasitet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

#32
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. mars 2016, klokken 09:56
Dette viser ikke at grafen eksempelvis faller bratt i starten (som den gjerne gjør for litium ion) og deretter flater veldig ut.
Teorien sier det ja. De målepunktene jeg har for mitt i-MiEV batteri (fra fire servicer + oppgitt 48 Ah på nytt) ligger svært nær en rett linje med fallgrad 0,76 Ah pr. 10.000 km kjørt.

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. mars 2016, klokken 09:56
I tillegg til bruksslitasje må du også trekke inn aldring. Kjemien vil forfalle over tid. Den er ikke hensyntatt når man snakker antall sykluser.
Det er riktig. Og vanskelig å teste i en lab, så det er en x-faktor. Fra trillingforumet er det de som har kjørt kortest med sine 2011-mod som har de dårligste målingene, dårligere enn de med like gamle biler som har kjørt mye. Men det kan like mye forklares med at trillinger ikke har noen 80% lademodus slik at bilen gjerne står fulladet over lengre tidsrom for de som ikke har vært bevisst på dette.

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. mars 2016, klokken 09:56
I utgangspunktet vil jeg tro en 2 år gammel Leaf gått 30-40.000km ikke har mistet mer enn 10%. En 4 år gammel gått 60-70.000km kanskje 14-15%. Og en 4-5 år gått 100K mistet kanskje 20%. Veldig ca-anslag, og jeg ser folk opplever veldig sprikende fall i kapasitet.
Nissan holder kortene tett til brystet, man får ikke vite Ah på setvice. Og målinger med LeafSpy tror jeg man må ta med en klype salt ut i fra erfaringer postet på Leaf-forumet? (Korriger meg gjerne) Så det er tap av første kapasitetsbar som er "fasit", og erfaringer fra 2011- og 2012-mod viser en degradering omtrent som tilsvarende gamle trillinger (mister første kapasitetsbar ved ca. 100' - 120' km). Nyere Leaf har ikke kjørt så langt ennå, vi vet ikke om de har forbedret batterikjemien i kulissene, så å estimere kapasitetstap på 2 år gammel Leaf på basis av 2012-mod kan bli helt feil. Det kan ihvertfall se ut som om de har gjort endringer i 2015-modellene:
"The new pack will be the same as the one in the 2015 model year Leaf, with the latest battery chemistry which Nissan claims will be more heat tolerant.", fra https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf#Battery
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA