Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Total bremsesvikt

Startet av Callah, torsdag 25. februar 2016, klokken 21:33

« forrige - neste »

siglis

Flott; nå begynner jeg å skjønne litt mer  :)

Så om jeg vil lade med 32A industrikontakt må jeg ha den kabelen det tidligere var linket til for 6,500?

Så den kabelen jeg har kjøpt med bilen er det da god sjanse for at jeg ikke får brukt? Eller er det en del ladestasjoner med type2 uttak hvor en må bringe egen kabel?

Burde kanskje tatt dette under kategorien "Leaf for dummies" men havna nå her.....

tomrh

Sitat fra: siglis på tirsdag 09. februar 2016, klokken 20:49
Så om jeg vil lade med 32A industrikontakt må jeg ha den kabelen det tidligere var linket til for 6,500?
Ja, om du vil utnytte 32A. Du kan lade fra industrikontakt på 16A med billigere kabel + en overgang som elbilhjelpen lager til deg (har bestilt slike selv derfra). I løpet av en arbeidsdag er 16A nok til å fylle Leaf-batteriet.

Sitat fra: siglis på tirsdag 09. februar 2016, klokken 20:49
Så den kabelen jeg har kjøpt med bilen er det da god sjanse for at jeg ikke får brukt? Eller er det en del ladestasjoner med type2 uttak hvor en må bringe egen kabel?
De fleste type2 uttak er for medbrakt kabel.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

siglis

Takk for svar;

Så enda et lite spørsmål. Kan jeg lade med 16A, og utnytte dette, på en 16A kurs med vanlig stikkontakt? Regner med at det er det som følger med som standard til bilen? Eller vil jeg da kun utnytte 10A (ca 2,3 kWt?) Og så er det sikkert en del tap i systemene...?

tomrh

#48
Det følger med 10A ladekabel i bilen. Du kan lade med en 16A ladekabel fra en 16A kurs med vanlig schukostikk, men det anbefales ikke pga brannsikkerhet. (Endel gjør det likevel og det går bra.) For 16A anbefales blå 16A enfas kontakt på vegg med tilsvarende stikk på kabel, dette er dimensjonert og godkjent for denne strømstyrken.

Det er ca 10-15% tap fra vegg til batteri, minst ved 32A lading.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

siglis

Denne her, http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=68377107 -  er noe rimeligere enn den det tidligere er linket til.

Noen som har erfaring med denne?

tomrh

#50
Feil plugg. Du skal ha type1: http://www.ev-institute.no/mobile/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-j1772type-1-og-led-skjerm?category_id=5
(Koster det samme)

Du må også ha overgang fra denne blå 32A enfas kontakten til blå 32A trefas. For du finner nok neppe 32A enfas uttak noen andre steder enn hjemme i garasjen hos endel Tesla-eiere. Dette kan nok både elbilhjelpen, jkirkebo eller en elektriker ordne for noen få hundrelapper.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

siglis

#51
Takkar og bukkar  :)

Ser poenget med overgang fra 3 til enfas.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA