Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket forbruk har du typisk på din D modell?

Startet av Go-carter, lørdag 05. mars 2016, klokken 11:02

« forrige - neste »

Go-carter

Hei,

I forbindelse at jeg vil prøve ut jussen og rettighetene jeg har i de 5 mnd med garanti igjen på thinken, trenger jeg bl.a. uttalelse fra en såkalt "sakkyndig". Hvem kan jeg i så fall benytte meg av? Jeg ønsker en mest mulig nøytral vurdering, går det an å bruke privatpersoner i en slik sammenheng eller må det være et firma/verksted?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

I forbindelse med reklamasjon benyttet vi Elbilmek.

Hva er det du skal dokumentere, og hvem tar ansvar for disse bilene?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Tidslinje:
01.06.2011 – kjøp bil
03-06.2011 – levering av bil
01.12.2011 - batterihavari
Ferdig: midten av april 2012
25.06.2012 20' service
21.08.2012 - stopp
14.09.2012 – verksted (BMI?)
27.09.2013 – 40' service
17.09.2014 – 60' service + div mangler
17.06.2015 – 12v batteri havari
13.01.2016 – feilmelding i dash / batteri
22.01.2016 – balansert batteri

Angivelig solgt med 5 års garanti / 100.000km. På tidspunktet stod det 3 år i manualen, og på hjemmesiden stod det ingen ting vedrørende garanti. På kjøpekontrakten står det under feltet garanti «Ref. kjøpsloven» noe som da gjør at man kan stille spørsmål hvorvidt det noen gang har vært garanti på bilen.

I dette tilfellet har batteriet blitt ubalansert, og til slutt ikke tatt til seg lading. I følge Frank på R&S dekkes dette ikke av garanti, og jeg siterer:
«Kalibrering av batteriet innvirkes kun av kjøring og lading.  Den type feil kan ikke tilbakevises til produksjonsfeil på bilen og regnes derfor ikke som garantiberettiget.

I våre register er det også anmerket at bilen er senket og at det er merker i batterikassen etter at den har slått nedi bakken under kjøring. Det regnes som utvendig påvirkning og gjør at garanti på batteriet er tapt.»


Det anføres altså at på grunn av min kjøring og lading, har batteriet blitt ubalansert. Som det står i brukermanualen for batteriet (side 6, kap. 1):

«Lading av batteriene er en enkel og sikker prosess. [...] Uansett skal batteriet fullades en gang pr. Uke. Brukeren vil få beskjed dersom fullading er påkrevet via varsellampen for lav batterikapasitet.»

Denne lampen har aldri varslet om fullading (tregt blink) i løpet av 85.000km, noe jeg da tolker som at jeg fullader batteriet ihht. kravene fra fabrikk.

I bilens brukermanual, side 4 kap. 1:

«Batteriet er vedlikeholdsfritt, og har lang levetid»


Videre siterer jeg Think sin hjemmeside datert mai 2011 (altså kjøpstidspunkt) under «Lading»:

«Å lade en THINK City er like enkelt som å lade mobiltelefonen din. «

Samt:

«Kan bilen "klatt" lades? Ja, THINK City lades når som helst.»

Altså skal det relativt grov misbruk, om mulig, å kunne lade og/eller bruke bilen feil. Ergo har manglende balansering av batteriet ikke vært et resultat av normalt bruk, men kommet som en konsekvens av en iboende feil fra fabrikk.

Videre stiller jeg spørsmål om bortfall av garanti på batteriet grunnet senking og «ytre påvirkning». Ja – den har slått ned og det er merker av dette i batterikassen, men hvor går grensen for ytre påvirkning som forårsaker garantibortfall? Er det ett hakk, to hakk, en stripe, eller et dypt hakk? For meg virker dette heller som en enkel måte å fraskrive seg ansvaret på et særdeles problemfullt batteri uten nevneverdig grunn.

Jeg er klar over at Elbilmek kan uttale seg. Jeg er fornøyd med service og levering fra dem, men jeg aner en bukken/havresekken situasjon om de skal uttale seg mot R&S – når de samtidig utfører reperasjoner for dem. Derfor jeg i utgangspunktet kunne tenkt meg noen andre.

Som det står på baksiden av kjøpskontrakten;

«Eksempler på dette er feil som oppstår etter leveringstidspunktet, og som skyldes:
1: At bilen ikke har gjennomgått periodisk ettersyn i henhold til serviceheftet
2: At bilen er ombygget eller har vært gjenstand for konstruksjonsmessig forandring
3: At bilen har vært overbelastet eller har vært anvendt under hastighetsløp e.l.
4: Bruk av uorginale reservedeler av lavere kvalitet enn originaldeler
5: Kollisjonsskader
6: Normal slitasje og normal korrosjon»


1: Alle service har vært gjennomført utenom 80', som den har time til i februar
2: Bilen har vært utstyrt med et senkesett til peugeot 106 – noe som passer på bilen ettersom den har et understell fra en peugeot 106. Dette ansees ikke som en ombygging, i mitt syn.
3-6 er heller ikke aktuelle, etter min mening.

Ikke meningen at det skulle bli et så langt innlegg, men nå har jeg uansett begynt å forberede en klage til forbrukkerådet for å få avklart denne gråsonen så da kunne jeg likevel lime den inn her.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Helt enig med deg at dette virker som enkel ansvarsfraskrivelse.

Batteriet har BMS for å holde seg ballansert, og nytter det ikke med en full opplading for å ballansere batteriet er det noe galt med BMS.

Battericellene står i egne metalbokser oppi batterikassen. For å pårope seg ansvarsfraskrivelse må nok R&S vise til at cellen(e) som har usynkron spenning/kapasitet er de samme som står over skaden i kassen din. Ellers er det jo ingen sammenheng mellom problemene.

Tror nok Elbilmek kan gi deg en ærlig tilstandsrapport. Ikke minst kan de gi deg utskrift på cellespenninger, gjerne i nedre del av kapasiteten og etter en fullading og tomkjøring, og vise til hvor i kassen celler med avvikende data er plasserte.

Skriv klagebrev til R&S med kopi til forbrukerrådet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

BauDemo

I think that the problem may be that the battery cells are ok, but the BMS is faulty or giving false readings... I have not seem many cars with enerdel packs, but from what I have seen it seems as if the cells are more reliable than the electronics in the pack.

Unfortunately it takes time (=money) to drop a pack, open it and then measure so you make sure that the BMS is actually measuring the cells correctly.

The balancing of the battery is performed all the time when the car is on (or charging) and I don't think you would need to charge to full to get the pack balanced.

I am not certified Think technician, so take all the above as speculation.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Go-carter

Sitat fra: BauDemo på mandag 25. januar 2016, klokken 10:04
I think that the problem may be that the battery cells are ok, but the BMS is faulty or giving false readings... I have not seem many cars with enerdel packs, but from what I have seen it seems as if the cells are more reliable than the electronics in the pack.

Unfortunately it takes time (=money) to drop a pack, open it and then measure so you make sure that the BMS is actually measuring the cells correctly.

The balancing of the battery is performed all the time when the car is on (or charging) and I don't think you would need to charge to full to get the pack balanced.

I am not certified Think technician, so take all the above as speculation.

Thank you for your input. I'm running Zebra btw, so I assume only way to measure cells are via Zebramonitor.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

BauDemo

Sitat fra: Go-carter på mandag 25. januar 2016, klokken 10:30
Sitat fra: BauDemo på mandag 25. januar 2016, klokken 10:04
I think that the problem may be that the battery cells are ok, but the BMS is faulty or giving false readings... I have not seem many cars with enerdel packs, but from what I have seen it seems as if the cells are more reliable than the electronics in the pack.

Unfortunately it takes time (=money) to drop a pack, open it and then measure so you make sure that the BMS is actually measuring the cells correctly.

The balancing of the battery is performed all the time when the car is on (or charging) and I don't think you would need to charge to full to get the pack balanced.

I am not certified Think technician, so take all the above as speculation.

Thank you for your input. I'm running Zebra btw, so I assume only way to measure cells are via Zebramonitor.

Aha - sorry for misunderstanding you - the thing that triggered me was "22.01.2016 – balansert batteri".
Could you please elaborate on how did the shop balance a Zebra battery? What does this balancing procedure do?
Is it possible that the zebra battery lost track of the SOC when the 12V went dead, and after you put new 12V battery the zebra may have been thinking that it is at say 80%, while in reality (chemically) it was at 40%. This could then make possible an extreme discharge of the battery and this in its turn can be very damaging.


There is no way to inspect individual cells on a Zebra battery. Unless you open it, but that is only done at the manufacturing facility.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Go-carter

No problem. Balancing is perhaps the wrong term, but it is what Elbilmek said. The PCU and the BMI lost each others track of the SOC, something the car is supposed to warn about if it is about to happen. Each balancing when charging past 80% is ment to correct this relationship.

In this case the car showed significantly lower SOC than the battery, so no risk in running the battery flat :) It showed about 20% less than actual SOC.

I have gotten hold of someone that has the experience and knowledge of the Zebra-battery, hopefully they can give me some numbers I can use in my complaint.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lynet

Jeg hadde lignende problem.
SOC viste ca 50% men spenningen var unaturlig lav. Fikk da feilmelding om OCV var for lav som feilkode.
Du må be om full feilkoderapport, og aktuelle data på batteriet. Der står det også hvor mange celler som er defekt. Det er vanlig .txt fil.
Jeg fikk i gang batteriet ved å resette SOC til 5%
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Påstanden om skade kan lett sjekkes da det er ca 3cm lag isolasjon rundt batteriet. Denne isolasjonen ligger i vakum. Hvis den er skadet vil varmetapet bli stort og du får feilkode.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BauDemo

I find it very peculiar that your Zebra battery suddenly is damaged after a problems with the 12V battery.
But as Lynet says - get the error reports.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA