Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Verdiforringelse pga skade

Startet av leafolainen, tirsdag 05. april 2016, klokken 11:23

« forrige - neste »

leafolainen

Jeg ser at det er en del som klager på lysene på Leaf. Gjelder dette bare Ascenta (halogen) eller også Tekna (LED)? Kjørelys eller fjernlys? Er det noen som har prøvd å oppgradere pærene?

Olee

Gjelder iallefall langlysene på bilene med LED nærlys. Finnes noen tråder om det hvis du søker :)

nr1rayner

LED-kjørelys er knallgode, men fjernlys er elendig. Har ikke prøvd de med halogen så skal ikke uttale meg.
Som Olee sier, finnes flere tråder angående fjernlys.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Balrog

Kortversjonen er at på bilene med LED nærlys er nærlyset fantastisk, mens fjernlyset som er halogen lyser som to telys. Dette fikser man enkelt ved å bytte ut minus-kablene på pærene til normal dimensjon. Gjort på 40 minutter og koster 10 kr. Pærene er helt ok.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

leafolainen

Takk for svar. Har lest litt i gamle tråder, men blir fortsatt ikke klok på følgende:
- Er problemet like stort på Acenta?
- Har 2016-modellen fortsatt denne "feilen" med underdimensjonert minuskabel?

Olee

Jeg blir overrasket hvis Nissan har brukt ulike minusledninger på de ulike bilene, selv 2016 modellen..

vartli

Min bil har også LED på nærlys. Har et inntrykk av at hvis en bare får opp forbruket på 12V, så blir lysene bedre. Er ikke usannsynlig at lading av 12V batteri settes i gang med litt aktiv bruk av blant annet setevarme med det resultatet at spenningen øker. Uansett vil det nok være smart å få byttet minuskabelen. Kunne tenkt meg å gjøre det, men har aldri sett etter hvordan det ser ut.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

TorC

Jeg har rotet litt rundt nedi motorrommet nå og det ser ut til at fjernlyset (H9 55w) deler jordingskabel med parklys. Og det er jo flere som påstår at årsaken dårlig fjernlys er et stort spenningsfall, som enkelte har fikset med å legge inn en ny tykkere jordingskabel.

Korriger meg hvis jeg tar feil her, men vil ikke et skifte av parklys til LED (tror det er 8 eller 10 watt der fra fabrikk) på 1 watt gjøre at tapet av effekt blir en del mindre? Og fjernlyset iallefall bli minst 15% bedre?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

vartli

Sitat fra: TorC på fredag 19. februar 2016, klokken 16:42
Korriger meg hvis jeg tar feil her, men vil ikke et skifte av parklys til LED (tror det er 8 eller 10 watt der fra fabrikk) på 1 watt gjøre at tapet av effekt blir en del mindre? Og fjernlyset iallefall bli minst 15% bedre?

Godt poeng. Finnes det godkjente pærer for LED i parklys?
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Einar_S

Sitat fra: Balrog på torsdag 18. februar 2016, klokken 21:19
Kortversjonen er at på bilene med LED nærlys er nærlyset fantastisk, mens fjernlyset som er halogen lyser som to telys. Dette fikser man enkelt ved å bytte ut minus-kablene på pærene til normal dimensjon. Gjort på 40 minutter og koster 10 kr. Pærene er helt ok.
Jeg har sett dette flere steder. Men ikke hvor mye det er snakk om. Har du målt spenningsfallet? Og hva ble resultatet?

Jeg har vært borti lignende tilfelle på en Ford Siræva. Men da var det plusslederen som gikk i zikkzakk i Dashboard. Mellom Av/På bryter, sikringspanel, nær/fjern bryter og pærefeildetektor. Slevfølgelig lengste vei mellom disse, og med 0,5# og 0,75#. Resultat: Spenning over pæra 10,8V. Hvis du så noen fomle med hvit stokk ut av sidevinduet i mørket så het bilen Ford!
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Lynet

Det man ikke får fikset er at DC-DC går ned til 12,9V etter noen minutters kjøring. Men setter du på vinduspusseren går den opp til 14,3V!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA