Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Visste du?

Startet av arnkl, tirsdag 22. november 2016, klokken 23:23

« forrige - neste »

arnkl

Statkraft tilfører meir kapital til Grønn Kontakt og aukar sin eigardel til 41% og blir med det likeverdig partner med Agder Energi.

http://www.statkraft.no/media/Nyheter/2016/statkraft-investerer-i-gronn-kontakt/

Dette må vere svært godt nytt for elbileigarar. Eg har vore litt uroleg for at Fortum Charge & Drive skulle bli for dominerande på hurtiglademarknaden. No får Grønn Kontakt også meir kapital til å forsere utbygginga, og vi får to meir likeverdige aktørar på marknaden. Det bør gi ein viss konkurranse i framtida, og dermed lavare prisar.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

pudderjagar

Lavare prisar enn da me har i dag har eg nok ingen tru på. GK er faktisk ein like stor aktør som Fortum når ein ser på geografisk utbredelse, men fortum har fleire ladarar på same sted med alle ladestandardane.

Med lik pris på DC lading mellom GK og Fortum så får ein ikkje konkuranse. Då ladar folk på den nærmeste laderen og ferdig med det. Eg er tilhenger av den løysinga til nettverket av ladere er fullt utbygd. I dag kan du ikkje knytte det til ein leverandør fordi dei utfyller kvarandre på ein lengre kjøretur.

For dei som ladar på AC så er BKK og GK desidert billigast i landet med sin prising.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

THE

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 05. oktober 2016, klokken 10:15
For dei som ladar på AC så er BKK og GK desidert billigast i landet med sin prising.

GK er billig på AC-lading på alle ladeeffekter opp til 22kW. BKK er billigst på 43kW AC lading, men blir dyrere enn Fortum og GK for de som lader med 22kW eller 11kW pga oppstartsprisen på 10 kr. På DC hurtiglading ser det ut til å være mindre variasjon i pris. De som skiller seg (negativt) ut er BKK med 10 kr i oppstart, Lyse og (skrekk og gru) Arctic Roads med 220/240 kr som stykkpris for DC lading. Ellers er vel prisen 2,5 kr pr minutt?

Uansett veldig positivt at det er mer enn en ladeoperatør som har midler til å finansiere utbygging av ladeplasser.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zyp

#3
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 05. oktober 2016, klokken 10:15
Med lik pris på DC lading mellom GK og Fortum så får ein ikkje konkuranse.

Nå er jo ikke prisen nødvendigvis lik da, siden GK har forbruksrabatt. Så lenge du hurtiglader et par-tre ganger i måneden hos GK så er dem billigere enn Fortum.

For min del er forskjellen stor nok til at jeg først kjører til GK der begge deler finnes i nærheten, men liten nok til at jeg kjører videre til Fortum om laderne til GK er opptatt.

Edit: Jeg så på ladehistorikken min hos GK; i snitt har jeg betalt 2.07kr/min for lading hos dem.

epsilone6

Bra at de får inn mer EK, den var godt negativ 31.12.2015 i hvert fall. Nå får vi bare håpe at ingen er dumme nok til å skyte penger inn i enmannsorkesteret Arctic Roads for å holde det flytende i dagens form. Det beste hadde vært om en ny aktør gikk inn og kjøpte AR og bygde videre på visjonen om 120+ kW ladenettverk, men med konkurransedyktig prising selvsagt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA