Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nord-Trøndere som har fått, bestilt eller skal bestille?

Startet av jkirkebo, lørdag 24. mai 2014, klokken 19:19

« forrige - neste »

jkirkebo

Det har skjedd noe rart med Leafen...

Når vi nå setter den på lading starter en kraftig vifte foran og går på full guffe hele tiden. Høres ut som en kraftig radiatorvifte. Har aldri hørt den tidligere, det skjedde for noen få dager siden. Det spiller ingen rolle om bilen er kald eller varm, har stått lenge eller ikke, har 75% igjen på batteriet eller 40%. Viftta starter uansett og går hele tiden mens bilen lader. Den bråker MYE :(

Har noen vært borti dette? Ser for meg at jeg må bruke en av fridagene mine neste uke på å ta en tur ned på Brennes...

Det er ingen feilmeldinger i instrumentpanelet.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

masae

Det står jo under panseret at vifta kan starte når som helst, men har aldri opplevd at den har gått mens jeg har ladet min bil selv. I alle fall ikke som jeg har hørt.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på onsdag 07. mai 2014, klokken 22:58
Er motor og batteri varmt?

Niks, forrige gang hadde bilen stått stille i to dager i 5 graders vær, før jeg kun kjørte en liten tur til butikken (og brukte 5% av batteriet). Samme vifte når jeg satte den til lading igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Hm... Aldri opplevd det selv. Kan jo ta en telefon til Nissanverksted for å høre?
Fremtiden er elektrisk.

TorC

Det samme har jeg opplevd, men da var det noe galt med bilen etter at jeg hadde tuklet. Det løste seg ved å kople av 12v batteriet. Så jeg tror bilen har en eller annen form for "safe-mode".

Det kan imidlertid også være at en eller annen sensor i radiatoren har tatt kvelden. For viften går kun når det kjølevannet er veldig varmt. Den ene sirkulasjonspumpen går kontinuerlig under lading.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

BE

Jeg tipper det er termostatbryteren på kjøleviften som er kaputt, og fornuftig nok høres det da ut til at den er satt opp til å starte.

Uansett er dette en soleklar reklamasjon, uavhengig om du har hatt service eller ei på bilen, så dette fikser de sikkert enkelt på merkeverkstedet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

jkirkebo

Sitat fra: BE på torsdag 08. mai 2014, klokken 11:34
Jeg tipper det er termostatbryteren på kjøleviften som er kaputt, og fornuftig nok høres det da ut til at den er satt opp til å starte.

Uansett er dette en soleklar reklamasjon, uavhengig om du har hatt service eller ei på bilen, så dette fikser de sikkert enkelt på merkeverkstedet.

Høres sånn ut. Jeg fant nemlig ut i dag at vifta går også når bilen startes. Får prøve en "reset" ved å koble fra batteriet først, hvis ikke er det ned til Brennes på mandag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ronny

Jeg mener det var en tråd her tidligere der en måtte skifte en termostat
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Ronny

el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

keca

Da de skiftet denne delen på min, tok de heldigvis delen fra en utstillings leaf. Så fikk igjen bilen kjapt. Utrolig bra service på Aasen Bil Minnesund!

Ikke så omfattende å skifte, men må tappe kjølevæske og den går også bak til batteriet ettersom jeg har skjønt. Ved påfylling igjen må man pumpe det rundt og det sitter utluftning bak ved batteriet som må åpnes for å få bort all luft i systemet. Men dette kan vel de fleste som skrur på leaf..
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

AppleKnocker

Ser ut som jeg har pådratt meg dette. Lurer på om det kan være skadelig at vifta går konstant ved lading og kjøring?

Får uansett en anledning til å samle litt erfaringn med Nissan serviceapparat
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA