Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: MVA på EL biler fra 2012?

Startet av PerBear, onsdag 25. august 2010, klokken 07:01

« forrige - neste »

PerBear

For under 35 000,- får du en el-pedal hybrid trehjuling cabriolet som går 280 km på en lading! :o

Med to li-ion batteripakker på i alt 6 kg oppnås en fantastisk rekkevidde på el el-kjøretøyet. Med et strømforbruk som er ca 1/30 del av det en Think bruker er rekkevidden 280 km. En stor fordel er at føreren også får gratis trim da den er utstyrt med pedaler som må benyttes for at motor skal virke  ;D

Er dette fremtidens elbil?  ???

http://www.sandnesposten.no/modules/module_123/proxy.asp?C=36&I=40689&D=2

Link til butikk: http://dutchbikes.nl/pagina/frame_v_kits.html
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

Interresant sak.

Tankene går til alt som kan sjules under all aluminiumen. Noe Lipo celler, og et par heftige RC motorer, så kan en holde stor fart lenge, og uten at noen kan se om en virkelig trør eller ikke. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Faktisk så er denne "bilen" temmelig sprek også i lovlig versjon, dette skyldes lav vekt og lav luftmottstand. Førere av elsykler og velomobiler må nok regne med å bli stoppet av politiet temmelig ofte, så pedalsensor og fartssensor bør være på plass. ;)
Edit: dette ble grusomt frøkenaktig. Som Elektrolux skriver, elektrisk framdrift gir oss mange morsomme muligheter, som politiet neppe klarer å ødelegge. :D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

PerBear

Kom fram for litt over en time siden. Her er data fra Cycle analyst, resten kommer etter hvert.
30,76 Ah
221,2 km
1832,8 Wh
5,5 Wh/km
48,5% regen
Fwd Ah 45,7
Regen Ah 14,936
Amin -34
Amax 40,28
Vmin 15
MaxS 44,7
AvgS 26,4
8 hrs 20 min 53 sek
En ting er sikkert, regen er nyttig på langtur i Norge!
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

El rayo

#4
Sitat fra: PerBear på mandag 19. juli 2010, klokken 00:50
48,5% regen
Fwd Ah 45,7
Regen Ah 14,936
Takk for interessante data, Per, men jeg får ikke helt dette regnestykket til å stemme.

Sitat fra: PerBear på mandag 19. juli 2010, klokken 00:50
MaxS 44,7
AvgS 26,4
Hva er S?

Gjennomsnittshastighet 26,5 km/t må være bra!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PerBear

#5
Sitat fra: El rayo på mandag 19. juli 2010, klokken 10:01
Sitat fra: PerBear på mandag 19. juli 2010, klokken 00:50
48,5% regen
Fwd Ah 45,7
Regen Ah 14,936
Takk for interessante data, Per, men jeg får ikke helt dette regnestykket til å stemme.

Sitat fra: PerBear på mandag 19. juli 2010, klokken 00:50
MaxS 44,7
AvgS 26,4
Hva er S?

Gjennomsnittshastighet 26,5 km/t må være bra!
Som du selv har funnet ut av så er AvgS average speed, dvs snittfart. MaxS står på samme måte for maximum speed altså maksimalfart. Dette var nedoverbakke og varmeutviklingen i motor/kontroller (Magic Pie) ble så kraftig at motorkontroller slo seg av for å beskytte elektronikken.

Regen er beregnet slik: (Ah generert) / (Ah levert minus Ah generert)

Ah generert: 14,9
Ah levert: 45,7
Ah levert minus Ah generert: 30,8
Regen ratio: 14,9 / 30,8 = 0,48

Samtidig må det nevnes at kalkulasjonen burde vært gjort i Wh (eller J/MJ) siden Ah er lite presist når vi hele tiden endrer spenning over batteriet. Det kan være beregningene er gjort i energienheter men blir presentert i Ah. Jeg skal sjekke dette opp med www.ebikes.ca som lager og selger CycleAnalyst (som tidligere het DrainBrain). De har også en versjon for elbil som går mye høyere i strøm og spenning.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

El rayo

#6
Sitat fra: PerBear på mandag 19. juli 2010, klokken 13:06
Regen er beregnet slik: (Ah generert) / (Ah levert minus Ah generert)

Ah generert: 14,9
Ah levert: 45,7
Ah levert minus Ah generert: 30,8
Regen ratio: 14,9 / 30,8 = 0,48
Åja! Den internasjonlt brukte betegnelsen for hastighet er C. S betegner ledningsevne, men jeg skjønte jo at det ikke kunne være det.

Lindesnes ligger vel på havnivå, men hvor høyt over havet startet du fra?

Regen tallet synes urimelig høyt for meg. Var ladetilstand på batteriet den samme ved start og slutt? Hvis du startet med fulladet batteri og kom fram med utladet, må du trekke fra brukt kapasitet fra AH levert (eller legge den til Ah generert).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PerBear

SitatÅja! Den internasjonlt brukte betegnelsen for hastighet er C. S betegner ledningsevne, men jeg skjønte jo at det ikke kunne være det.
El Rayo,
Lista er hentet rett av skjermen og teksten er forkortelser, ikke variabler, så s står for speed. Jeg skal opprette en ny tråd hvor jeg skriver dataene bedre, med benevnelser. Det kan være vanskelig å vite hva de forskjellige verdiene står for selv etter mange måneders bruk av instrumentet!  ::)

Ang. variabler så pleier liten v være hastighet mens liten c er lyshastighet, ref Einsteins E=mc2 og så fort gikk det ikke.  ;)

Når det gjelder høyde på start og slutt har du et viktig poeng, men siden dette er Elbil i media tråden så svarer jeg på det i den nye tråden under elsykler.  Jeg la desverre lista med data her, under feil tråd. Det beste hadde vært å fått flyttet de siste postene til den nye tråden men jeg vet ikke hvordan... ???
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

El rayo

Sitat fra: PerBear på tirsdag 20. juli 2010, klokken 07:32
Ang. variabler så pleier liten v være hastighet mens liten c er lyshastighet, ref Einsteins E=mc2 og så fort gikk det ikke.  ;)
Hehe, takk for rettelsen, Per! Dette må jeg huske.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA