Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil-deler/-rester gis bort mot avhenting

Startet av Caspar, mandag 25. januar 2010, klokken 21:57

« forrige - neste »

Caspar

Vannpumpen på bilen min starter og går helt umotivert uten at bilen står på lading. Hvis jeg slår tenningen på og av så stopper den. Dagen etter står den plutselig å går igjen. Noen forslag til hva som kan forårsake dette ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Det er en av "egenskapene" til Think, og helt normalt.

Se mer om temaet her: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1574.0

Du kan teste om 12V batteriet ditt er godt nok ved å skru ut serviceluken under førerstolen og sette på nærlyset, med tenningen av. Mål så spenningen i strømuttaket under girvelgeren mens lyset fremdeles står på og etter en time.

Er spenningen over 10,5 V er 12V batteriet godt nok. Er spenningen lavere, bør det byttes.

12V lades opp av bilen når luken settes tilbake, men det er alltid en fordel å sette på en extern lader som gir høyere spenning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

Takk skal du ha. Da slår jeg meg til ro med at "slik er det bare"
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

hens

#3
Når 12 voltbatteriet er dårlig vil det føre til at vannpumpen går ekstra mye. Det er derfor ingen grunn til å drøye med å skifte batteriet. Biltema har et 30Ah batteri til 450 kroner, 80-2301 eller 2302. (Forskjellen er polplasseringen pluss og minus).
Dette er litt høyere, så du må kjøpe en 8mm gjengestang 19-387 og lage lengre festebolter.
For å få av og på fronten er det en fordel å benytte en 13 mm fastnøkkel med skrallefunksjon
11-473 eller 323.
Parkerskruen nederst bak på fronten må ofte ødelegges for å få av fronten. Denne kan med fordel erstattes med en rustfri 8 mm x 20 som settes nedefra og opp i aluprofilen.
Fres bort litt av plasten så det blir plass til å sette inn bolten nedefra. Sett på en mutter og bor opp hullet til 15mm i fronten. Eventuelt kan det settes på en skive og mutter på toppen når fronten er montert.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

#4
Har kopiert dette spørsmålet fra et annet emne:
Sitat fra: PerBear på tirsdag 20. juli 2010, klokken 07:09
Det er veldig rart at kjølepumpa kjøres ved drift av DC/DC.  Finnes det tilgjengelig skjema eller annen teknisk info på DC/DC converteren?  ???
DC/DC konverteren er vannkjølt i 1999 - 2002 Th!nk. Så vidt meg bekjent har ingen klart å få tak i skjema eller teknisk info. Har hørt fra en som jobbet på Think at at den leverer 90A på 12V siden, og det kan vel stemme ut fra størrelsen på sikringer.

Se denne tråden for en genial løsning: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2354.0
Dette vil ikke reparere en defekt 12V batteri, bare hindre at vannpuma og DC/DC converteren starter av og til.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hma

SitatSe denne tråden for en genial løsning: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2354.0
Dette vil ikke reparere en defekt 12V batteri, bare hindre at vannpuma og DC/DC converteren starter av og til.
Jeg har montert batteriovervåkingskabel fra framdriftsbatteriet til kupeen på min Think 2000. Denne forsyner en Ctek Zafir 45 med 114V DC som igjen er plugget i sigaretttenneren. Resultatet er perfekt; optimalt vedlikehold av 12V-batteriet og soleklar avlasting av DC-DC/vannpumpen.

Anbefales om du vet hva du holder på med. http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=146587070

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA