Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dyrt lyspæreskifte

Startet av timingbeltkiller, torsdag 03. mars 2016, klokken 10:58

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

aronesen

Ser lovende ut. Da kan el-biler brukes i kalde områder som f.eks Ulan Bator, der forurensningen om vinteren er like ekstrem som temperaturen.
Da vil det faktisk være mulig med el-kjøretøy i arktiske strøk også..

Det gir meg virkelig tro på utbredelsen av el-biler..
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

jensjacob

Det de skriver og som forskerne har fundet ud af er vel bare at det kan betale sig at bruge lidt af batteriets energi til at varme sig selv op. Er det ikke det Tesla allerede gør omend med et mere eksternt kredsløb ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Amoss

Sitat fra: jensjacob på torsdag 21. januar 2016, klokken 16:14
Det de skriver og som forskerne har fundet ud af er vel bare at det kan betale sig at bruge lidt af batteriets energi til at varme sig selv op. Er det ikke det Tesla allerede gør omend med et mere eksternt kredsløb ?

Jo. Og dette eksterne kretsløpet kan også kjøle batteriene, noe som også er viktig...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

automat

Dette batteriet kunne i flg artikkel varmes fra -20 til 0 på 20 sek. Det brukte kun 3,8% av kapasiteten på dette. Og batteriet har en ubetydelig vekt- og prisøkning.

Ikke kom å si at dette ikke er veldig interessant. I hvertfall hvis det virkelig stemmer.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: automat på fredag 22. januar 2016, klokken 09:37
Dette batteriet kunne i flg artikkel varmes fra -20 til 0 på 20 sek. Det brukte kun 3,8% av kapasiteten på dette. Og batteriet har en ubetydelig vekt- og prisøkning.

Ikke kom å si at dette ikke er veldig interessant. I hvertfall hvis det virkelig stemmer.

Interessant er det, så absolutt. Men jeg tillater meg å tøyle min entusiasme en liten smule så lenge det kun løser den ene delen av problemet - oppvarming - mens man fortsatt trenger ett ekstert system for kjøling. Da ikke minst så lenge kjøling er aktuelt under alle klimaforhold, mens oppvarming (i alle fall fra -20°C) vel primært er ett problem deler av året i enkelte regioner.

Stusser også litt på dette med å bruke 3,8% av kapasiteten til dette. Hvor mange prosent av kapasiteten brukes for en tilsvarende oppvarming av batterier med eksternt system?  Hva blir strømforbruket la oss si over natta når ute-temperaturen ligger under -20°C? Eller i løpet av vinterferien på hytta på fjellet? Har ikke egentlig batteriene (når de er i hvile) egentlig godt av å være litt kalde? Rett nok kanskje ikke -20°C kalde - uten at jeg vet eksakt hva optimal hviletemperatur er :p

Men rask og effektiv oppvarming til idealtemperatur når batteriet skal lades/brukes vil så klart være ett absolutt pluss.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Beckern

Sitat fra: automat på fredag 22. januar 2016, klokken 09:37
Dette batteriet kunne i flg artikkel varmes fra -20 til 0 på 20 sek. Det brukte kun 3,8% av kapasiteten på dette. Og batteriet har en ubetydelig vekt- og prisøkning.

Ikke kom å si at dette ikke er veldig interessant. I hvertfall hvis det virkelig stemmer.
Joda men det er mest interessannt for romafart og arktiske strøk.
I biler vil det høye forbruket og den økte indre motstanden sørge for relativt rask oppvarming av batteriet.
Bare i ekstremkulde kombinert med forsiktig kjøring vil dette gi vesentlige forbedringer ift f.eks BMWs eksisterende system.

automat

Sitat fra: Amoss på fredag 22. januar 2016, klokken 10:13


Interessant er det, så absolutt. Men jeg tillater meg å tøyle min entusiasme en liten smule så lenge det kun løser den ene delen av problemet - oppvarming - mens man fortsatt trenger ett ekstert system for kjøling. Da ikke minst så lenge kjøling er aktuelt under alle klimaforhold, mens oppvarming (i alle fall fra -20°C) vel primært er ett problem deler av året i enkelte regioner.

Stusser også litt på dette med å bruke 3,8% av kapasiteten til dette. Hvor mange prosent av kapasiteten brukes for en tilsvarende oppvarming av batterier med eksternt system?  Hva blir strømforbruket la oss si over natta når ute-temperaturen ligger under -20°C? Eller i løpet av vinterferien på hytta på fjellet? Har ikke egentlig batteriene (når de er i hvile) egentlig godt av å være litt kalde? Rett nok kanskje ikke -20°C kalde - uten at jeg vet eksakt hva optimal hviletemperatur er :p

Men rask og effektiv oppvarming til idealtemperatur når batteriet skal lades/brukes vil så klart være ett absolutt pluss.

Jeg forstod det slik at batteriet ble varmet ved bruk. Ikke at det holdt temperatur oppe ved lagring. Den ekstremt raske oppvarmingen gjør jo også at batteriytelse og regenerering virker raskt. Og man vil jo enkelt unngå kaldt batteri ved hurtiglading.

Hvorvidt 3,8% kapasitetsforbruk er bra eller dårlig sammenlignet med et eksternt varmesystem er jeg usikker på.

Et ekstern system for temeraturkontroll kan bygges enklere/billigere/mindre plasskrevende hvis det kun skal håndtere kjøling, istedet for både kjøling og oppvarming.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

THE

Med så rask oppvarming av batteriet er det absolutt nyttig ved vinterbruk. Mange sliter med at bilene ikke vil lade til høyere SOC enn ca 90% nå i kulda. Hvis batteriet varmes opp til over 0 grader rett før lading starter på natt/morgen, så vil man få ladet til 100% selv når det er veldig kaldt ute. I tillegg vil man ha regenerering når man starter en kjøretur, man slipper å varme opp batteriet gjennom kjøring før det kan takle regenerering.

3,8% av batterikapasiteten tilsvarer ca 1kWh på ei batteripakke på 25kWh. Med 2kW lading (10A) tar det en 1/2t å lade opp den forbrukte energien, og når batteriet har fått en god driftstemperatur er det ikke mye energi som skal til for å holde batteriet temperert. Som en del av "vinterpakke" på elbiler tror jeg dette kan være veldig aktuelt for Norge, selvsagt avhengig av pris. Hvis ei standard batteripakke er mye rimeligere, vil jeg foretrekke å heller få ei batteripakke med høyere kapasitet i stedet for batteri med "hurtigoppvarming". Da vil ei standard batteripakke gi samme vinterrekkevidde, men mye lengre sommerrekkevidde til samme pris.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amoss

Sitat fra: automat på fredag 22. januar 2016, klokken 12:46
Jeg forstod det slik at batteriet ble varmet ved bruk. Ikke at det holdt temperatur oppe ved lagring.

Vel, artikkelen sa ingen ting om dette, så jeg antok derfor at den vedlikeholdt en temperatur over 0°C. Dersom den kun "slår til" ved bruk er den noe mer nyttig, men på den annen side er det vel en grense på hvor kalde batteriene kan få lov til å bli for å ikke ta skade av kulda? Tesla skal så vidt jeg har forstått f.eks. ha en aktiv oppvarming av batteriet dersom det blir under ~-30°C. Så her bør det også være noe som setter dette igang også ved hvile om temperaturen blir lav nok. Men greit nok, akkurat dette kan gjøres med eksterne kretser som rett og slett trekker litt strøm dersom temperaturen kommer under ett vist nivå.


Sitat fra: automat på fredag 22. januar 2016, klokken 12:46
Et ekstern system for temeraturkontroll kan bygges enklere/billigere/mindre plasskrevende hvis det kun skal håndtere kjøling, istedet for både kjøling og oppvarming.

Når jeg skrev over her tenkte jeg nok kun på veskekjøling - slik Tesla bruker som ble nevnt av jensjacob, og her er det neppe så store forskjellen om kretsløpet for kjøling også kan temperere batteriene. Men du har rett - dersom dette gjør at man kan klare seg med luftkjøling vil slike selv-oppvarmende-batterier ha en verdi. Så kan vi heller ha en egen debatt om hvorvidt luftkjøling er tilstrekkelig i varmere klima som i Arizona ;)

Så jo, må innrømme at dette kan være nyttig i enkelte spesielle miljøer, men er fortsatt litt lunken til generell bruk i elbiler. Den største fordelen blir vel hvor raskt man kan få bilens batteri opp i driftstemperatur. Hvorvidt energiforbruket her er fornuftig eller er er jeg fortsatt - i likhet med deg - usikker på. Regnestykket til The overbeviste meg i alle fall ikke :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

aronesen

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Burger

Hva med feilsituasjon?

Noe som kan varme opp fra -30 til 0 på 30 sekunder og har batteri til å holde på i 10 min+ til kan bli interessant :-)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA