Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brann i Tesla på Brokelandsheia - Og stengt superlader inntil videre?

Startet av Måkemannen, torsdag 17. mars 2016, klokken 20:28

« forrige - neste »

Måkemannen

http://www.nettavisen.no/nyheter/ap-vil-ha-utslippsfritt-nybilsalg-innen-2030/3423188088.html

«Gradvis fase ut fossil energibruk i nybilsalget av person og varebiler. Avgiftssystemet innrettes slik at alle nybilsalg i 2025 skal baseres på lav og eller nullutslippsløsninger. Fra 2030 skal avgiftssystemet innrettes slik at tilnærmet 100 prosent av nybilsalget er basert på nullutslippsteknologi.»

Da må to ting på plass etter det jeg kan forstå; rekkevidden på elbiler må kraftig opp, og en infrastruktur for hydrogen må på plass. Men er det realistisk? En annen ting er hvordan landet skal få råd til det. Legge på avgift på alle biler, men øke avgiften på fossilbiler enda mer?

elbil-1

3000 ladestasjoner * 1mill = 3milliarder. Et "spøtt" fra oljefondet.

La veg vesenet stå for drift via anbud/entrepenører.

Vanlig vegavgift på elbiler og gratis lading for alle.

Problem solved!

tutti

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 03. februar 2016, klokken 15:46
Vanlig vegavgift på elbiler og gratis lading for alle.
Det er fullt mulig å tenkes at "gratis" offentlige ladestasjoner kan bakkes inn i en elbil-årsavgift.

Blouberg

Sitat fra: tutti på onsdag 03. februar 2016, klokken 17:43
Sitat fra: elbil-1 på onsdag 03. februar 2016, klokken 15:46
Vanlig vegavgift på elbiler og gratis lading for alle.
Det er fullt mulig å tenkes at "gratis" offentlige ladestasjoner kan bakkes inn i en elbil-årsavgift.
Hvorfor skal man bake inn lading i avgift? De som har behov for lading utenfor heimen burde vel betale for dette på lik linje med de som lader hjemme?

jkirkebo

Sitat fra: Blouberg på fredag 05. februar 2016, klokken 17:23
Sitat fra: tutti på onsdag 03. februar 2016, klokken 17:43
Sitat fra: elbil-1 på onsdag 03. februar 2016, klokken 15:46
Vanlig vegavgift på elbiler og gratis lading for alle.
Det er fullt mulig å tenkes at "gratis" offentlige ladestasjoner kan bakkes inn i en elbil-årsavgift.
Hvorfor skal man bake inn lading i avgift? De som har behov for lading utenfor heimen burde vel betale for dette på lik linje med de som lader hjemme?

Fordi betalingssystemene koster så mye i forhold til kostnaden på strømmen. I Trondheim foreslo de å ta 10-15 ganger strømkostnaden i avgift for å kunne dekke inn kostnaden til betalingssystemet. Da blir strømmen dyrere enn bensin. Dette må være billig nok til at alle med plug-in hybrider også finner det bryet verdt å plugge i bilen. Da er en fast kostnad via årsavgiften en god løsning. Pengene kan gå til et fond, der kommunene som tilbyr lading kan søke refusjon årlig ut fra dokumenterte strømkostnader til ladestasjoner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

kodalse

#6
Nå trekker vel Per Morten Merg i bilforlaget saken litt vel langt.
Jeg har ikke hørt at Støre, eller for den saks skyld noen andre norske politikere, har ambisjoner om å styre bilpolitikken i resten av europa.

Saken er mer den at vi i Norge ser at det i stor grad går an å fungere i hverdagen med elbil.
Når vi ser på befolkningstettheten var det i 2012 4M personer bosatt rundt tettsteder:



Når vi de nærmeste 10 årene også får elbiler med rekkevidde som gjør at vi kan kjøre til og fra storbyene uten å lade er det vanskelig å se fornuftige grunner til å fortsette med fossilbiler.

I dag brukes Leafen til all lokalkjøring. Dieselbilen har gått fra 25000 kilometer pr år til rundt 4000 kilometer.
Denne 2005 modellen kommer jeg trolig til å beholde så lenge som mulig for transport som i dag ikke dekkes av Leaf.

Nå er det da fortsatt slik at dieselbilen som kjører på 0,4 - 0,5 pr mil vanskelig kan forbedres. Fortsatt er dieselbilen bedre sett ut fra et CO2 perspektiv enn en bensinbil.
NOX har forsvinnende liten betydning ute på landeveien hvor den benyttes.

Utviklingen i forbrenningsmotoren vil kun ha en akdemisk forbedring fremover. Teknologien har rett og slett nådd sin grense for hva man klarer å forbedre.
Hybrid? Vel jeg blir særdeles overrasket om en hybrid bensin skal klare distanse på 30 - 50 mil med full oppakning, kanskje henger og 5 personer med et forbruk lavere enn den dieselbilen jeg har i dag.
Ingen av dagens modeller vil klare det ved reelle målinger.

Når det gjelder transport i Europa vil jeg tro at de ikke er mindre plaget med lokal forurensning enn det vi er her på berget.
Her vil utviklingen gå mot det som er det beste alternativet for store befolkningsgrupper.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

timingbeltkiller

Mistenker Støre for å planlegge elektrifiseringen av hele bilparken med hjelp av avgiftskruen.
Du blir opplagt kvitt alle nye fossiler dersom kjøpsavgiften settes mega, giga eller tera høy.
De nåværende fossilene blir du kvitt med å sette årsavgiften og prisen på bensin og diesel
mega, giga eller tera høy.

Deretter, når elbilene har overtatt, kan han beholde bilen som (vanskelig erstattbart) skattefundament
med (minst like høye) fiskalavgifter på elbiler som på dagens fossilbiler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA