Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reell rekkeviddeforskjell 85DvsP85D

Startet av TRM, mandag 04. april 2016, klokken 13:39

« forrige - neste »

TRM

La ut denne under ladetråden til Tesla, men den er i høyeste grad aktuell for øvrige elbilister også:

Når hver femte nybil er en elbil - er det ikke da på tide at skiltmyndighetene setter opp infoskilt om ladestasjoner, på lik linje med infoskilt om bensinstasjoner?

Forslag til skilt:


Noe for elbilforeningen?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Vollis47

Jeg er enig med deg, spesielt siden mange ladestasjoner ligger litt tilbaketrukket fra hovedveiene og ikke er så store og prangende som fossilstasjonene. Merking av ladestasjoner vil kanskje få flere mennesker til å innse at elbil er et godt alternativ.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Electrix

Helt enig  mange bensinstasjoner er jo skiltet med bensinpumpe. Da er det litt rart at man skilter bensinpumper som det normalt er nærmere hundre av innenfor bilens rekkevidde, men ingen skilting av hurtigladere som det kanskje bare finnes en eller to av innenfor bilens rekkevidde...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ingeniøren

Tja, årsaken er vel at det knapt finnes en elbil i det sidrumpa Vegvesenet, slik at ingen tenker i de baner. Håper dog jeg tar feil  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

THE

@ingeniøren, er nok dessverre redd for at du har helt rett.

Nå er vel ikke Vegvesenet kjent for å ligge i forkant av utviklingen, så det er vel naturlig at holdningen til elbil i etaten er som den er...

Håpet er jo at andre europeiske land skal få til et standardisert skiltsymbol for ladestasjon, kanskje noe som dette:
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8e/Free_EV_charge_station_sign_evinfra.svg/2000px-Free_EV_charge_station_sign_evinfra.svg.png).
Hvis det kommer et standardisert skilt i EU, så er nok Norge/Vegvesenet forhåpentligvis raske til å ta det i bruk i Norge også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zyp

Hvis ikke jeg tar helt feil så er ladestasjonen ved YX Lillesand skiltet fra E18. Såvidt jeg kan huske er det et ladesymbol ved siden av bensinpumpesymbolet.

THE

Det jobbes tydeligvis med saken, men går litt tregt i Norge. På Enova sine sider er det en artikkel om skilting av ladestasjoner.
http://www.enova.no/radgivning/privat/rad-om-elbil/skilting-av-ladepunkt/skilting-av-ladepunkt/976/2029/
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA