Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tech pakke - 2013 - varme i sidespeil

Startet av daniel@doderlein.com, mandag 25. april 2016, klokken 16:07

« forrige - neste »

daniel@doderlein.com

Hei, jeg har en Think City 2009 med zebra batteri.
Når det var som kaldest på Nøtterøy i vinter så sank nåla raskt ned og etter normal lading var den på ca 10% neste morgen. Den kvelden satt jeg bilen til lading i garasjen. Etter to runder i laderen kom den opp igjen og har vært i bruk hver dag siden.

I går kom jeg ut til "nyladet" bil som da hadde rundt 20% på nåla.
Jeg tenkte at den trengte en laderunde inne i varmen (garasjen) men det hjalp ikke.

På den samme kursen som laderen står fikk jeg en kortslutning i en stikkontakt og sikringen i huset gikk. Kontakten er fikset og strømmen skrudd på igjen. Bilen gir alle de riktige lydene (pling pling, lading starter, vifter går etc) men den tar ikke i mot strøm.

Noen som har noen tips? Er det sikringer eller noe i bilen som er gått? Kan det være tilfellet når alt lyser og viftene for lading går osv? Eller er dette slutten på batteriet? Den har rullet 67.000 Km.

Think1

Hei.
Er litt vanskelig å finne ut feil uten diagnose, men blinker den grønne lampa oppå dashbordet eller lyser den konstant, blinker den inndikerer bilen at du den varmer opp batteriet.
Du kan ha et vakum dropp på batteriet d.v.s at batteriet klarer ikke å holde på varmen og må stå på plugg hele tiden.
Det kan også være pcu, de tåler dårlig kortslutning, men mest sannsynlig er det en feil i pcu som kan gjøre at sikringer går i huset når den skal begynne å lade skjer ikke når den varmer, mye som kan være feil men sjekk med lyden grønne lampe først.
Men hvis du ser fysisk at den lader på nåla er det helt sikkert en kalibrering av batteri, dvs at bilen er fulladet men pcu skjønner ikke det.
Hvis den starter også er det sikkert at det kan være en kalibrering av batteri og det må gjøres med diagnose og kode fra f zonic i Sveits.
Fredrik

daniel@doderlein.com

Sitat fra: Think1 på søndag 06. mars 2016, klokken 21:18
Hei.
Er litt vanskelig å finne ut feil uten diagnose, men blinker den grønne lampa oppå dashbordet eller lyser den konstant, blinker den inndikerer bilen at du den varmer opp batteriet.
Du kan ha et vakum dropp på batteriet d.v.s at batteriet klarer ikke å holde på varmen og må stå på plugg hele tiden.
Det kan også være pcu, de tåler dårlig kortslutning, men mest sannsynlig er det en feil i pcu som kan gjøre at sikringer går i huset når den skal begynne å lade skjer ikke når den varmer, mye som kan være feil men sjekk med lyden grønne lampe først.
Men hvis du ser fysisk at den lader på nåla er det helt sikkert en kalibrering av batteri, dvs at bilen er fulladet men pcu skjønner ikke det.
Hvis den starter også er det sikkert at det kan være en kalibrering av batteri og det må gjøres med diagnose og kode fra f zonic i Sveits.
Fredrik

Takk Fredrik, er på jobb nå men skal sjekke i kveld nøyaktig hvilke indikasjoner som gis av lampene etc.
PS! Det var en feil i en kontakt i huset på samme kurs som bilen står på. Det var dette som forårsaket at sikringen i huset gikk. Jeg fikset kontakten. Sikringen i huset har aldri gått som resultat av feil på lader / bilen. Jeg var derfor redd for at den kortslutnigen som skjedde i huset, på kursen bilen står på, kan ha skadet laderen.

Sjekker i kveld hvilke lamper som lyser osv. og gir en skikkelig rapport.

daniel@doderlein.com

Sitat fra: Think1 på søndag 06. mars 2016, klokken 21:18
Hei.
Er litt vanskelig å finne ut feil uten diagnose, men blinker den grønne lampa oppå dashbordet eller lyser den konstant, blinker den inndikerer bilen at du den varmer opp batteriet.
Du kan ha et vakum dropp på batteriet d.v.s at batteriet klarer ikke å holde på varmen og må stå på plugg hele tiden.
Det kan også være pcu, de tåler dårlig kortslutning, men mest sannsynlig er det en feil i pcu som kan gjøre at sikringer går i huset når den skal begynne å lade skjer ikke når den varmer, mye som kan være feil men sjekk med lyden grønne lampe først.
Men hvis du ser fysisk at den lader på nåla er det helt sikkert en kalibrering av batteri, dvs at bilen er fulladet men pcu skjønner ikke det.
Hvis den starter også er det sikkert at det kan være en kalibrering av batteri og det må gjøres med diagnose og kode fra f zonic i Sveits.
Fredrik

Her er det som skjer, steg for steg;

Batteriindikator i bilen viser 0%
Hvis jeg vrir om tenning så funker bilen, den kan kjøre men det blinker frenetisk "lade nå". Det er indikert 0% batteri.

Jeg plugger laderen i veggen, den lyser som normalt på første lampe (spenning i lader)
Plugger laderen i bilen. Laderen blinker grønt.
Bilen piper som normalt og panelet i midtkonsoll lyser opp, først lyser "kontakten" og deretter lyser "batteriet".
Det som høres ut som en pumpe begynner å gå (normal ladelyd) og alt virker ok.
Etter ca 5 minutter så slukker "batteriet" i midtkonsollen og ladelyden (pumpa) stopper.

Det er ingen endring å se på batteriindikator (0%).

Jeg antar at ikke batteriet er ødelagt når man kan kjøre bilen?
Jeg antar at det kanskje er noe elektronikk som tuller til / avbryter ladingen? Alternativt at bilen faktisk har fuldt batteri men indikatoren er feil?

Veldig takknemlig for all hjelp. Trenger sårt å bruke bilen hver dag til jobb.

Think1

Hei.
Som jeg sa i går og med hva du har fortalt er den en soc på bilen, dvs batteri har 384 volt og er full ladet, men pcu skjønner ikke at den har 100%.
Da må jeg gi en kode jeg får fra bilen og legge den inn i systemet og sette en ny soc på bil, normalt setter jeg den til 85% og lar den gå opp til 100 av seg selv.
Det er viktig å kjøre bilen ned til 30% en gang i uken for den tar en stopp på 30 min på Ca76%for å kalibrere pcu til batteri og får man ikke med seg den så kan denne feilen forekomme.
Men for å være 100% sikkert må ren diagnose til.
Fredrik

daniel@doderlein.com

Takk for svar Fredrik.

Jeg bor på Nøtterøy. Hvor kan jeg få utført diagnose, og er det evt noe jeg kan gjøre selv for å resette pcu eller må jeg ha utstyr til dette?

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Think1

Jeg har utstyr til dette, har utstyr til alt av diagnose, skal til Tønsberg neste uke så jeg kan kanskje ta kalibrering der og feilsøking.
Vet ikke helt når men der blir tidlig i uken.
Vi kan holde kontakten.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA