Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Waterfilling and others with Think EV Manager

Startet av Thomas Parsli, onsdag 04. august 2010, klokken 18:21

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Er ikke lov?

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt

Ikke det at de plager meg nevneverdig, men det virker som om f.eks eskorten bryter trafikkreglene regelmessig (no pun intended) mellom Asker og Oslo.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Jeg ville definitivt tolke det slik at sivile biler ikke har anledning til å benytte kollektivfeltet, ja. For min egen del blir der et annet tvilstilfelle: minibuss med minst sju pasasjerer i tillegg til føreren kan fortsatt benytte feltet - hva da med min personbil (tidligere minibuss) med ni seter - dersom jeg har sju eller åtte pasasjere? ;)

Ikke at problemstillingen er så aktuell; jeg tror ikke jeg har sett kollektivfelt i Møre og Romsdal enda.

Tro om bankranere her ser sitt snitt til et lite krumspring? "Teknisk sett" vil de faktisk kunne rane en bank i rushet og lovlig stikke av med elbil i kolektivfeltet, mens de sivile politifolkene sitter fast i køen!  ;D  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 21. juni 2010, klokken 17:12
Er ikke lov?

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt

Ikke det at de plager meg nevneverdig, men det virker som om f.eks eskorten bryter trafikkreglene regelmessig (no pun intended) mellom Asker og Oslo.

Thomas

Tror nok slottseskorten har disp fra denne regelen. Vurderer man sikkerheten til de kongelige er det nok bedre at de "sniker" i kollektivfeltet enn at de sitter utsatt til i køen i rushen.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 22. juni 2010, klokken 00:34
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 21. juni 2010, klokken 17:12
Er ikke lov?

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt

Ikke det at de plager meg nevneverdig, men det virker som om f.eks eskorten bryter trafikkreglene regelmessig (no pun intended) mellom Asker og Oslo.

Thomas

Tror nok slottseskorten har disp fra denne regelen. Vurderer man sikkerheten til de kongelige er det nok bedre at de "sniker" i kollektivfeltet enn at de sitter utsatt til i køen i rushen.

;-D Hans

I de bilene jeg har sett (mange ganger) mellom Asker og Oslo, har kun vært to tjenestemenn. Så jeg tror dette gjøres av tidshensyn, mer enn sikkerhetshensyn.
Men hvis de når har dispensasjon (de må vel sivile UP-biler også ha?) -hvor står den beskrevet?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

#4
Sitat fra: cra på tirsdag 22. juni 2010, klokken 00:13
Tro om bankranere her ser sitt snitt til et lite krumspring? "Teknisk sett" vil de faktisk kunne rane en bank i rushet og lovlig stikke av med elbil i kolektivfeltet, mens de sivile politifolkene sitter fast i køen!
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 22. juni 2010, klokken 07:13
Men hvis de når har dispensasjon (de må vel sivile UP-biler også ha?) -hvor står den beskrevet?

Er ikke sivile politibiler pr. def. uniformerte når de er under uttrykkning, dvs. slår på skjulte blålys eller sette Kojak-lampe på taket.

Og forresten så har de vel lov til å bryte de fleste trafikkregler når de er under uttrykkning - uansett om de er uniformerte eller ikke ?!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Thomas Parsli

Sitat fra: Elmo på tirsdag 22. juni 2010, klokken 16:42
Er ikke sivile politibiler pr. def. uniformerte når de er under uttrykkning, dvs. slår på skjulte blålys eller sette Kojak-lampe på taket.

Det er de sikkert, men bilene jeg snakker om bruker ikke blålys.

Sitat fra: Elmo på tirsdag 22. juni 2010, klokken 16:42
Og forresten så har de vel lov til å bryte de fleste trafikkregler når de er under uttrykkning - uansett om de er uniformerte eller ikke ?!

Bilene jeg snakker om bruker ikke blålys, men kjører (tilsynelatende) transport fra Asker til Oslo.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

svedman

Sivile politibiler har lov til å bryte trafikkreglene (inkl. kjøre i kollektivfeltet) "når det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten", uavhengig om de kjører utrykning eller ei.

Se §2.4 i Forskrift om trafikkregler:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19860321-0747.html#2

Og Vegtrafikkloven §§4-9:
http://lovdata.no/all/hl-19650618-004.html#4
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

Elmo

Oppklarende.

Og Slottseskorten er politifolk i sivile politibiler - Det er det ingen tvil om
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA