Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Endringer i TACC etter 7.0

Startet av Vegard Winther, lørdag 07. mai 2016, klokken 14:45

« forrige - neste »

Vegard Winther


Hei.
Jeg lurer. Er det noen reell forskjell i rekkevidde mellom valg av piggdekk og piggfrie dekk?

Vet ikke om dette er et dumt spørsmål, men det slår meg at dette kanskje kan være et relevant moment?

Vegard

Muffinman

#1
Piggfritt vs pigg er ikke nødvendigvis en stor faktor. Jeg oppnår vesentlig lavere forbruk med P85 og Hakka 8 enn 85D på Pirelli Sottozero II. Rullemotstanden har nok mer å si enn piggene. Fikk forresten lavere forbruk med P90D/Hakka 7 enn 85D``en også.

Skal du ha vinterdekk med lavest mulig rullemotstand er det Hakka R2 19" som gjelder. Blant sommerdekkene er det så vidt jeg har fått med meg billigdekket Landsail 588 som ligger i tet.

elbilertilalle

Energiforbruk er jo interessant. Men rekkevidde er uinteressant fordi den er veldig personlig uansett. Ingen som spør om rekkevidde på fosilbil heller..
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

Havebigfun

Vel det gjelder for kjøring av korte avstander og for de som ikke bryr seg om "fotavtrykket" sitt.
Når jeg kjører 1500 km i strekk på en dag er det i høy grad relevant at forbruket er så lavt som mulig- reduserer totalt tidsforbruk (-gitt andre faktorer er like) fordi jeg kan kutte noe av den tregeste ladingen på SC.Det monner ved eks 8SC-besøk.

På sikt øker batteriets levetid fordi jeg trenger færre ladesykler for å nå samme distanse, eks 200 kkm.

morpheos

For min del betyr veigrep mer enn rekkevidde og evt. støy. Jeg kjører primært på vestlandsveier i området rundt Bergen, og på kombinasjonen våte veier og litt slaps/is har Hakka R2 vært veldig bra på min fossilbil (E61) - kjøpte brukt Tesla ('14 P85+) fra østlandet, så har hatt pigs in my decks for første gang (Hakka R8). Ikke helt samme optimalt kan man si, så til vinteren blir det R2 igjen.

Havebigfun

Heldigvis er veigrep (for de fleste vintersituasjoner) og lav forbruk ingen motsetning lenger- i tilegg får man lavt forbruk :)

Cowboystrekk

Nokian R2 er helt rå på rullemotstand. De matcher faktisk de beste økodekkene for sommeren og ifølge NAF. Nokian hakka 8 har ifølge test ca 1.5% høyere forbruk enn R2, ikke allverden, men merk at begge disse har betydelig bedre rekkevidde enn goodyear rs-a2 og sottozero 2, faktisk opptil flere mil. Har testa RS-A2 mot R2 og de bruker konsekvent 5-15% mer på flere ulike traseer. I kaldt vær er rs-a2 steinharde og får størst merforbruk.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA