Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av VL, mandag 14. mars 2016, klokken 16:28

« forrige - neste »

evole

Litt uvanlig tema for et elbilforum, men jeg er sikkert ikke alene om å ha elbil i kombinasjon med fossilbil (eller ekstra elbil).

Hovedbonusen min er 75 % (3. år), men på bil nummer to fikk jeg kun 50 % bonus. Er dette en øvre grense, eller får jeg også bonusopprykk på bil nummer to? Er det ulik praksis mellom forsikringsselskap her? Jeg skal forhøre meg med forsikringsselskapet mitt, men nyttig å høre andres erfaringer.

elektrolux

Det er normalt å få 50% på alle påfølgende biler.

If kjører nå kampagne med lik rabatt på alle bilene, men med høyere utgangspriser ble det ikke rimeligere for meg i alle fall.

Uansett lurt med noen uker hos if, og så bytte over til et rimeligere selskap. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OlavEmil

Men ein jobbar seg vel opp bonus på bil nr. 2 òg? Eller forutset det at ein er to som delar på bilane (ein bonustjenande bil per person)?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Breezec

Man opparbeider bonus på begge biler. Det er også mulig å bytte bonus mellom bilene slik at høyeste bonus ligger på dyreste bil.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

AmocoCadiz

Husk også at bonus beholdes i 3 år etter solgt bil, hvis du hadde bil før eller en bil nr2 før kan det fortsatt være bonusnivå som kan beholdes over på ny bil.

Trekkoppbil

Når man utvider bilparken, så vil den nye forsikringa starte med en bonus lik den dårligste bonusen man har fra før, men startbonusen blir satt til max 50%.
Deretter lever vel bonusopptjeningene hver sine liv.
Har du en gammel forsikring som du ikke har brukt de siste åra, så kan du ta den i bruk igjen, men det er vanlig at den slettes etter 3 år. Noen selskaper kan la ubrukte bonusopptjeninger leve lengre, om kunden er trofast.

Bonusopptjening er ett spill. Jeg har tidligere starta en tråd om hva jeg har lært av spillet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22685.msg382883.html#msg382883

kodalse

Bonusordningen til forsikringsselskapene er noe nært det mest tåpelige jeg opplever.
La oss si at du har kjørt skadefri i 20 år med en bil i husholdningen.

Det burde vært en selvfølge at din risikoprofil burde styrt bonus, ikke hvor mange kjøretøy du har.
Bilen kjører ikke av seg selv (enda  ;D) og det at du sprer turene på flere kjøretøy gir ikke større risiko for at du skal kollidere.

Nei, bonus burde vært personrelatert, ikke kjøretøyrelatert.
2 kjøretøy på 75% 6. år
2 kjøretøy på 70% 3. - 5. år
30 år skadefri kjøring (noe flaks skal innrømmes etter rundt 1000.000 kilometer)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

timingbeltkiller

DERSOM
bil 2 forsikres i nytt selskap, vil vel nåværende bonus godtas av dette
slik at du får topp bonus på begge bilene???

ELLERS 
er for mange den gamle fossilen såpass  nedskrevet i verdi
at det lønner seg med kun obligatorisk forsikring på denne
slik at 50 eller 75% utgjør kun et bagatellbeløp.

I TILLEGG
bør flere ta konsekvensen av at det lønner seg i lengden
å være egenforsikrer overalt hvor du glatt tåler et totaltap.
For noen vil det bety 20-30  tusinger. For andre det tidoble og mer.

KASKOFORSIKRING
med nåværende bonus- og malussystem betyr du i lengden betaler dine egne skader fullt ut
+ forsikringselskapets kostnader og fortjeneste.

HER SOM ELLERS
betyr det det er dyrt å være fattig.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

epsilone6

Fikk 70% på bil nr 2 (75% på bil nr 1l), men har en del andre forsikringer i samme selskap samt at jeg hadde flyttet en forsikring til et annet selskap først, så det var kanskje et element av "win back"/pakkepris inni der.

overter

Kankje litt off topic, men leste en artikkel om hvordan få raskere bonusopptjening. Ifm at det ble mulig å skifte selskap utenom hovedforfall så vil du få opprykk hvis du har vært kunde i mer enn 6mnd når du skifter selskap. Derfor er det mulig og halvere tiden for opprykk hvis du er aktiv på forsikringsmarkedet...
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

evole

Takk for tips!

Jeg byttet forsikringsselskap og fikk bonusopprykk på begge bilene. Merkostnaden ved å ha 60 % i stedet for 75 % på bil nummer to skulle jeg gjerne sluppet, og kan medføre jeg kvitter meg med elbilen. Inntil videre beholder jeg likevel to biler. Synd det ikke finnes en normal stasjonsvogn med hengerfeste blant elbilene.

pwb

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 01. februar 2016, klokken 13:12
DERSOM
bil 2 forsikres i nytt selskap, vil vel nåværende bonus godtas av dette
slik at du får topp bonus på begge bilene???


Nei, Selskapene kjører en kontroll seg imellom en eller flere ganger i året og så finner man ut at bonsuen allerede er brukt og man får svi. En på jobben kjøpte ny bil, tok bonusen på den gamle over på den nye bilen over til ett nytt selskap, kjøpte seg etter en stund en motrosykkel og forsikret denne med full bonus i det selskapet han hadde den gamle bilen i. Etter en del mnd så kom det brev fra der den nye bilen var forsikret at de hadde det ikke var noe bonus å hente fra den gamle bilen alikvell, dette fordi den var brukt på motorsykkelen. Tror det gikk nesten 1 år fra bilen ble forsikret til dette brevet kom.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA