Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kansellering av reservasjon

Startet av AppleKnocker, onsdag 20. april 2016, klokken 19:06

« forrige - neste »

AppleKnocker

http://www.dinside.no/936126/bilsalget-i-februar-2016-elbil-andelen-gaar-ned-diesel-paa-topp
Andelen elbiler går nå helt tydelig ned. Selv om vi snart har 100 000 elbiler på veiene, har antallet dieselbiler økt mer de siste årene. Netto øker antall personbiler med ca 50 000 biler pr år, dvs nye/importerte biler minus de som blir vraket. Diesel er favoritten!

Dette virker jo helt absurd på oss som er frelst, men det er et alvorlig varsko. Nå ser vi kanskje effekten av stengte kollektivfelt og antydninger om at elbilfordelene er på vei til å fjernes. Det vi trenger nå er å sikre fordelene frem til elbiler faktisk kan konkurrere med fossilbilene. Hvis mva og andre avgifter fases inn før elbilene har blitt bra nok, er jeg ikke særlig optimistisk med tanke på høyere andeler enn 15-20% for elbilens vedkommende. Andre mener kanskje at elbilen by default vil ta over, men det tror jeg dessverre  er ønsketenking.

Vi kunne trenge noen som snakker elbilens sak og får gjennomslag. Elbilforeningen virker som har mistet den lille innflytelsen de hadde.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

model3citizen

For oss som ikke er frelst, er dette bare tall. Ser ikke sorte skyer i horisonten ennå, rekkevidden blir bedre, ladeinfrastrukturen blir bedre ... og strømmen blir ikke dobbelt så dyr over natta.

Sov godt.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

AppleKnocker

#2
Det trenger jo ikke være et problem at elbilrevolusjonen ender med at vi får en haug elektriske nr 2 og nr 3 biler rundt byene. Men det skjer ikke av seg selv at elbilene tar over for de øvrige kreftkjerrene.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AmocoCadiz

Viktig at momentum i overgang fra fossil til elbiler opprettholdes, noe insentivene har vist er viktigste grunnen til at de fleste tar valget til elbil. Erfaringer fra andre land, f.eks. nå sist fra Danmark viser bråbrems i elbilsalget hvis insentiver opphører.

Det er viktig å huske at ulempene ved elbiler som altfor kort rekkevidde, halvert kapasitet om vinteren, lang ladetid hjemme og mangel på hurtigladere og altfor for få ladere pr lokasjon, er aspekt som gjør elbil uaktuelt for de fleste. Det vil i realiteten ta mange år før disse tingene blir forbedret.
Allerede lider elbilen under et negativt stigma som bl.a. stammer fra fra første generasjonselbiler, som hadde svak batteriteknologi, 2 seters ministørrelse og svært kort rekkevidde, noe som er med på å bidra til utfordringen å få folk flest til å få opp øynene for å velge elbil. Folk flest følger ikke med på hurtigladerutbyggingen og får se svært mye negative medieoppslag om problem og feil ved elbiler, branner, rekkeviddeangst og steindyre batteribytte,

Så risikoen for å fortsette med altfor mange år til med de plagsomme og til og med økende antall dieselbiler, spesielt i byene, er absolutt tilstede mener jeg.

Ingeniøren

Sitat fra: Dawg Dee-Lux på onsdag 02. mars 2016, klokken 20:41
For oss som ikke er frelst, er dette bare tall. Ser ikke sorte skyer i horisonten ennå, rekkevidden blir bedre, ladeinfrastrukturen blir bedre ... og strømmen blir ikke dobbelt så dyr over natta.

Sov godt.

Vel, min spot pris ble i alle fall dobbelt så dyr i januar, i forhold til desember i fjor....

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

model3citizen

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 03. mars 2016, klokken 06:30
Sitat fra: Dawg Dee-Lux på onsdag 02. mars 2016, klokken 20:41
For oss som ikke er frelst, er dette bare tall. Ser ikke sorte skyer i horisonten ennå, rekkevidden blir bedre, ladeinfrastrukturen blir bedre ... og strømmen blir ikke dobbelt så dyr over natta.

Sov godt.

Vel, min spot pris ble i alle fall dobbelt så dyr i januar, i forhold til desember i fjor....

Med mindre du kan påvise en dobling i pris over tid, så blir vel argumentet litt søkt?

Mildt sagt ekstremer du sammenligner også, og vi kan jo legge til at strømprisene lå lav i siste kvartal 2015.

Jan 2016   
Gjennomsnitt: -5,5°
Normal: -4,3°
Topp: 7,3°
Bunn. -16,4°

Des 2015   
Gjennomsnitt: 2,1°   
Normal: -3,1°
Topp: 10,4°
Bunn. -8,9°
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

THE

Danmark blir jo rammet ekstra hardt siden Tesla, den eneste elbilen som kan fungere som eneste bil for en gjennomsnittshusholdning, ble dobbel så dyr over natta. Nå har Tesla X fått norske priser, og det er veldig mange i Norge kunne byttet ut dieselbilen/SUVen med Tesla X. Problemet er at det sitter langt inne å bruke 1 million + for en elbil. De fleste familier i Norge har ikke råd, og mange av de som har råd synes det er litt risikabelt å gå over til elbil så lenge forutsetningene for bruk av elbil er så usikre framover i tid. Hvis insentivene for elbil forsvinner, så vil kanskje prisen for en Tesla X bli 2millioner + i Norge, og da er det tilnærmet ingen som velger elektrisk SUV i alle fall. Hvis det ikke kommer nye langrekkevidde elbiler ut på norske veier, så vil det heller ikke komme brukte biler som "vanlige" folk har råd til å kjøpe om 3-5 år, og vi er fremdeles tvunget til å velge fossil. Man kan jo håpe at VW, Ford, Opel osv. kommer med langrekkevidde elbiler med stor bagasjeplass og mulighet for tilhenger til priser som kan konkurrere med fossilbiler i løpet av de neste årene. Det er vel ingen som har offentligjort konkrete planer om slike biler ennå, så jeg blir positivt overrasket om slike biler er tilgjengelige for kjøp innen 2020. Personlig mener jeg at insentiver som fritak for moms og engangsavgifter for elbil bør opprettholdes i alle fall 5 år etter at slike fornuftige familieelbiler er tilgjengelige.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

AppleKnocker

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 03. mars 2016, klokken 00:14
Viktig at momentum i overgang fra fossil til elbiler opprettholdes, noe insentivene har vist er viktigste grunnen til at de fleste tar valget til elbil. Erfaringer fra andre land, f.eks. nå sist fra Danmark viser bråbrems i elbilsalget hvis insentiver opphører.

Det er viktig å huske at ulempene ved elbiler

Utfordringen er å selge inn at fordelene må opprettholdes fordi bilene ikke er gode nok. Samtidig som man ikke skal sable ned konseptet med elbil og skremme folk slik at de ender opp med dieselbil.

Tilgang til kollektivfelt og penger spart er det som lokker flere folk over til elbil nå. Ikke hurtigladere mellom Oslo og Trondheim. Sistnevnte er et fint tiltak, men jeg kan ikke tenke meg at det lokker de store massene over på elbil.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

stefse

Snakket om å fjerne fordelene har allerede fått flere jeg har pratet med i det siste til å forkaste elbil og finne argumenter for å fortsatt kjøre diesel.
"Man blir lurt uansett, også kommer avgiftene"
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

AmocoCadiz

Sitat fra: stefse på fredag 04. mars 2016, klokken 08:53
Snakket om å fjerne fordelene har allerede fått flere jeg har pratet med i det siste til å forkaste elbil og finne argumenter for å fortsatt kjøre diesel.
"Man blir lurt uansett, også kommer avgiftene"
Det er nettop disse psykologiske aspektene som kan ødelegge mye for den positive elbilutviklingen vi har hatt i Norge.
Det viktigste for å fortsette en posistiv elbilutvikling er forutsigbarhet fra politisk hold og veietater, ikke mer vingling.
Garantin med faste insentiver frem til 2017 har fungert godt, men siden det fortsatt vil ta tid før elbilene som går lenger kommer og for å få å komme nærmere utslippsreduksjonen som trengs må dette klimaforliket forlenges minst til 2020.
Og dette må da bli enighet om og formidles snarlig.

Politikerene må få fokus på flere ting en sykkel,
idag laver snøen ned, og jeg tenker ikke sykle til andre enden av byen for å hente et bord,
jeg og min passasjer tar elbilen ( i kø i vanlig felt i fredagsruschet.....)

Leaf_2014

Sitat fra: stefse på fredag 04. mars 2016, klokken 08:53
Snakket om å fjerne fordelene har allerede fått flere jeg har pratet med i det siste til å forkaste elbil og finne argumenter for å fortsatt kjøre diesel.
"Man blir lurt uansett, også kommer avgiftene"

At folk er klar over at avgiftene kommer viser at de ikke er helt blåst i det minste.

Sannsynligvis kommer fossilavgiftene også til å øke så det vil nok uansett være en differanse. Spenna skal inn.
Leaf 2014

Olemann

Elbilene er blitt for gode, derfor er det for mange som kjøper dem og fordelene vil fases ut....
De aller fleste fordeler forsvinner når de koster staten for mye....og det gjør de straks mange tar dem i bruk.

Har selv hatt gleden av 8 år i taxi-fila med minibuss, men så ble vi for mange, og det godet forsvant.

Tiden med Reva var morsom, alltid ladeplass og parkeringsplass.  Men så ble elbilene for gode, ikke er de stygge, ikke er de trafikkfarlige, ikke går de kun i 40 km/t i motbakke, og ikke må man sitte med topplue og dunjakke om vinteren og ikke må man lade etter 4 mil...
Dermed kjøper for mange dem, ikke  bare entusiastene som før, og godene forsvinner selvsagt.

Nei, skal man ha noe glede av elbilen (utover å bidra til miljøet som mange synes å ha glemt) må man skaffe seg den bilen før alle har den.  Og vi ser nå slutten på den tiden.  Om det blir 1 eller 3 år aner jeg ikke, men venter man til man ikke har noen personlige ulemper så er selvsagt fordelene fjernet, for da gjør alle som en selv og intet samfunn kan leve av å gi store fordeler til et flertall som ingen vil/kan betale for. 

Det vil alltid være lettere å forklare hvorfor han som ikke har på seg lue i minus 20 grader blir kompensert, enn han som har lua på.

tutti

#12
Med norsk jo-jo politikk er det ingenting som er så sikkert at "goder" kommer og går. Elbil-æraen er definitivt på hel med stopp på kjøring i kollektivfelt, betaling på ferger, betaling av offentlige parkeringsplasser, bompenger (her i østfold så er det vanlig betaling noen steder) osv osv.

Vi går tilbake til fossilbiler om kort tid, men det var "gøy" å kjøre elbiler med tvilsom rekkevidde om vinteren så lenge det varte.

I mellomtiden sparer mange av oss mange tusen pr år på å fryse om vinteren og kaste bort tiden på lading.

Om det blir bedre miljø av dette spørs..

stefse

Vel mye pessimisme her nå. Norge har forpliktet seg i klimaforliket, og lokalmiljøet har definitivt bare godt av elbiler.
Vi vet jo at bilbruk er fiskalobjekt nr1, men miljøet må da bety NOE ihvertfall?
I et langt perspektiv vil elbiler garantert lønne seg energi-økonomisk, og det er totalt energiforbruk som bør koste. Well to wheel kan aldri slå solcelle/vind/vannturbin to wheel.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

cra

Elbil-æraen er på veg inn, ikke på hell. Den største fordelen av alle kommer vi til å ha lenge enda, nemlig billig drivstoff! Og om elbilfordelene som kjøring i kollektivfeltet mm innskrenkes så kommer det ikke til å bli så veldig mye bedre å kjøre fossilt av den grunn. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA