Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe EL-Bil, Soul eller Zoe?

Startet av Vollis47, fredag 08. april 2016, klokken 10:40

« forrige - neste »

elbil-1

Sitat fra: tutti på mandag 22. februar 2016, klokken 14:31
Sitat fra: turfsurf på mandag 22. februar 2016, klokken 12:08
Hurtiglading må til på langtur. 22kW er fort ikke 10 mil i timen en gang i ladehastighet om vinteren. Som butikklading / toppe opp lading er det greit.
Gjennomsnittlig forbruk på små elbiler er under 20kWh. Om sommeren kan man ofte se 15-tallet.
Det gir 22kWh laderne opptil 150 km i timen på slike biler. I tillegg vil 60kWh batteri bety at man kan kjøre i 3-4 timer før man går tom. Da trenger man en lengre hvilepause i praksis for å være en god sjåfør.
Kjørmønsteret er heller å kjøre 2-3 timer for å stoppe 20-30 min og lade/kjøpe kaffe og så nye 2-3 timer på veien før
Man kanskje stopper og tar en lenger pause og lader en times tid.

Da duger bare hurtiglading med minimum 50kw / ca. 150km/ 30min.

Veien å gå er uansett hurtigere ladere/kortere stopp/mindre ladekø med mange nok ladere.

11/22kw ladere er best til butikklading og ikke langs veien lading for langtur.



tutti

#16
Sitat fra: turfsurf på mandag 22. februar 2016, klokken 15:24
Hvis man bruker 1,5kWh/mil, så får man 13,3 mil inn på tanken i løpet av en time (10% ladetap). Det er maks 2 timer kjøretid. Tror ikke de fleste synes det er greit å kjøre <2 timer for så å lade en time. Og husk at dette er best case, om vinteren er det i beste fall 1,5:1.
Hvis det er gratis så tror jeg det går bra. Alternativ så må man stå opp til en time på hurtigladere og betale opptil 150 kr. Hurtiglading går heller ikke på full trykk hele tiden. I mange tilfeller er disse like raske som 22kWh i praksis.

Sannsynligvis så vil behovet variere fra tur til tur. Av og til er det greit å betale masse penger for hurtiglading, andre ganger kan man ta seg god tid og spare penger. Valgfriheten blir uansett størst ved massiv utbygging av 3-fase kontakter ved butikker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA