Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Burg, fredag 03. juni 2016, klokken 19:36

« forrige - neste »

kavorland

Sitat fra: Burg på onsdag 06. april 2016, klokken 09:24
Takk for info. Er utrolig fornøyd med min overligger fra 2015 som jeg fikk for 210 000. Registrert i juni 2015 og gått bare 20 km. Nå blir det lanolin-behandling av bilen hos Skogsvåg Auto på Sotra.

:) Burg

Til lukke med eit godt kjøp.

Bra pris du har fått der, kjøpte du den fra Nissan forhandler ?

Ref bruk av eco, B, frirulling etc.

Eg kjøre sjølv sotra - bergen - sotra dagleg, og nyttar stort sett kun eco. Frirulling ned dei lengste strekkene og B for oppbremsing.

Forbruk i snitt per månad var:
Okt: 1831 km / 16.40 kwh/100km (sommardekk med 2.0 bar)
Nov: 2365 km / 16.70 kwh/100km (over til vinterdekk 22.11)
Des: 2462 km / 16.70 kwh/100km
Jan: 2258 km / 18.50 kwh/100km
Feb: 1891 km / 17.50 kwh/100km (dekktrykk justert frå 2.0 te 2.8 bar)
Mar: 1969 km / 16.10 kwh/100km

Over til sommardekk 3.4.......

Sparte kostnader er særs fornøyelig i høve til fossilen med bensin, bompengar og parkering.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

nr1rayner

Sitat fra: Einar_S på onsdag 06. april 2016, klokken 09:41
For å skrubbe rust av skivene: Lad til 100% og finn et sted du kan bremse en del. Ved nær 100% lading regenererer den ikke uansett om den står i D, B eller R.

Trenger ikke vente på ladingen, bare sett den i N så har du ingen regen uansett ladetilstand ;)
Bare å holde girveksler til venstre i ca 2 sek.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Burg

Kjøpte bilen hos Bil1 i kanalvegen i Bergen syd. Er veldig fornøyd. Hadde en Nissan på 90-tallet, og rusten kom etter hvert. Tror lanolinbehandling er bra. Uansett trenges rustbehandling, selv om Leaf-en har aluminiumsdører....

D9

Hvorfor styre så mye med lading eller sette i nøytral, etc. for å bremse vekk rust av skivene? Det er da bare å bremse hardt, uansett hvor mye batteri du har så tar bremsene godt tak om du tråkker til litt på bremsen. Bare se i speilet før du gjør det  ;D
'14 Leaf
'15 Evalia

nr1rayner

Det står i boka at i ECO bruker den varmeapparat "mer effektivt".
Prøvde senest i dag med og uten ECO, men forbruk til varmeapparat så ut til å være helt likt.
Mulig den bruker litt tid på å justere, men det jeg har sett er det altså ingen forskjell..
I de med varmepumpe (slik min har) tenkte jeg den kanskje prioriterte denne fremfor varmeelement, men så altså ikke sånn ut.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

qualbeen

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 07. april 2016, klokken 09:00
Det står i boka at i ECO bruker den varmeapparat "mer effektivt".
Prøvde senest i dag med og uten ECO, men forbruk til varmeapparat så ut til å være helt likt.
Mulig den bruker litt tid på å justere, men det jeg har sett er det altså ingen forskjell..
I de med varmepumpe (slik min har) tenkte jeg den kanskje prioriterte denne fremfor varmeelement, men så altså ikke sånn ut.


Well .. effektivt kan bety så mangt.
Med ECO påslått blir aldri varmepumpa/-elementer kjørt på full effekt. Altså strøm spart!
Til gjengjeld kan det bli kaldt å sitte ombord. Dette vil du merke om vinteren (ved -10C).


Min '15-modell gir markant forskjellig varme med og uten ECO vinterstid.
Nå i april, er jeg redd det ikke er kaldt nok til at jeg vil kjenne forskjell...


Jeg har kjørt ECO i seks måneder, men kommer trolig til å droppe.
Eneste jeg finner kjekt med ECO, er lav regen når man slipper gassen (B-mode bremser for kraftig til at det kan brukes på flat mark).

nr1rayner

Sitat fra: qualbeen på torsdag 07. april 2016, klokken 17:07
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 07. april 2016, klokken 09:00
Det står i boka at i ECO bruker den varmeapparat "mer effektivt".
Prøvde senest i dag med og uten ECO, men forbruk til varmeapparat så ut til å være helt likt.
Mulig den bruker litt tid på å justere, men det jeg har sett er det altså ingen forskjell..
I de med varmepumpe (slik min har) tenkte jeg den kanskje prioriterte denne fremfor varmeelement, men så altså ikke sånn ut.


Well .. effektivt kan bety så mangt.
Med ECO påslått blir aldri varmepumpa/-elementer kjørt på full effekt. Altså strøm spart!
Til gjengjeld kan det bli kaldt å sitte ombord. Dette vil du merke om vinteren (ved -10C).


Min '15-modell gir markant forskjellig varme med og uten ECO vinterstid.
Nå i april, er jeg redd det ikke er kaldt nok til at jeg vil kjenne forskjell...

Min gikk rett opp på 3kw i dag, men det er kanskje "ikke nok".
Mao etter din erfaring så er den mer "effektiv" i sprengkulda, men gjør ingen forskjell i 2-3 C eller høyere.
Da er det nok mer effektivt å skru ned temp eller sette ned vifta.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Balrog

Eller "varmebryter-kit'et" som kan skru varmeelementet helt av. Sparer utrolig mye strøm, faktisk.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

nr1rayner

Sitat fra: Balrog på lørdag 09. april 2016, klokken 03:08
Eller "varmebryter-kit'et" som kan skru varmeelementet helt av. Sparer utrolig mye strøm, faktisk.
Sikter du nå til moden til -11/-12 modellene?
Har ikke hørt eller sett noe til de med varmepumpe...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA