Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Del dine Equalizer-innstillinger

Startet av andy76, søndag 29. mai 2016, klokken 23:09

« forrige - neste »

andy76

Endelig fått tak i magnet slik at jeg kan jukse og lade på 14A når behovet er der.
Funker fint selv om jeg var litt skeptisk til om magneten var sterk nok da den ikke var sterk nok til å feste seg på støpselet uten gaffa teip. Merket ikke noe til varmgang heller.
Brukte nesten 4 timer på fylle batteriet som var en strek under halv.
Gikk veldig fort til å begynne med, men tok lang tid (sikkert en time?) fra batterisymbolet var en strek fra fullt til ladekladden indikerte fullt batteri.
Er dette normalt? Mulig den justerer ned ladeeffekt for å fylle de siste prosentene?
Har det noe å si på batterilevetiden om en lader på lav kontra høy effekt?
14A regnes vel uansett som lavt kanskje.
Peugeot Ion 2015

TB

#1
Heilt normalt med lang tid mot slutten, effekten går ned mot slutten. Sjå under for utdrag frå OVMS loggen på min bil idag, bruker ein time frå 95 til 100% - dette er med standard 8 A kabel. Går nok litt raskere med 14A, men  tek fortsatt lang tid dei siste prosenter.

Hugs og på det er to pauser i ladeprosessen. Fyrste ved ca 30%, neste ved ca 70%, ca 10 minutt - men varierer lengden her. I denne pausen skjer ingen lading - slik at ladeprosessen tek litt lenger tid enn. I normal bruk tenker ein ikkje over dette.

2016-04-01T02:49:59.639143Z 00ALE S70,K,238,0,charging,standard,100,100,16,289,0,7,3,1,0,0,0,-1,0.00,-1,-1,0,0,-1,0,0,-1
pause her..
016-04-01T02:57:10.239940Z 00ALE S70,K,231,7,charging,standard,100,100,16,290,0,7,3,1,0,0,0,-1,0.00,-1,-1,0,0,-1,0,0,-1

2016-04-01T05:38:34.530733Z 00ALE S95,K,231,7,charging,standard,142,138,16,447,0,12,3,1,0,0,0,-1,0.00,-1,-1,0,0,-1,0,0,-1
2016-04-01T05:56:00.790399Z 00ALE S97,K,232,5,charging,standard,145,142,16,464,0,12,3,1,0,0,0,-1,0.00,-1,-1,0,0,-1,0,0,-1
2016-04-01T06:36:01.105360Z 00ALE S100,K,236,2,charging,standard,150,146,16,503,0,12,3,1,0,0,0,-1,0.00,-1,-1,0,0,-1,0,0,-1


Er neppe nokon forskjell for batteriet om det blir lada på 8 eller 14 A - batteri kan ta imot mykje meir. Er nok større risiko med tanke på eldre straumnett og slitne schuko kontakter. Er nok det som er årsaken til at C-Zero og iOn har 8 A som standard.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

@tb hvordan henter du ut den datan der? Driver å setter opp info skjerm hjemme med kalender osv (rassperi pi) ville vært kjekt å få inn lade status% det :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

automat

14A er også saktelading (3,2 kW). Hurtiglading skjer via chademokontakten på venstre side, og kan komme opp i over 40kW. Ikke noe problem å hurtiglade ofte.

Hadde jeg hatt behov for 14A lading daglig, så hadde jeg skaffet meg en mer robust ladeløsning enn magnettrikset.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

Sitat fra: svingen på fredag 01. april 2016, klokken 23:58
@tb hvordan henter du ut den datan der? Driver å setter opp info skjerm hjemme med kalender osv (rassperi pi) ville vært kjekt å få inn lade status% det :-)
Hentar det ut på samme måte som OVMS appen. Fekk hjelp med programmeringa, kan finne detaljene på metoden. Det burde vere fint mulig å hente ut dei data som OVMS til visning via Raspberry Pi. SOC i prosent, om bilen lader, temperatur, fart, posisjon, osv..
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Fanafjord

Jeg bruker 14A magnettrikset bare når jeg virkelig har behov for raskere lading. (For eksempel en tur til byen om kvelden når batteriet er mindre enn halvfullt). Er skeptisk til at det sliter for mye på strømnettet med daglig bruk. Skal skaffe meg en dedikert lader med 14 A om ikke så lenge tenker jeg.

svingen

Sitat fra: TB på lørdag 02. april 2016, klokken 00:14
Sitat fra: svingen på fredag 01. april 2016, klokken 23:58
@tb hvordan henter du ut den datan der? Driver å setter opp info skjerm hjemme med kalender osv (rassperi pi) ville vært kjekt å få inn lade status% det :-)
Hentar det ut på samme måte som OVMS appen. Fekk hjelp med programmeringa, kan finne detaljene på metoden. Det burde vere fint mulig å hente ut dei data som OVMS til visning via Raspberry Pi. SOC i prosent, om bilen lader, temperatur, fart, posisjon, osv..
Supert får du posta det under ovms posten hadde det vært supert :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

65lars

Hei Svingen,

"Supert får du posta det under ovms posten hadde det vært supert :)"
Jeg søkte etter denne tråden, men ingenting kom opp.

Men lærer jo, googlet OVMS - veldig interessant, og her:
https://www.google.no/search?q=ovms&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=e8f_Vu3rKIavsAGi3p24CA
Trilling, bestilt KIA

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA