Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fortum setter ny standard?

Startet av sveander, fredag 25. mars 2016, klokken 10:52

« forrige - neste »

sveander

Buddy Electric selger jo overgang fra vanlig støpsel til Type 2
Jeg vil heller kople et type 2 støpsel direkte på ledningen uten overgang da disse overgangen lett kan bli stjålet.
Noe med erfaring på dette?
Koplingsskjema?

PS ! jeg er Elektronikkeing. så vet litt om strøm
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

elektrolux

Det skal kun en diode og et par motstander til inne i et slikt håndtak, så kan du bytte ut shukostøpselet på original ladekabel: 

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-pistol-32a-mot-ladestasjon?tm=annet-utstyr
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

Hvordan er egentlig lovligheten av slike?
Dette er jo en mode endrende funksjon/ komponent.

Er det gitt at disse faktisk er lov å selge eller bruke?

Det er vel strengt tatt ikke lovlig å endre modes på denne måten? eventuelt hvor står det at det er tillatt?
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

Står i standarden. Kalles for forenklet modus og er et "nødvendig onde" om du vil.

Ellers ville jo ikke mode 1 kjøretøy kunne lade når ladepunkter oppgraderes fra 16A Schuko til Type 2
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

ok, for å være "vanskelig" så spør jeg videre =)

betyr det ok for lading av feks buddy som ikke har annet valg.
mens å bruke det som en overgang til mode 2 er ikke tillatt siden de da kan skaffe seg en mode 3 kabel?
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

turfsurf

Jeg vil stilt spørsmål ved tankeprosessen til en som lader en type2 kompatibel bil fra en type2 ladestasjon via en overgang til schuko og så tilbake igjen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Homecast

Det samme tenker jeg, og har nylig fått forespørsel fra en kunde som har montert salto 572 bokser hvor dette da har skjedd.
De ønsker jo egentlig å kaste vekk dette, men lurer på om det faktisk er lov før de går på leietaker (driftsbygning) og sier at det ikke er ok.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

Så lenge det er lov å bruke forenklet modus, er det nok lov å bruke overgang til "vanlig" mode 2 ladekabel.

Hadde en kunde som faktisk måtte gå den ruten da ladestasjonen han hadde tilgang til på jobben tok sikringen hver gang han skulle lade 6,6 kW Leaf'en sin.

Tydeligvis var PWM signalet på ladestasjonen ikke i samsvar med foranliggende sikring. Løsningen ble derfor forenklet modus og overgang til ladekabel med 16A PWM signal. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

Ser gjerne dokumentasjon på dette, mode endrende utstyr er i utgangspunktet ikke tillatt av hva jeg finner info om. Det er i utgangspunktet ikke en rettighet å lade, man må ha utstyr tilpasset mode som er valgt.

Dette gjør jo hele vitsen med mode 3 borte, når folk jukser deg unna reglene på denne måten.

Som nevnt, dokumenter gjerne din påstand om at mode 2 er tillatt å koble på. De har mulighet til å lade, de må bare ha en kabel med seg, det er ikke tilfellet for Buddy.

Det din kunde gjorde er jo feil måte å løse det på, hva skjer for neste mann da? Man må kontakte de som monterte utstyret og få de til å gjøre jobben korrekt.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

Skal sjekke opp i mursteinen med informasjon om mode 3 lading neste gang jeg er på jobb. Er uten tvil et lovlig unntak å bruke forenklet modus.  ;)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#10
Sitat fra: Homecast på mandag 08. februar 2016, klokken 15:21
ok, for å være "vanskelig" så spør jeg videre =)

betyr det ok for lading av feks buddy som ikke har annet valg.
mens å bruke det som en overgang til mode 2 er ikke tillatt siden de da kan skaffe seg en mode 3 kabel?
Det er slik dette untak er ment, et nødvendig onde for klasikkere som kun har mode1 mulighet, men ikke et lovlig adapter å bruke for biler med type1 eller type2 kontakt.
Bruk av adapter som endrer mode 3 til mod 2 er ikke tillat.

For den omtalte Leafen er det helt klart ulovlig bruk. Der er det et feil oppsett av ladestasjonen som må rettes, adapter slik er helt klart en ikke godkjent løsning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

Da har jeg fått sjekket ut litt mer.
Dette er ikke forenklet modus
ved forenklet modus har du fortsatt pwm som justerer seg etter ønsket ladestrøm/tilgjengelig ladestrøm
Altså du hopper over 9v biten og går direkte fra 12v til 6v.

Med andre ord det som refereres til her er ikke forenklet modus men mode endrende komponenter.
Dette er med andre ord ulovelig å selge for tiltenkt bruk.

Motbevis meg gjerne. Esensen er at denne ikke kan justere seg etter pwm signalet og dermed ikke forenklet modus.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA