Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2002: Lader ikke

Startet av langemand, tirsdag 24. august 2010, klokken 10:41

« forrige - neste »

langemand

Jeg skal skifte pakninger / simmerringe om reduktionsgearet for at stoppe olielækagen. Først vil jeg demontere 6'er kassen så jeg har bedre plads, men jeg kan ikke engang løsne ledningerne, den ene skrue er rustet fast.

I en anden tråd om at demontere 6'er kassen skrev elektrolux:
"- Bruk Torx (25 tror jeg) inne der shunt og sikring satt, og løsne ledningene til kassen."

Det er Torx 30 i min 106 fra 1999, og den yderste er rustet fast. Først fik den rustløsner, derefter overdrejede jeg torx-kærven med en torx 27, og derefter med en torx 30, så nu fungerer kærven nok ikke til at dreje skruen ud med.
Kan jeg bore skruen ud, uden ulykker? Hvad så bagefter, der er så ikke noget til at sikre kablets forbindelse?
Måske skulle jeg starte med at bestille en ny sikrings-holder inden jeg forsøger at skille mere ad, det virker som om sikringsholderen let kan skiftes ud.
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

Elmo

#1
Jeg er forundret over at skruen til ledningsfeste kan være rustet. De er jo normalt godt beskyttet av selve sikringen. Problemet er vel heller at skruene ofte sitter veldig hardt, og at bits ikke kommer langt nok inn. Bruk torx skrujern! (og det stemmer at det er T30).
Det skulle ikke være noe problem å borre ut skruen. Den klemmer bare mot kapslingen på enden av ledningen, så ikke bor for langt. Ta ut en annen ledning så ser du hvordan det fungerer.

Sikringsholderen er meget enkel å skifte (når kassen er ute). Det skulle ikke være nødvendig å kjøpe ny. Det må finnes utallige brukte å få tak i.

Har du forresten sett informasjonen på ElbilWiki? http://wiki.elbil.no/wiki/PSA:Batteripakke#Saxo.2FP106   
Der er det link til en demonteringsbeskrivelse. Dessverre tror jeg informasjonen for 6'er kassen er falt ut - om jeg ikke husker feil.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

langemand

Hvis nogen har en brugt sikringsholder til overs, så vil jeg gerne købe den :-)
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

elektrolux

Prøv Peter i Tolløse mob: +4520483454

Han har lift og helt sikkert delene du trenger ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

langemand

Tak for tippet, jeg vil ringe til Peter når der bliver tid for al den ferie der skal holdes nu :-)
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

langemand

Forrige mandag kørte jeg ud til Peter i Tølløse, han havde besøg af to andre PSA elbil-ejere. I fællesskab fik vi brækket den gamle sikringsholder i stykker, frigjort kablet, og spændt en "ombytter" fra Peters reservedelslager på i stedet.

Og så fik vi snakket en del om elbiler, imens hurtigladeren gjorde bilerne klar til at køre hjem igen :-)
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA