Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket forbruk har du typisk på din D modell?

Startet av PhevVest, søndag 20. mars 2016, klokken 20:57

« forrige - neste »

PhevVest

Fungerer heller dårlig, virker som strømmen kuttes etter at batteriet er fulladet. Ladetid var satt til 23:30 - 10:00 (og at batteriet uansett skulle fullades). Forvarming startet 7:40 - altså i god tid før kl. 10. Likevel var det tydelig at forvarmingen hadde brukt mye strøm fra batteriet (antakelig kun fra batteriet) som derfor hadde mistet endel strøm. Da er jo denne funksjonen ubrukelig! :(

aaa3

Ja, dette høres ikke bra ut. Jeg har aldri testet dette, og har tenkt at det først blir interessant nå det innføres differensierte priser over døgnet.

Calle43

Du har helt rett. Dette virker jo helt tullete. Ingen vits nesten, og lade over natten, forvarme før man kjøre på jobb, for så å merke at batteriet allerede er begynt å tappe seg. Og det før man har kjørt en eneste meter.
Det måtte vel være en smal sak å koble om, slik at når bilen er fulladet og skal forvarmes, blir strømmen som går til dette tatt fra nettet. Og ikke fra bilen.
Er sikker på at hvis du nevner dette til forhandler, trekker man på skuldrene, og sier at dette har de aldri hørt om før.

aaa3

Sitat fra: PhevVest på fredag 05. februar 2016, klokken 09:29
Fungerer heller dårlig, virker som strømmen kuttes etter at batteriet er fulladet. Ladetid var satt til 23:30 - 10:00 (og at batteriet uansett skulle fullades). Forvarming startet 7:40 - altså i god tid før kl. 10. Likevel var det tydelig at forvarmingen hadde brukt mye strøm fra batteriet (antakelig kun fra batteriet) som derfor hadde mistet endel strøm. Da er jo denne funksjonen ubrukelig! :(
Det er jo lett å sjekke om det trekkes strøm fra nettet ved forvarming; det er bare å se på indikatorene på laderen. På standardladeren blinker det når det ikke trekkes strøm, og lyser kontinuerlig ved lading (litt omvendt det også, forresten...).

Calle43

Vel, du har helt rett. Når det forvarmes, lyser det jevnt grønt fra ladestasjonen. Altså indikerer det at forvarming belaster nettet. Realiteten er at når forvarming er over, og man skal kjøre, så viser strømindikatoren på bilen at her er tappet fra batteriet. Gjør oppmerksom på at når forvarming startet, var batteriet 100% oppladet.
Det hadde vært ok å få en forklaring på dette.

rkiljet

Hvor mye lades det med? 10A eller 16A? Var det ikke snakk om i tidligere poster på forumet at med mindre man lader med 16A, så bruker forvarmingen mer strøm enn batteriet lades med?

Calle43

Der har du sikkert forklaringen i mitt tilfelle. Jeg lader med 10a.
Takk for oppklaring.

jokke

Den vil bruke litt av batteriet ved 16A lading også, enda mer ved 10A lading.
Forvarme drar ca 4kwh maks lading er ca 3,3kwh

PhevVest

For oppklaring:

Når bilen lades med 10A uten tidsinnstilling: Forvarming bruker strøm fra ladekabel + litt fra batteriet.

Når bilen lades med 10A med tidsinnstilling og batteriet er fulladet før forvarmingen mens tidsinnstillingen fremdeles er innenfor ladetid: Forvarming bruker kun strøm fra batteriet slik at det er tappet langt mer strøm fra batteriet enn uten tidsinnstilling.

jokke

Sitat fra: PhevVest på fredag 05. februar 2016, klokken 16:14
For oppklaring:

Når bilen lades med 10A uten tidsinnstilling: Forvarming bruker strøm fra ladekabel + litt fra batteriet.

Når bilen lades med 10A med tidsinnstilling og batteriet er fulladet før forvarmingen mens tidsinnstillingen fremdeles er innenfor ladetid: Forvarming bruker kun strøm fra batteriet slik at det er tappet langt mer strøm fra batteriet enn uten tidsinnstilling.
Ikke verdens beste design akkurat

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA