Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har 400v 16a 3 fas - hvordan får jeg ladet en eGolf?

Startet av torkil, onsdag 16. mars 2016, klokken 21:45

« forrige - neste »

torkil

Hei!

Jeg fikk overlevert min splitter nye e-Golf i dag. Men allerede litt trøbbel:
Jeg plugget laderen i stikk-kontakten, og den lyste grønt og alt virket fint, men da jeg koblet den andre enden til bilen begynte det å blinke rødt på kladden, der hvor "matepunkt"-symbolet er. Er det noen enkel fiks på dette? Eller må jeg ha elektriker på besøk, slik det står i bruksanvisningen? Kan være litt vanskelig å sjekke for jordfeil etc siden det er i en garasjerekke, hvor vi er ~8 garasjer som deler kurs. Jeg prøvde med en demobil før vi kjøpte (usikker på om det var en eGolf, eller i3, eller Soul EV, jeg prøvde med), og da funket det, så tok det liksom for gitt at det bare vare å plugge i kontakten og at alt ville funke..!

SteinarSun

Test ladekladden et annet sted, VW's er ganske kresne på jordfeil.

Kjenner du noen som har en e-up eller e-golf, kan du byttelåne og sjekke den kabelen der du bor.
Funker den, vil ikke det bli noe problem å få byttet den andre hos Møller
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

torkil

Sitat fra: SteinarSun på tirsdag 02. februar 2016, klokken 18:41
Test ladekladden et annet sted, VW's er ganske kresne på jordfeil.

Ja, det stemmer nok. Da jeg kom hjem i kveld prøvde jeg et par ganger til, og tukla litt med kladden. Plutselig funka det :-)

urabus

Har vært gjennom samme feilen. Møller skyldte på huset. Men det var det ikke. De har en fiks på det. Møller i Åsane vet godt hva det er. Men det spørs om din forhandler gidder å ta kontakt med VW for å fikse. Min funket noen plasser men falt ut hos Møllers på test og da fant de ut av det.

torkil

Den lånebil-ideen var ikke dum, men litt dumt om man må ty til slike metoder. Kjenner ingen i Trondheim med e-Up eller e-Golf, dessverre. Da jeg kom hjem fra jobb i dag funket det ikke igjen... Fungerer andre ladekabler bedre enn VW sin? F.eks. Mennekes, Charge Amps, Ratio e.l.? Selvfølgelig dumt å bruke 4-5000 ekstra på ladekabel, men er kjedelig å ikke få lada hjemme!

SteinarSun

Sitat fra: torkil på onsdag 03. februar 2016, klokken 20:06
Den lånebil-ideen var ikke dum, men litt dumt om man må ty til slike metoder. Kjenner ingen i Trondheim med e-Up eller e-Golf, dessverre. Da jeg kom hjem fra jobb i dag funket det ikke igjen... Fungerer andre ladekabler bedre enn VW sin? F.eks. Mennekes, Charge Amps, Ratio e.l.? Selvfølgelig dumt å bruke 4-5000 ekstra på ladekabel, men er kjedelig å ikke få lada hjemme!
Jeg bruker en Ratio på jobben, orginalkabelen trives ikke der, men funker fint hjemme.
Ville uansett få sjekket orginalkabel for feil, dette er tross alt noe som skal virke på en ny bil.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

torkil

Ja, jeg får vel ringe i morgen. Har sendt mail og klagd og spurt om byttekabel. En hyggelig nabo med Tesla lot meg låne sin Mennekes kabel, for å se om det fungerte, og det gjorde det, så da burde det jo være klart at det er kabelen det er noe galt med.

torkil

Sitat fra: Sven-E på onsdag 03. februar 2016, klokken 23:58
Feil fremgangsmåte.
Les her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26186.0.html
Takk for advarslene, men det er heldigvis ikke slik at alle opplever det samme!
Jeg var innom Møller i Trondheim, der testet de kabelen min, sa den funket fint der, men jeg fikk en annen for å se om den fungerer bedre. Så krysser fingrene for det! Det tok ca 6 minutter:-)

urabus

Brukte mobilitets garantien, prøvde med Møller sin Egolf og fikk samme Rød blink. Med begge ladere. Fikk sjekket el anlegget, og klagde til møller likevel. Det er en periodisk feil.
Den ladet fint hos møller men plutselig stoppet den. Jeg lærte at det ikke er vits å prøve for mye selv. De må selv finne ut av det. Så lenge du har papirer på at el anlegget er forsvarlig.
Så er VW etter min mening for følsomme i forhold til japanske el biler.
Eller at de er for smarte for sitt eget beste.

torkil

Hva innebærer det at anlegget er forsvarlig? Det er i borettslag, så alt krever en ekstra runde med byråkrati, så er greit å vite hva slags dokumentasjon jeg må be om!

torkil

Æsj. Den kabelen jeg byttet til fungerer heller ikke. Dvs, den fungerer jo helt fint på jobb, og kjøpesenteret, men ikke her hjemme. Det er sikkert noe jordingsfeil på anlegget i garasjen, men irriterende at det fungerer fint med andre ladere... Hva gjør jeg nå..? Biter i det sure eplet og kjøper en fra Mennekes eller Ratio? Surt med 4-5.000 ekstra..!


shb

Har du prøvd å re sette kladden? 
Plugg inn ledningen i veggen og i bilen. Trykk "0" til det sier klikk. Vent litt og trykk så "1" igjen.
Måtte det på vår e-Golf på jobben min, for noen uker siden.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

torkil

Har prøvd, men får det ikke til...  :o Altså holde inne 0 en stund, slippe, så trykke på 1?

egolfer

Har hatt samme problem.
Kladden blinket rødt når jeg prøvde å lade i garasjen mens det gikk fint når jeg brukte et stikkontakt fra huset.
Elektrikeren fant ut at jording på garasjen funket ikke helt. Det ble fort fikset og nå funker alt bra :)
VW eGolf 2016 med VP

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA