Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Her er slutten på oljealderen

Startet av Jan Henrik, tirsdag 19. april 2016, klokken 13:39

« forrige - neste »

Jan Henrik

Heisann!

Vi sitter her og vurderer og bli "hel-elektriske" med bilparken. Jeg har akkurat bestilt en Tesla Model S 70D, for min neste drosjebil. Og vurderer nå også en elbil som privatbil. Vi har i dag en 2001 Audi Allroad 2,5TDi og en 1990 Audi 100 quattro. 100a går nok ikke igjennom neste pkk, som er i Mai, men når jeg får Teslaen, trenger ikke jeg ekstra bil (blir å kjøre alene). Fruen derimot, trenger bil til barnehage og jobb (24 km én vei). Så da er spørsmålet, om vi skal bytte ut Allroadn i en elbil eller fortsatt ha den?

Ved kjøp av Renault Zoe, følger det med hjemmelader og installasjon av denne (3,6KW, eller ekstra pris for en 11KW). Følger faktisk også med gratis hurtiglading på Statoils hurtigladere i ett år.
Kan dette være likså greit - for å få en hurtiglader hjemme, om man skal ha seg en elbil til?

Er satt opp på demokjøring til helga, på en Zoe. Har en ny Leaf på prøve nå. Skal prøve en Kia Soul neste uke.

Alle innspill mottas med takk! :)
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

AmocoCadiz

Flott du velger elbil til drosje, gir jo behaglig og myk kjøring, pluss at du slipper stå ved drosjeholdeplass og "bolme", noe vi som bor nær og sikkert sjåførene ikke synes er så greit lenger. Fin markedsføring og innføring for de som aldri har kjørt med elbl før, blir jo en ambassadør for elbiler med elbildrosje!

Elbilene du ser på som "privatbil" vil funke greit til kjøringen du nevner. Ang Zoe har den fortsatt ladeutfordringer på IT nett, og siste derfra er at Zapteckabelen er utsatt igjen med levering først til sommeren (den er nå forsinket årevis). Nå er det jo fler og fler hurtigladere så du får nok ladet Zoe likevel, men det er fortsatt enklere med elbiler som bare kan plugges inn overalt og i gokk hvis turen går dit en dag.

Jan Henrik

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 01. mars 2016, klokken 20:58
Flott du velger elbil til drosje, gir jo behaglig og myk kjøring, pluss at du slipper stå ved drosjeholdeplass og "bolme", noe vi som bor nær og sikkert sjåførene ikke synes er så greit lenger. Fin markedsføring og innføring for de som aldri har kjørt med elbl før, blir jo en ambassadør for elbiler med elbildrosje!

Elbilene du ser på som "privatbil" vil funke greit til kjøringen du nevner. Ang Zoe har den fortsatt ladeutfordringer på IT nett, og siste derfra er at Zapteckabelen er utsatt igjen med levering først til sommeren (den er nå forsinket årevis). Nå er det jo fler og fler hurtigladere så du får nok ladet Zoe likevel, men det er fortsatt enklere med elbiler som bare kan plugges inn overalt og i gokk hvis turen går dit en dag.
Ja, jeg regner med å være en "brøytebil", i tiden fremover. Kanskje man får i gang løftet Tromsø Kommune en gang inngikk i 2009, om 100 ladeplasser de neste 4 årene. For her mangler det nok en haug, på det løftet der ja! :)

Er ladeutfordringene tilstedet også, med monteringen av hjemmeladeren?
Har IT-nett hjemme, fant jeg ut ved en titt i sikringsskapet...
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

TB

#3
Sitat fra: Jan Henrik på tirsdag 01. mars 2016, klokken 21:09
Er ladeutfordringene tilstedet også, med monteringen av hjemmeladeren?
Har IT-nett hjemme, fant jeg ut ved en titt i sikringsskapet...
Inkludert i prisen vil Renault levere trafo 230 V IT til 400 V TN slik eg har forstått. Dermed er det ingen problem å lade Zoe heime. Men, om du skal lade andre stader treng du 400 V TN kontakt (230V + N) - eller "gul bøtte", som er ein "bærbar trafo" fram til Zaptec ladekabel er på plass. Den bør komme snart, men som nevnt, den har vore utsatt i lang tid no...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

MEM76

Sitat fra: Jan Henrik på tirsdag 01. mars 2016, klokken 20:43
Ved kjøp av Renault Zoe, følger det med hjemmelader og installasjon av denne (3,6KW, eller ekstra pris for en 11KW). Følger faktisk også med gratis hurtiglading på Statoils hurtigladere i ett år.
Kan dette være likså greit - for å få en hurtiglader hjemme, om man skal ha seg en elbil til?

Ranault Zoe støtter ikke hurtiglading lengre (hurtiglading=over 40kW), maks ladehastighet er 22kW, eller 110km/t. Dette vil ha mest å si på langtur.

Fortum har laget en oversikt over ladehastighet.

Bildekilde: http://www.fortum.no/privat/chargedrive/ladeguide/slik-lader-du-elbilen/
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Jan Henrik

Sitat fra: MEM76 på tirsdag 01. mars 2016, klokken 22:53
Sitat fra: Jan Henrik på tirsdag 01. mars 2016, klokken 20:43
Ved kjøp av Renault Zoe, følger det med hjemmelader og installasjon av denne (3,6KW, eller ekstra pris for en 11KW). Følger faktisk også med gratis hurtiglading på Statoils hurtigladere i ett år.
Kan dette være likså greit - for å få en hurtiglader hjemme, om man skal ha seg en elbil til?

Ranault Zoe støtter ikke hurtiglading lengre (hurtiglading=over 40kW), maks ladehastighet er 22kW, eller 110km/t. Dette vil ha mest å si på langtur.

Fortum har laget en oversikt over ladehastighet.

Bildekilde: http://www.fortum.no/privat/chargedrive/ladeguide/slik-lader-du-elbilen/
Hurtiglading er kjekt, men ikke et must på privatbilen. Men da må jeg iallefall ha 11kw hjemmelader.
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

THE

Sitat fra: Jan Henrik på onsdag 02. mars 2016, klokken 06:03
Sitat fra: MEM76 på tirsdag 01. mars 2016, klokken 22:53
Sitat fra: Jan Henrik på tirsdag 01. mars 2016, klokken 20:43
Ved kjøp av Renault Zoe, følger det med hjemmelader og installasjon av denne (3,6KW, eller ekstra pris for en 11KW). Følger faktisk også med gratis hurtiglading på Statoils hurtigladere i ett år.
Kan dette være likså greit - for å få en hurtiglader hjemme, om man skal ha seg en elbil til?

Ranault Zoe støtter ikke hurtiglading lengre (hurtiglading=over 40kW), maks ladehastighet er 22kW, eller 110km/t. Dette vil ha mest å si på langtur.

Fortum har laget en oversikt over ladehastighet.

Bildekilde: http://www.fortum.no/privat/chargedrive/ladeguide/slik-lader-du-elbilen/
Hurtiglading er kjekt, men ikke et must på privatbilen. Men da må jeg iallefall ha 11kw hjemmelader.
11kW hjemme er jo veldig greit i forhold til Tesla også. Med minst 3x63A inntak så skal det gå fint å få montert 11kW hjemme. Jeg er veldig fornøyd med min Zoe, kjører 2x49 km hver dag, og lader bare hjemme på 11kW. Da har jeg også mulighet til å ta lengre turer på ettermiddag kveld pga kjapp lading mens jeg spiser middag. Jeg har 43kW lader i Zoe, og har hatt den på en del langturer. På Vestlandet er det greit med gamle Zoe pga mange hurtigladere med 43kW AC uttak. Nordpå er det vel dårlig med 43kW uttak etter veiene, så der er det bedre med nye Zoe vil jeg tro. Hvis du skal ha bilen på langturer vil jeg nok vurdere en elbil som støtter hurtiglading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA