Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 2016 Mitsubishi i-Miev info

Startet av Trekkoppbil, onsdag 18. november 2015, klokken 12:05

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Finnes det noen tips om hvilke 12V-batteri man bør kjøpe til f.eks Leaf?
Jeg regner med at i en EV, så slipper du så store utladningstrømmer som du får ved bruk av startmotor. Men Leafen behandler vel batteriet tøft på andre måter, så jeg lurer på hvilke egenskaper man skal se etter, og hva slags batterier som tilfredsstiller behovet?

Gliderman

AGM batterier vil nok være et godt valg. Disse er tette, har god lademottagelighet og tåler mange sykler.
sonnak.com/produktsortiment/bilbatteri-agm/

Mvh
Svein Erik
Ansatt i Exide Technologies
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Olee

Hva står i originalt? Er det et typisk "fossil startbatteri"?

Rio

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 17. oktober 2015, klokken 09:16
Finnes det noen tips om hvilke 12V-batteri man bør kjøpe til f.eks Leaf?
Jeg regner med at i en EV, så slipper du så store utladningstrømmer som du får ved bruk av startmotor. Men Leafen behandler vel batteriet tøft på andre måter, så jeg lurer på hvilke egenskaper man skal se etter, og hva slags batterier som tilfredsstiller behovet?


12V batteriet på en EV brukes egentlig svært lite når bilen er av.

1) Til nødblink i nødsituasjoner
2) Til å drifte telemetri-systemer.
3) Til å starte opp datamaskiner, osv. i noen sekunder før driftsbatteriet slår inn, og DC/DC-omformeren tar over alle lastene, inkl lading av 12-V batteriet.

Når bilen lader, og når den er i drift, så lades 12V batteriet, dersom nødvendig.

Kapasitetsmessig er det vel kun nødblink som krever noe særlig energi.





Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Olee på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 20:00
Hva står i originalt? Er det et typisk "fossil startbatteri"?

Det er bly, men det er ikke beregnet for store startstrømmer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Olee

Så starthjelp til trengende dieselbiler til vinteren er dårlig butikk?  ::)

Rav4_EV

Så starthjelp til trengende dieselbiler til vinteren er dårlig butikk?  ::)

Spar miljøet og la de sitte på hos deg i stedet! ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rio

Sitat fra: Olee på lørdag 24. oktober 2015, klokken 16:46
Så starthjelp til trengende dieselbiler til vinteren er dårlig butikk?  ::)

Ev. kan du koble dem direke til driftbatteriet ditt, og bilen deres vil starte raskere enn den noensinne har gjort! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Olee


elektrolux

Har selv satt inn et 12V LiFePo4 batteri fra alternativ energi i Think Classic.

Løser problemet med hyppig start av DC-DC og vannpumpe som følge av at spenningen på 12V anlegget faller under 12,2V. Her er hvilespenningen nemlig over 13V.

Med Think sin lave 13,8/14,2V ladespenning blir aldri et blybatteri fulladet, mens dette suger til seg energi selv ved så lav ladespenning. Var litt redd DC-DC skulle overbelastes, men går helt fint, og har hørt om andre som også kjører med slike batteri.

Vær likevel obs på at bytte av batterikjemi i Elbil er forbudt!

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Bobbulf

Sitat fra: Gliderman på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:19
AGM batterier vil nok være et godt valg. Disse er tette, har god lademottagelighet og tåler mange sykler.
sonnak.com/produktsortiment/bilbatteri-agm/

Mvh
Svein Erik
Ansatt i Exide Technologies
AGM-batterier skal vel ha en høyere ladespenning (14,7V) enn originalbatteriet (14,4V), og vil kanskje ikke like seg så godt i en bil som har ladespenning for vanlig batteri?
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Gliderman

Du har helt rett med hensyn på ladespenning. AGM er allikevel et godt alternativ og kan leve godt dersom ladespenningen ikke blir alt for lav. Så moralen er; mål ladespenningen.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

elektrolux

Kjekt å få oppklart den. Blir altså helt feil med et AGM batteri i f.eks Think Classic.

I mangel på andre batteri på lager, monterte jeg et slikt steindyrt AGM batteri i nye Berlingo'en, men den har overraskende nok 14,7V ladespenning så da går det bra.

Et utrolig nyttig instrument for å måle slike ting er denne: http://www.lascarelectronics.com/temperaturedatalogger.php?datalogger=153

Settes over polene på batteriet og leses av etter en dags bruk. Da logges alt som skjer; kjøring, hvilespenning etc.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

#13
Sitat fra: elektrolux på lørdag 02. januar 2016, klokken 09:26
Med Think sin lave 13,8/14,2V ladespenning blir aldri et blybatteri fulladet

Dette stemmer ikke med mine kunnskaper om blybatterier.

Husk at i en elbil så har vi ikke en syklisk bruk av blybatteriet. Dette er grunnen til at Think har lagt seg på  13,8/14,2V ladespenning som er float use eller standby use. Dette fremkommer i alle datablad for blybatterier. Ved syklisk bruk er det riktig med ladespenning i området 14,5V til 14,9V (Sågar opp i 15,6V i for spesielle batterier)
I elbiler leverer Dc-Dc'en laststrøm til bilens 12V anlegg, i tillegg ladestrøm til batteriet. Batteriet er bare en sikkerhetsbuffer.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

All respekt for Bosonic sine kunnskaper på blybatteri, men en enkel test om ladesystemet til Think er bra nok er å sjekke ladetilstand på 12V batteriet etter en kjøretur, eller etter en automatisk stillstands ladesyklus.

Dårlige batteri mister raskt spenning og DC-DC starter gjerne 2-3 ganger i løpet av en natt. Det betyr at med ca 100mA stillstands strømtrekk tilføres for lite strøm på 12V batteriet på de 30 min dette lades ved stillstand.

På et nytt blybatteri holder spenningen seg mye bedre, men her kan en jo sjekke om det ikke er mulighet til å lade inn noen Ahr ekstra ved å koble på en intelligent lader.

Bosonic har nok rett i at 12V blybatteri i god stand vil lades bra opp, men det er ikke til å komme forbi at disse LiFePo4 batteriene vil ha beetydelig lengre stillstandstid før de faller under 12.2V enn et blybatteri med samme kapasitet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA