Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Trine2, onsdag 30. mars 2016, klokken 23:30

« forrige - neste »

Rav4_EV

SitatNå var jo spørsmålet om dette var et problem på alle nye biler da, og svaret er nei, det gjeldert stort sett Zoe.
Tesla er håpløst. Kjøper du 4 brukte felger til din nye Tesla må du kjøpe 4 nye sensorer til en god slump penger.
La dere ikke villede av folk som ikke har kjøpt Zoe. ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

StigH

#16
Sitat fra: Trine2 på torsdag 11. februar 2016, klokken 17:32
Så, så langt har jeg funnet ut at varmeapparatet bråker veldig og vil kunne forstyrre naboene, bortsett fra dette så virker det altså bra og varmer godt. Må innom merkeverksted når man bytter dekk. App for forvarming virker dårlig og er ustabil, dessuten koster den kr. 900 i året.

Noen som vet hva det koster å bytte bremser på denne bilen?
Altså skiver og klosser - ser ut til å være forbruksvare på alle biler om dagen, og koster flesk. På min nåværende Mazda betalte jeg kr. 10.000 for alle 4.

Noen som vet om andre ting man bør være oppmerksom på ved eierskap til Zoe?

Det du sier stemmer veldig. Mazda har alltid hatt dyre deler. Jeg har hatt Mazda selv en gang. Samme med biler som Subaru også.

Jeg leste for en liten stund siden at Renault fikk veldig bra score for lave delepriser. Les om litt om diskusjon om delepriser her: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=19633.0

Så jeg tror ikke det blir kostbart å overhale bremser og slikt. Sånne ting påvirker mine bilkjøp da en aldri vet hvor lenge jeg beholder en bil. Plutselig får økonomi seg en smell og en må pent beholde det en har. Og liker jeg en bil ekstra godt og er fornøyd har jeg den gjerne lenge og da er det godt å vite at deler ikke blir for kostbart.

Det kan det jo fort bli alt etter som økonomi eller andre ting som forhindrer en til å bytte til ny bil etterhvert. Et batteri koster jo selvsagt en del og når jeg snakket med mekaniker sist anslo han en sum på rundt 70.000.- for et nytt til Zoen pr dags dato.
Jeg legger alltid penger til side til bilbruk i tilfelle sånne greier dukker opp. Og dermed blir ikke en sånn eventuell kostsmell så ille likevel om en kalkulerer med det og slipper å finansiere en dyr reparasjon. Dette skal jo egentlig holde i årevis ved riktig bruk uansett.

Tips: Elbiler bruker bremsene lite ved normal kjøring og det blir som regel rusta som tar de. Derfor pleier jeg innimellom å sette den i fri under fart og bremse som vanlig. Da får bremsene jobbet alene uten motorbrems og går seg rene igjen. Gjør gjerne dette etter en vask også. Spesielt da det virker som håndbrekk fryser lett etter en understellsvask.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

StigH

Sitat fra: Trine2 på torsdag 11. februar 2016, klokken 12:45
Hei alle sammen!

Er ny på forumet og vurderer å kjøpe meg en Zoe. Prisen og type bil passer meg perfekt, derfor vil denne bli vurdert opp mot Leaf.

Har funnet svar på en del av spørsmålene mine her på forumet men ikke alt. Det jeg lurer på er hvordan varmeapparatet virker på Zoe. Er det slik at det oppleves bedre enn i en bensinbil fordi det gir varme med en gang? (tenker ikke på strømforbruket da jeg kun kjører korte avstander av gangen). Jeg er skikkelig frysen og MÅ ha varme og liker ikke bruke varmeseter.

Jeg har også lest at nettopp varmeapparatet lekker og stadig trenger tilsyn og etterfylling. Er dette en feil på bilene?

Er det andre ting feil og mangler jeg bør være oppmerksom på når jeg kjøper en Zoe?

Ble for øvrig litt skuffet når jeg leste at appen som fjernstyrer bilens varme koster kr. 900 pr. år etter gratisperioden. Er det slik på Nissan Leaf også?

Tror de fleste merker tar abbonnement på slik fjernstyring. Og prisene virker som ligger rundt det samme. Jeg kommer ikke til å videreføre mitt abbonnement. Dessuten har fjernkontrollen veldig bra rekkevidde. Bilen min står rundt 50 meter fra der jeg jobber og jeg kan fint fjernstarte varmen inne fra kontoret :)

Bortsett fra problemene jeg har hatt med varmeapparatet blir min skikkelig varm når dette er i orden. Jeg sitter å formelig svetter med utapåjakke om det står på høy varme. Jeg kjører sjelden med mer enn 20 grader på innstillingen. Her er det litt å lære med innstillinger da en varmepumpe belastes høyere om du setter viften veldig høyt. Jeg pleier å stille inn på 3-4 orange prikker på viftereguleringen. Da jobber pumpen lettere og blåser skikkelig varmt hos meg. Selv ned i 15 minus.

Jeg kjører også korte strekninger og Zoen blir mye raskere varm enn min forrige bensinbil slik at jeg slipper å bare kjenne bare svak lunk da jeg akkurat skal parkere på jobben om morgenen etter en mil ca en mils kjørelengde som jeg gjorde før. Men jeg er forholdsvis varm av meg så dette tror jeg kan oppfattes ulikt for alle :)
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 12. februar 2016, klokken 07:30
SitatNå var jo spørsmålet om dette var et problem på alle nye biler da, og svaret er nei, det gjeldert stort sett Zoe.
Tesla er håpløst. Kjøper du 4 brukte felger til din nye Tesla må du kjøpe 4 nye sensorer til en god slump penger.
La dere ikke villede av folk som ikke har kjøpt Zoe. ;D

Denne skjønte jeg ikke. Om man kjøper et sett brukte felger (f.eks fordi du vil oppgradere fra 19" til 21") så flytter man da bare over sensorene fra de felgene man alt har og bytter ut?
Om du kjøper brukte felger til en ny bil for å ha som vinterdekk, må du kjøpe sensorer om de ikke følger med felgene ja. Det gjelder vel alle biler...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Måkemannen

Sitat fra: StigH på fredag 12. februar 2016, klokken 08:04
Tips: Elbiler bruker bremsene lite ved normal kjøring og det blir som regel rusta som tar de. Derfor pleier jeg innimellom å sette den i fri under fart og bremse som vanlig. Da får bremsene jobbet alene uten motorbrems og går seg rene igjen. Gjør gjerne dette etter en vask også. Spesielt da det virker som håndbrekk fryser lett etter en understellsvask.

Takk for tips!

Har selv merket at den "stivner til" etter en vask, og har fundert på hvordan jeg skal klare å slipe ned evt. rust på skivene. Så nå får jeg bare finne meg en egnet bakke..

qwertyasdf

Renault har faktisk gjort noe lurt med Zoe også, der er ikke bare elendighet. Elbiler bruker bremsene mye mindre enn fossilbiler, og særlig bakbremsene har en tendens til å ruste pga lite bruk. Det er ikke skivebremser bak på Zoe, men trommelbremser.

Eternities

Hva angår forvarmeren så bråker den litt ja, men eneste måten den vil forstyrre naboen er hvis du parkerer bilen rett utenfor vinduet deres, eller de liker å sitte ute på en kald morgen og nyte morgenkaffen.
Verdt å merke at når den først "fyrer opp" så går viftene for nær full motor, men de roer seg ned og vedlikeholder temperaturen etter et minutt eller to.
Og som boxer72 skriver, så vil en bil på tomgang lage mer støy enn en viftene til Zoe.

Ble forøvrig fortalt av mekaniker hos forhandler at det har vært en feil med varmepumpen til et parti med biler levert før jul, så burde være fikset på de som leveres nå.

Vet ikke om noen svarte på spørsmålet om man måtte betale for å fikse hvis viften bråker, men hvis det er "unormalt" vil dette bli dekket av garantien og man slipper derfor å betale.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA