Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Selger Think 2008. 5000,-

Startet av Trekkoppbil, tirsdag 26. april 2016, klokken 22:20

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Tidligere i år, var det en tråd fra en Leafist som hadde  20% batteritap, og som ønska seg nytt batteri.

Jeg lurer på om dieselvarmer har mer for seg om vinteren.

På vanskelige vinterdager, blir det store forsinkelser, og varmeapparatet suger.

Har du snitt på 40km/t, som kan være realistisk i urbane områder, bruker du 2 timer på 80km. Med varmeapparat på 3kW har det tatt 6kWt.
Et snitt på 25-30km/t, er kanskje like realistisk, og enda lågere i tett vintertrafikk. Da bruker du 3 timer på 80 km. Varmeapparaet kan da bruke 9kWt som er over halvparten av kapasiteten du kan regne med på en 2011 Leaf. Varmeapparatet suger ofte 4,5 kW om vinteren, og man kan bli hefta enda en time på snødager. Da blir det enda værre.

Remi Jakobsen

Jeg bruker kun minimalt eller ingen varme om jeg skal et stykke, kun setevarme. Bruker kun full blås på framruta noen få sek for å ta vekk dogg om nødvendig.

Om jeg bruker litt varme for komfort, så bruker jeg kun på resirkulert luft, ikke kald luft utenfra, da brukes maks 2,5 KW istedenfor ca 4,5 KW, rbuker bare noen sek innimellom med utenfra luft for å ta vekk framrute dugg. Man kan fikse så man får brukt resirkulert luft også på framruta ved å tape for luftinntakene under panseret framme ved ruta, noen som har gjort dette mener det er en must "mod", skal gjøre det jegogså, har bare ikke giddi enda.

kodalse

Å tape for luftinntaket er kun en innbilt "mod" fra en i statene som trodde det ikke gikk an å kjøre defroster og resirkulering samtidig.
Sett inn varmemoden til TorC til en drøy hundrings så er det meste gjort :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Remi Jakobsen


Balrog

Dieselvarmer trengs i min Leaf når det er skikkelig kaldt. For øvrig hver gang rekkeviddeangsten murrer. Bruker kanskje totalt 5-10 liter i løpet av vinteren.

For øvrig er min erfaring at varmebryteren til TorC (anbefales!) tryller fram betydelig økt rekkevidde, ettersom Leafen ellers vil varme vann enten det brukes eller ikke.

Forsto ikke helt spørsmålet i tråden, men dieselvarmer i kombinasjon med bryteren til TorC gir meg 20-30% lenger rekkevidde om jeg trenger det. Selvsagt tenker jeg på miljøet og bruker dieselvarmer minst mulig, i stedet går det på strøm.

Men jeg skulle gitt mye for en defrostermulighet med resirkulert varmluft. Alle elbiler burde for øvrig være utstyrt med varmetråder i frontruta. Tydelig at inegniørene kommer fra sydligere breddegrader.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

kodalse

Forøvrig kan varmemoden bestilles her:

http://betterev.tabetalt.no/Produkt/nissan-leaf-heater-controller-kit-v2#product

Kan du virkelig ikke velge resirkulering når du har på defroster Balrog? Funker som bare det her, men jeg synes ikke webastoen gir noe særlig. Kjenner det kommer varm eksos, men merker ikke neo på varmen når det er under 0 grader.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Remi Jakobsen

Bestile jeg den fra TorC, veit ikke helt hvordan den virker men. Man kan jo skru av varmen uten denne? Får man brukt resirkulert luft til defrost``?

kodalse

Såvidt jeg har hørt er dette settet kun for 2011/2012 modellen.
Det har ingen funksjon på 2013/2015/2016 modellen av Leaf.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Trekkoppbil

Er eksos et vanlig problem med brennere?
Og er det noe man kan gjøre for å unngå problemet?

Når den ikke gir tilsrekkelig varme under 0 grader. Hvilke effekt har den brenneren?

Vil brenneren og det elektriske varmelementet fungere samtidig, så man får ekstra effekt i kulda?

Hvor sterk varmer er det anbefalt å ha? Kan man ha kraftigere brenner om man setter inn ekspansjonstank?

Balrog

Man merker at det forbrennes diesel, ja. Etter noen km i elbil er avgasser fra biler like lekkert som innendørs røyking. I fart er det ikke noe problem.


"Vil brenneren og det elektriske varmelementet fungere samtidig, så man får ekstra effekt i kulda?"
Oh yes!

"Kan man ha kraftigere brenner om man setter inn ekspansjonstank?" På min bil måtte kjølevæskemengden økes med lengre rørstrekk, som selvsagt også gir større varmetap/treigere varme.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

bob-bob

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 10. mars 2016, klokken 00:04
Er eksos et vanlig problem med brennere?
Og er det noe man kan gjøre for å unngå problemet?

Når den ikke gir tilsrekkelig varme under 0 grader. Hvilke effekt har den brenneren?

Vil brenneren og det elektriske varmelementet fungere samtidig, så man får ekstra effekt i kulda?

Hvor sterk varmer er det anbefalt å ha? Kan man ha kraftigere brenner om man setter inn ekspansjonstank?

Obs : nyere leaf har ikke varmeapparat som bruker vannsirkulasjon, de nyere har bare luftvarmer....
(Varmepumpe luft -til luft + eget elektrisk varme-element luft - til luft i tillegg. )    8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA