Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Funksjoner som kan legges til i en oppdatering

Startet av JanØ, søndag 28. februar 2016, klokken 09:00

« forrige - neste »

JanØ

Hei, har en Nissan Leaf 2012 modell- altså uten 6,6 kw-muligheten.
Var senest på Ikea forleden, og etter 15 min venting fikk jeg endelig plass ved laderen..men det var type 2...vanlig Schuko var opptatt så jeg i etterkant..

Er det slikt at flere bygger ut med type 2? Det har ingenting å si at man ikke har "oppgradert" ladeport i front? Man kan bruke Type 2 i "vegg" og IEC Type 1 i bilen- på 3,7 kw?

Tenkte en tur til Danmark til sommeren, og skal da benytte Leafen..ser at det er mange steder som også har type 2 der...og tenker at dette kanskje gjør det lettere med tanke på å finne ladepunkter.

Ladefabrikken

Ja du bør ha en type 1 til type 2 kabel. Alle nye ladestasjoner kommer bare med type 2 uttak.
Mange av de gamle Schuko ladestasjonene kommer også til å bli faset ut og byttet til type 2.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

JanØ

Takk for svar. Har nå en justerbar (6-10-16 amp ) chuko kable. Ved brukt av IEC Type 1 til 2- justeres da ampen automatisk til 16 amp? Er det bilen som bestemmer mottaket av amp?

Electrix

Jeg har også kjøpt Type2-Type1-kabel og anbefaler å ha det. Med denne lader du 16A dersom Type2-stasjonen tillater dette. Noen kan være satt opp til  10A, da vil bilen få beskjed om dette og begrense lading til 10A, men det vanligste på offentlig tilgjengelige er 16A eller 32A.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

JBS

Jeps, det er bilen som bestemmer max strømmen.
Men det gør Type2 til Type1 kablet også.!
De fås i både 16A og 32A udgave...
Anbefaler du får fat i et 32A kabel, da det er mere slidstærkt, du får ikke 32A til bilen, den jo kun optager 16A, men så du det jo når du engang køber en anden LEAF med 6.6kw lader :-)
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

TB

Sitat fra: JanØ på mandag 18. januar 2016, klokken 12:19
Takk for svar. Har nå en justerbar (6-10-16 amp ) chuko kable. Ved brukt av IEC Type 1 til 2- justeres da ampen automatisk til 16 amp? Er det bilen som bestemmer mottaket av amp?
Fordelen med type 2 ladestasjon er at bil og ladestasjon kommuniserer. I enkelte oppsett kan og type 2 ladestasjonene kommuniserer og fordele belastning.
Litt forenkla:
Dermed kan eksempelvis 8 bilar lade på 8A, eller 4 lade med 16A, eller to biler lade på 32A, med total effekt 64A.
(ser vekk frå fasefordeling..)

Alle biler produsert etter 2011 kan bruke type 2, treng ein kabel Type 2 til Type 1 for Japanske bilar.
For europeiske bilar Type 2 til Type 2.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA