Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøper du S nå eller venter på model 3?

Startet av Fabiz, mandag 04. april 2016, klokken 09:44

« forrige - neste »

hgs

Sitat fra: Beckern på fredag 19. februar 2016, klokken 14:05
Sitat fra: hgs på torsdag 18. februar 2016, klokken 23:09
Trådstarter viser iallfall tydelig at et observasjonspunkt mangler, og det er syklistens. Er det noe byområder virkelig trenger er det flere syklister og elbilister - fortrinnsvis syklister. Å sette disse to gruppene opp mot 'den fornuftige majoriteten' som kjører på fossilt drivstoff virker fullstendig meningsløst. Har trådstarter noen dokumentasjon på at syklister og elbilister oppfører seg dårligere i trafikken enn andre?

Jeg oppfattet vel ikke trådstarter som veldig urimelig her. Det ER ikke tvil om at mange syklister driter i trafikkreglene, jeg burde vite som sentrums-syklist i mange år. Det er heller ikke tvil om at syklistene pga dette har fått et visst ry og forstår jeg trådstarter rett er det dette han sikter til. Fortjent eller ikke så har syklistene et dårlig ry.

Jeg har heller ingen problem å se poenget hans når man hører om andre el-bilister som bruker dobbel buss-_holdeplass_ som "kollektivfelt" der de presser seg forbi 3-4 biler eller til og med bussen selv skal de forbi.
Vi blir lagt merke til som gruppe og oppfører vi oss ikke mye penere enn trafikken generelt blir vi uglesett, dessverre.

Er mangeårlig sykkelpendler mellom øst og vest i Oslo selv, og kjenner godt til forholdene. Jeg er i utgangspunktet for at alle syklister følger trafikkreglene, men dette gjelder bare så lenge dette er til syklistens eget sikreste. Kroneksemplet på bilisters hatske syn på syklister er de som kjører på rødt lys. Av prinsipp unngår jeg det selv, men det er ofte den tryggeste måten å komme over et kryss på. Skal man rett fram i et lyskryss kan du stole på at du i løpet av et par år som Oslosyklist blir meid ned av en bil som skal til høyre - ofte uten blinklys. Er man ikke syklist selv er det å sjekke speil og blindsone for syklister ingen selvfølge - selv ikke i kryss med sykkelfelt. Som syklist er man oppmerksom på disse dødsfellene, og det er utgangspunktet for min kritikk av trådstarter. Sykler man på rødt når det er klart fra begge sider er man langt tryggere. Det er en rekke andre eksempler. Mange bilister er f.eks ikke klar over at det er forbudt å stanse i sykkelfelt, og at syklister faktisk har lov å vekselvis sykle på fortau (så lenge det vises hensyn) og gate. Hovedproblemet er uansett elendig tilrettelegging for sykkel i norske byer. Her er vi helt akterutseil sammenlignet med de fleste andre land. Danmark og København er det man burde strekke seg etter.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Øyvind.h

#16
Sitat fra: Beckern på fredag 19. februar 2016, klokken 14:05
Jeg oppfattet vel ikke trådstarter som veldig urimelig her. Det ER ikke tvil om at mange syklister driter i trafikkreglene

Dessverre helt enig. Jeg har syklet året rundt noen år etter å ha vært halvårssyklist noen år, og mitt inntrykk er dessverre at flertallet av syklistene ikke bryr seg om trafikkregler straks hjelmen er på.

Rødt lys er vel det de synder mest mot, og som også er frustrerende å se på da jeg vet bilister blir forbanna og at det sinnet også kan gå ut over de som sykler hensynsfullt. Selv skravert felt foran bilene i kryss slik at man har god plass og er synlig sykles rett over.

Sitat fra: hgs på lørdag 20. februar 2016, klokken 22:01
Skal man rett fram i et lyskryss kan du stole på at du i løpet av et par år som Oslosyklist blir meid ned av en bil som skal til høyre - ofte uten blinklys.
Jeg opplever det ikke slik i lysregulerte kryss. I lyskryss er det jo gjerne ikke sykkelfelt gjennom krysset, noe som betyr at man ikke bør sykle forbi biler på innsiden i krysset. Ikke uten å være klar til å agere i hvert fall. Det er syklistens ansvar om man velger å forsøke å kjøre forbi på innsiden i et kryss uten sykkelfelt.

Og når man kjører helt frem i krysset og venter på grønt er man normalt godt synlig for sjåføren og bør ikke frykte å bli kjørt ned. Er frykten stor bør man heller ta igang sekundet før man vet det blir grønt, for å få et bittelite forsprang. Mange lyskryss i Oslo har nå eget skravert felt for sykler foran bilene i kryss, noe som helt eliminerer den problemstillingen.

De årene jeg har syklet har ikke det å stoppe på rødt lys vært noe jeg ser på som sikkerhetsrisiko. Ja det koster noen sekunder, kanskje opp til noen minutter på hver tur. Men det er intet alternativ for meg å sykle på rødt. Og jeg har opplevd å bli sneiet av syklister som kommer bak og som ikke tenkte å stoppe på rødt. En risiko det også :)

Derimot opplever jeg det du nevner som et problem der biler skal ta av til høyre uten lysregulering og krysse sykkelfelt. Godt eksempel er der man kan ta til høyre ned Solveien når man har kommet opp Kongsveien. Sykkelfeltet går over krysset og bilen har dermed vikeplikt, men bilene holder gjerne litt fart og klarer ikke alltid bedømme hvorvidt syklisten er i ferd med å ta en igjen eller om man har god nok avstand. Jeg forstår det, selv om bilisten da i utgangspunktet skal vente ved usikkerhet. Erfaringsmessig bør man her følge med og ikke søke situasjoner som kan være risikable, fordi det er en viss fare for at bilisten ikke har sett deg.  Senest tidligere denne uken krysset en bil sykkelfeltet uten å overholde vikeplikt for syklist. Det gikk bra, og jeg skjønte at situasjonen kunne oppstå lenge før den gjorde det (karen på elsykkel foran meg ble derimot kraftig irritert og fulgte etter bilisten ned Solveien).

Men det er noe annet enn å respektere røde lys hvor både bilist og syklist skal stoppe. Og det er uavhengig av at syklisten hensynsfullt og med loven i hånd kan krysse veien i gangfelt på grønn mann, og veksle mellom vei, fortau og gang- og sykkelvei der det er hensiktsmessig (eksempelvis opp Kongsveien hvor man må sykle på fortauet pga lav hastighet og trangt i 50/70 sonen.

Sitat fra: hgs på lørdag 20. februar 2016, klokken 22:01
Hovedproblemet er uansett elendig tilrettelegging for sykkel i norske byer.
Hjertens enig! Og det er antakelig noe av grunnen til at en del syklister praktiserer anarki. Man er lei og frustrert over hvor dårlig tilrettelagt det er og går inn i sin egen verden hvor alt er OK så lenge det gavner en selv. Bjørvika er jo et godt eksempel på hvor ille det er mulig å gjøre en jobb.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA