Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrapelyder ved bremsing

Startet av NordicLeaf16, torsdag 10. mars 2016, klokken 21:45

« forrige - neste »

NordicLeaf16

Ok, dette er kanskje en mulighet, hva tenker dere -

I nærheten av der jeg bor har jeg hurtiglader tilgjengelig på butikk.

15 min gange fra jobben er det et sykehjem med flere ladestasjoner. Jeg ringte dem, og hørte om det var mulig for andre å lade der, og om de ofte var opptatt. Sykehjemmets ansatte kjører el-biler og bruker disse. Men det kunne være 1 eller 2 ledige fra tid til annen.

Jeg lader ved jobben hver 2-3 dag (forhåpentligvis), og bruker hurtiglader på ettermiddager imellom, og kjører fra 80% batteri i et par dager, før fullading på/ved jobb.

Kan dette være en løsning?

Avh

@automat: gratis på Seiersten? Det stemmer vel ikke? Når begynte Fortum å gi bort strømmen?
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Ingeniøren

#17
Sitat fra: NordicLeaf16 på onsdag 03. februar 2016, klokken 12:13
Ok, dette er kanskje en mulighet, hva tenker dere -

I nærheten av der jeg bor har jeg hurtiglader tilgjengelig på butikk.

15 min gange fra jobben er det et sykehjem med flere ladestasjoner. Jeg ringte dem, og hørte om det var mulig for andre å lade der, og om de ofte var opptatt. Sykehjemmets ansatte kjører el-biler og bruker disse. Men det kunne være 1 eller 2 ledige fra tid til annen.

Jeg lader ved jobben hver 2-3 dag (forhåpentligvis), og bruker hurtiglader på ettermiddager imellom, og kjører fra 80% batteri i et par dager, før fullading på/ved jobb.

Kan dette være en løsning?

Du har omtrent samme avstand til jobb som meg - 25 km. Hvis jeg ikke bruker bilen til mye annet kan jeg lade annenhver dag når det ikke er for kaldt. Når det var -10 for noen uker side så måtte jeg lade hver dag. Det må og sies at det meste av kjøring er på motorvei som drar mer strøm enn småveier.

Mao er det du skisserer litt snaut, med mindre du har vesentlig lenger rekkevidde en meg og min BMW, mao den nye Leaf'n med større batteri og nok strøm der du lader til å lade fullt i løpet av en arbeids dag.

Edit: Ser nå at du har 20 og ikke 25 km til jobb. Da ser det mye bedre ut :-) , men vill tatt en prat med arbeidsgiver om mulige bedre lademuligheter på jobb. Med din reiserute er det ikke så lett å reise kollektivt, i alle fall ikke om du ikke skal bruke halve dagen. Tror det finnes støtteordninger mm for slikt og uansett dreier deg seg ikke om mange hundrelappene i mnd - 2-3...

Stor cred for at det bare fantes et alternativ - Elbil  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

automat

Sitat fra: Avh på onsdag 03. februar 2016, klokken 14:36
@automat: gratis på Seiersten? Det stemmer vel ikke? Når begynte Fortum å gi bort strømmen?
Tror Fortum drifter den for kommunen. Er i hverfall gratis i flg Fortums ladekart.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA