Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Online bestilling, har noen fått bekreftelse?

Startet av Toumannen, torsdag 07. april 2016, klokken 23:00

« forrige - neste »

kodalse

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 24. februar 2016, klokken 10:11
Selv er jeg vant med 50% prisreduksjon etter 4-5 år. Men det blir nødvendigvis i forhold til nypris på tilsvarende bil på samme tidspunkt. Siden en S70 med samme utstyr koster rundt 750k nå kan man regne med en kostnad på minst 800k for en S85 nå om de fortsatt var å få tak i. Det betyr at jeg ville forventet att denne S85en ville kostet ~400k om et par år, og da er ikke ~500k nå veldig dyrt. At den kostet langt under 800k ny pga. dollarkursen er ikke relevant for bruktprisen. Se bare på trillingene, enormt verditap på de første pga. at nyprisen ble satt ned så kraftig. Der får man bare igjen ca. 30% for en 4-5 år gammel bil.
Valuttakursene spiller nok en ekstra stor rolle her. I tillegg til at S85 fortsatt er en unik bil blir bruktbilprisene høye, og som nevnt tidligere synes mange det er kunstig høyt.
Dette er jo basert på sysnpunkter fra tidligere bilkjøp hvor prisene har falt med 50% etter rundt 5 år.
Saken er at da var også pris på ny bil (med ny garantiperiode) omtrent den samme som for den gamle da den var ny.

I forhold til slik det da var skulle man tro at en Tesla til nybilpris fra 460k - 560k burde falt rundt 30% på tre år.
De billigste burde i forhold til den teorien hatt en pris på drøye 330k, de fleste rundt 400k.
Videre vet vi at bilforhandlere normalt trekker fra 50øre pr kilometer over normal kjørelengde (ca 16k pr år) Det igjen ville gitt en ytterligere reduksjon på 20k for en som har kjørt 80k istedet for 40k.
Ingen model S selges til hverken 330k eller 400k. Vi har da en spesiell situasjon, om den kalles ekstraordinær eller kunstig får hver enkelt bestemme seg for, men at situasjonen er annerledes enn det vi tidligere har kjent til bør ikke være noe stort problem å se.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

timingbeltkiller

JA,
situasjonen er annerledes fordi eier 1 kan overføre den høye startavskrivingen til eier 2
Og eier 2 til eier 3, osv, osv.

MEN
siden biler i motsetning til boliger som vedlikeholdes og moderniseres,
ikke stiger i verdi minst lik inflasjonen. Men faller til skrotverdien i løpet av levetiden,
betyr det som tutti skriver, bruktkjøperne av S (og X) leker stolleken.
Og før eller siden blir det et giga tap for de som ikke kommer seg ut i tide.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kodalse

Sitat fra: Toumannen på lørdag 20. februar 2016, klokken 10:38
Hvis jeg tenker med hodet og ikke hjertet: Så er Teslaen kanskje litt "overkill" for mitt bruk. Mitt bruk er som regel å kjøre til jobb, kjøre til familie og venner i nærområdet og kanskje et par småturer i løpet av året (F.eks Sandnes-Lyngdal eller til Haugesund/Bømlo). jeg kjører heller ikke gjennom bom eller kollektivfelt. Dollaren har også steget kraftig siden jeg kjøpte den og jeg kan kanskje derfor få solgt nær det jeg betalte for den, ergo nesten gratis bil i 2år.

Men jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken billigere bil jeg kan kjøpe. Jeg liker kjøreglade biler som ser ut som en normal bil. Jeg har tenkt litt på Golf GTE og til mitt bruk så kan jeg for det meste kjøre elektrisk og kunne ha det litt gøy i helgene med GTE modusen. Det jeg ikke liker med den er bensinmotoren og alt det medfører som f.eks ekstra vekt, dyrere service og ikke minst dyrere bil i forhold til ren elbil. Når jeg også er vant med elbil så er det vanskelig å gå tilbake til fossil igjen.


For å dra litt tilbake til trådstarter sitt spørsmål.
Ja hvis du har hatt en morsom Tesla nesten gratis i 2 år ville jeg også vurdert å bytte når du går med tanker om nytt hus de nærmeste to årene.
Jeg tror ikke man vil oppleve at prisene holdes så høyt som i dag når vi ser 2018.

For kjøreglad bil hører jeg BMW i3 skal være ustyrtelig morsom. Ikke vet jeg, men den blir kanskje litt sær i formen?
Leafen kan jeg skjønne blir for spesiell, selv om jeg selv liker utseendet :)
E-golf har vel 0 -100 på 10,4 sec, GTE 7,6 sec, i3 under 8 sec og Leaf på 11 sec.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Trekkoppbil

For å finne ut hvilke bil som gir best kjøreglede, bør man prøve ulike biler.

Det kan man f.eks gjøre ved å leie biler på Nabobil eller Gomore. Jeg hørte en som klaga på at Zoe var treig.

Hvis man drar på halvlange turer 2 ganger i året, så kan man vurdere om man kan sette av tid til hurtigladinger under veis.

Ingeniøren

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 25. februar 2016, klokken 04:11
For å finne ut hvilke bil som gir best kjøreglede, bør man prøve ulike biler.

Det kan man f.eks gjøre ved å leie biler på Nabobil eller Gomore. Jeg hørte en som klaga på at Zoe var treig.

Hvis man drar på halvlange turer 2 ganger i året, så kan man vurdere om man kan sette av tid til hurtigladinger under veis.

Men da bør man lese seg opp på innstillinger først da de fleste elbile har forskjellinge eco instillinger som kan gjøre en kjapp bil om til en treg ved å vri på en bryter.

Min BMW er stort sett veldig kjapp og responsiv men den har 3 innstillinger som redusere morroa i step. Testet en MB B-klasse og synes den var mye tregere. Da den på papiret er nesten like kjapp har jeg nok blitt lurt av en ECO setting da denne og har 3 innstillinger så vidt jeg vet.  Og så videre...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

PokerFjes

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 25. februar 2016, klokken 07:04
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 25. februar 2016, klokken 04:11
For å finne ut hvilke bil som gir best kjøreglede, bør man prøve ulike biler.

Det kan man f.eks gjøre ved å leie biler på Nabobil eller Gomore. Jeg hørte en som klaga på at Zoe var treig.

Hvis man drar på halvlange turer 2 ganger i året, så kan man vurdere om man kan sette av tid til hurtigladinger under veis.

Men da bør man lese seg opp på innstillinger først da de fleste elbile har forskjellinge eco instillinger som kan gjøre en kjapp bil om til en treg ved å vri på en bryter.

Min BMW er stort sett veldig kjapp og responsiv men den har 3 innstillinger som redusere morroa i step. Testet en MB B-klasse og synes den var mye tregere. Da den på papiret er nesten like kjapp har jeg nok blitt lurt av en ECO setting da denne og har 3 innstillinger så vidt jeg vet.  Og så videre...
Støttes :). MB B250e som den nå offisielt heter, starter automatisk i gjerrigste eco-modus :).
Zoe føles nok treg av naturlige årsaker :). Med 88hk/220Nm er den 5% lettere enn e-Golf men har 23% lavere effekt og 18% lavere dreimoment.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Toumannen

Takk for alle svar og forslag.

Min bil ligger ut på finn nå. Så får jeg se hvilken bil jeg ender opp med tilslutt. Jeg har prøve kjørt E-golf og Golf GTE. Likte veldig godt GTE´en.

tutti

GTE vil nok i praksis koste deg ca. 5000 mer i måneden enn en egolf. (kapitalkostnader + driftskostnader).

Måkemannen

Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. februar 2016, klokken 13:17
Enig i at Tesla'en din kan stå på stupet til prisfall.

Ville prøvd en Zoe som de nå averterer til 184 000 kr. Veldig mye bil for pengene, Meget gode kjøreegenskaper, og kan dras på langtur grunnet rask lading.

Da sitter du igjen med 300-400 000 kr som kan investeres i vekstnæringer som Inkasso selskaper etc. ;)

Nå ja. Den gode gamle med 43 KW lader, ja. Den nye trøkker inn maks 22 KW. Jeg har nye Zoe selv, flott bil, men så veldig rask å lade er den ikke akkurat.

ZOE

Du kan ikke kjøpe Golf før du har prøvd I3.  Den mest innovative bilen i markedet idag. Snart kommer den med enda lenger rekkevidde.

Selv synes jeg ikke prisen som ble nesten 50% høyere enn min Zoe forsvarte kjøpet. Mangel på 5 seter var også en dealbreaker for meg.
Jeg er forsåvidt godt fornøyd med Zoe, men "sprek" og "gode kjøreegenskaper" eller forsåvidt "kvalitetsfølelse" er ikke akkurat ord jeg tenker på når jeg kjører den.. Men den har funket bra og vært billig de 30 000km den har trillet på 14 mnd.

Trekkoppbil

Var det ikke en annen bruker på forumet her som har en think som han er fornøyd med, men som han ikke klarer å selge, og derfor vurderer han å høgge den opp?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA