Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når kommer facelift og større rekkevidde

Startet av Logical, tirsdag 12. april 2016, klokken 08:56

« forrige - neste »

Logical

Har de siste par dagene opplevd, etter at bilen har stått over natten i parkeringshus (hvor det er ganske kaldt, men tror egentlig ikke det er minusgrader), at når jeg skal kjøre den, er det som om bremsene eller noe sitter litt fast i bremseskivene. De rykkes løs samtidig som man hører en poppelyd når jeg starter å kjøre. Etterpå er alt som vanlig. Noen som har vært borti dette?

jorkus

Opplevde dette ofte etter vask, spes på forrige TMS, ikke merket det like mye på ny bil.
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4


BMW850

#3
Ja, klossene fryser fast i skivene eller det kan være overflaterust. Dette er mer merkbart på Tesla enn en vanlig standard bil siden kalipere/klosser er store. Bare rykk bilen litt frem/tilbake ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Brede

#4
Jeg har like mye tro på at det er porøse klosser som står på mange av bilene. Disse trekker til seg vann som så ved innfrysing blir presset ut over overflaten og hele premseklossen blir en stor isblokk som enten fryser fast i bremseskiven eller skaper minimal bremseeffekt ved oppbremsing.

Nyere TMS skal (rykter) være utstyrt med mindre porøse klosser og vi med gamle kan få disse ettermontert på forspørsel.

I går kjørte jeg 100 meter med låst framhjul etter vask. Samt kjørte 20 mil i sørpeføre og dårlig bremseeffekt.

Har rapportert inn problemet og håper de skifter klosser og monterer bremseskjold på neste service..

Edit: jeg har hatt biler med større bremser enn Model S uten å ha hatt dette problemet. Da har jeg kjørt med klosser tilpasset nordisk klima. Nå er det vel slik at de fleste med store bremseoppsett prioriterer klosser som biter hardt i høye temperaturer, og da blir kombinasjonen med vann og kulde dårlig.

Logical

Etter vask det har skjedd ja, så da vet jeg iallfall at det ikke er noe farlig :)

Hyperstress

Tror nok rust er synderen. Eg har dette ofte hjemme i oppvarmet garasje, men ikke så ofte på jobben der bilen står ute.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

P85D

Opplevde det samme på P85D i helgen etter parkering på fjellet en natt. Skulle kjøre og bilen dro rett ut i renna på snøføre. Heldigvis veldig lav fart ut av parkering. Høyre framhjul stod dønn og det var null styring. Rygget, så løsnet hjulet.

Det har jeg aldri opplevd på en eneste bil siden 1990, og jeg har kjørt mye rart gjennom årene.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

VAG

#8
Kan hjelpe å varme bremsene før parkering.

Venstrebrems mens du kjører.

Det er ikke mulig å bare bremse når du allerede trår på gassen, du må bremse først og så gi gass.
Da kan du i teorien kjøre til skivene gløder.

Håndbrekklossene kan også tørkes med å holde P inne noen sekunder under fart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA