Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte dekk på iOn

Startet av Torgard, søndag 10. april 2016, klokken 15:34

« forrige - neste »

Torgard

Jeg lurer på om batteriet mitt er dårligere enn andres.

Bil fra des 13, 85 kWt.
Lades til 100% kun ved behov på langtur, ellers 85%. Dvs ca 1 gang pr mnd lades den til 100%. Nå på vinteren går rekkevidden betydelig ned, men er det mer enn man kan forvente?
Jeg bor på Lørenskog og ved kjøring til Hamar kommer jeg med så vidt frem og tilbake (Ladet til 100%, hadde 95% ved avreise og ladet ca 2 timer på 10 A i Hamar før jeg reiste hjem igjen og hadde da 9% igjen). Det var med skiboks med 3 par slalåmski og forbruket var ca 250-270 Wh/km. Det var våt vei et stykke, men det er ofte slik at den spiser minst 40% av batteriet en vei på de 12 milene. Måtte holde farten nede mot 100 km/t for å ikke brenne all juicen.

Til opplysning ser jeg at ved fulladet batteri er kapasiteten rundt 350 km (jeg synes å ha sett andre rundt 400 km).

boppus

Min er per nå ladet til 82% (+/-1%) og anslår 352 km.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Salvesen

Høres egentlig normalt ut, jeg kommer ca like langt med min 70D nå på vinteren og jeg har sett at 13 modellene har tilnærmet like estimater som min bil om dagen, altså rundt 360 ved 100%.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Thomas N

70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

Lynet

Skiboks OG høy fart suger kraft fra batteriet.

Jeg hadde en langtur i dag, 322km på fine vinterveier og omtrent vindstille.
Startet på ca 180moh, var opp på 900moh og snudde på ca 600moh.
Temperaturen varierte fra minus 7 til minus 12. Innetemp på 22 grader.
Snittfart ca 73km/h.
Forbruk tur: 219Wh/km, retur 178Wh/km.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

kjølholdt

jeg får 365-370 på 100 % på min nov 2013 modell. Har forøvrig meldt dette inn på neste service i april, er dette forventet rekkevidde tap osv. Får se hva man får til svar
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Muffinman

Sitat fra: kjølholdt på fredag 04. mars 2016, klokken 13:26
jeg får 365-370 på 100 % på min nov 2013 modell. Har forøvrig meldt dette inn på neste service i april, er dette forventet rekkevidde tap osv. Får se hva man får til svar
Min er fra sent oktober 2013 og får 355-358. Målte kapasitet mot ny 85D i romjula og fant minst 7,2% tap. Meldte dette med god dokumentasjon vedlagt til verkstedbesøk i januar og ønsket at batteriet ble kontrollert, samt tilbakemelding om dette var reduksjon man måtte forvente. Ofte ser man mindre %-vis tap på en kortrekkevidde elbil med samme kilometerstand til tross for at disse har mindre batteri og dermed flere ladesykluser. Et stort batteri bør tape seg mindre.

Saken ble ikke omtalt i rapport over utført arbeid, og jeg fikk ingen tilbakemelding. Men han som leverte ut bilen mente det var registrert en sak på dette. Nå er det gått to måneder uten at jeg har hørt et kvekk, og jeg har spurt et annet servicesenter sjekke om saken virkelig er registrert.

Det blir spennende å høre hva du får av tilbakemelding. Hvis du bruker indikert rekkevidde er det ikke umulig du blir fortalt at det er beregningene som er endret. Den som lever får se :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA