Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Våren 2011: Think i økonomisk trøbbel

Startet av BuddyFrog, mandag 02. mai 2011, klokken 12:38

« forrige - neste »

Hans Håvard Kvisle

Offisielt svar om batteripriser fra Pure Mobility:

Pris er nå ca 33.000, dette skyldes overgang til ny leverandør (Odyssey batterier fra Enersys) samt generell prisstigning. Vi har ikke lagt ned noe forbud mot bruk av batterier fra Concorde, men vi er altså ikke forhandler av Concorde lenger. Gylling Teknikk kan sikkert kontaktes av dem som ikke ønsker Odyssey.


Norstart måtte sjekke da vi seinest for en drøy måned siden fikk bekrefta 25.000 kr til kjøpsveiledningen http://elbil.no/kjope-elbil/kjopeveiledning
St.Hanshaugen

Rav4_EV

Ja, dette blir ikke lett! ::)

For de gamle Classic Buddyene  er jo Odyssey intet alternativ da de er for tunge.
Bilen er jo typegodkjent med en viss batterivekt.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hens

Er ikke Odyssey de samme batteriene som het Oldham/Hawker driver?
De satt originalt i Kewet serie 4 og 5, og fungerte utmerket.
En serie 5 ble testet på Teknologisk Institutt i 1996, og gikk 134 kilometer på en lading.
Hvis batteriene er tyngre tyder det på at det er mer bly, dvs. større kapasitet.
En slik batteripakke kostet nesten  20' i 1997, så 35' nå er ikke unormalt. ::)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

mohpet

Sitat fra: hens på tirsdag 12. april 2011, klokken 15:25
Er ikke Odyssey de samme batteriene som het Oldham/Hawker driver?
De satt originalt i Kewet serie 4 og 5, og fungerte utmerket.
En serie 5 ble testet på Teknologisk Institutt i 1996, og gikk 134 kilometer på en lading.
Hvis batteriene er tyngre tyder det på at det er mer bly, dvs. større kapasitet.
En slik batteripakke kostet nesten  20' i 1997, så 35' nå er ikke unormalt. ::)
Da jeg kjøpte min '03 Kewet 5 i '07 var det nylig satt inn nye batterier hos ElbilNorges samarbeidspartner i Bergen. Dette var Hawker batterier, ikke Concorde. Disse varte i 18.000 km. I '09 skiftet jeg disse her i Oslo, da til Concorde som ble hevdet å være langt bedre og mer egnet enn Hawker.

Evnt vektforskjell kjenner jeg ikke til, men hva er sannheten? Er disse Odessey batteriene samme type som mine gamle Hawker, eller snakker vi om 3 forskjellige typer batterier? Jeg var ikke spesielt imponert over mine Hawker, da de allerede etter 4.000 km viste klare tegn til forkortet rekkevidde.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Rav4_EV

Odyssey er ett tredje alternativ, og er nok bedre enn de to tidligere. Men dessverre er de for tunge i forhold til typegodkjenningen til Buddy.

Man harsellerte med Think for noen år siden som kunne selge batteripakke til 50 tusen når bilene var nye, og det tredobbelte når behovet dukket opp.

Her kjører PureMobility seg bort på den samme veien >:(

For de som kjøpte Buddy for 3 år siden, og har fått ut 20.000 km er det en fattig trøst med nye batterier når det koster dem EN KRONE OG SYTTIFEM ØRE kilometeren.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 12. april 2011, klokken 22:54
For de som kjøpte Buddy for 3 år siden, og har fått ut 20.000 km er det en fattig trøst med nye batterier når det koster dem EN KRONE OG SYTTIFEM ØRE kilometeren.

De som kjøpte en Gammel NiCd bil for 3 år siden har fremdeles mangfoldige år igjen på sin pakke.... ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mohpet

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 12. april 2011, klokken 22:54
Odyssey er ett tredje alternativ, og er nok bedre enn de to tidligere. Men dessverre er de for tunge i forhold til typegodkjenningen til Buddy.
Vil mer vekt påvirke styring og balanse i bilen? Kewet har vel ikke begrensningen på 800 kg på bil pluss batterier siden dette er bil og ikke 4-hjuls mc, men det var jo tidl mye diskusjon rundt lette Lithium batterier og hvordan det ville kunne påvirke kjøreegenskapene til bilen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

mohpet

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 12. april 2011, klokken 22:54
For de som kjøpte Buddy for 3 år siden, og har fått ut 20.000 km er det en fattig trøst med nye batterier når det koster dem EN KRONE OG SYTTIFEM ØRE kilometeren.
Ja, prisen øker fra kr 1,19 pr km til 1,66 pr km (ny pris er kr 26.600 + mva). Dette er en økning på nesten 40%, og er ganske så ekstremt. At det nå selges mest Nimh biler er ikke noe argument da bilene som har behov for batteriskift fremdeles er bly, og disse er det fremdeles mange/flest av.

Mulig vi kan forvente flere km ut av Odessey, men det vil fremdeles være 20.000 km som bør forventes Pure Mobility holder på, garantien øker ikke slik jeg forstår dette.

Kjenner noen hva Concorde vil koste hos Gylling?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

bosonic

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 12. april 2011, klokken 09:24
Ja, dette blir ikke lett! ::)

For de gamle Classic Buddyene  er jo Odyssey intet alternativ da de er for tunge.
Bilen er jo typegodkjent med en viss batterivekt.

Hawker 12XP73, veier 30,6kg, total vekt 367,2kg
Concord Chairman AGM-12105T, veier 31,3kg, totlavekt 375,6kg
Odyssey PC2150, veier 34,1kg, totlavekt 409,2kg

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

bosonic

Roadrunner, er du her?

Har ikke du montert inn "alternative" batterier i Buddyen din??
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

mohpet

Sitat fra: bosonic på onsdag 13. april 2011, klokken 09:21
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 12. april 2011, klokken 09:24
Ja, dette blir ikke lett! ::)

For de gamle Classic Buddyene  er jo Odyssey intet alternativ da de er for tunge.
Bilen er jo typegodkjent med en viss batterivekt.

Hawker 12XP73, veier 30,6kg, total vekt 367,2kg
Concord Chairman AGM-12105T, veier 31,3kg, totlavekt 375,6kg
Odyssey PC2150, veier 34,1kg, totlavekt 409,2kg
Buddy er oppgitt til 795 kg med Concorde, og vil da tippe over 800 kg med Odessey siden disse veier 33,6 kg mer. Dette kan være problematisk ift regler, men vil det kunne påvirke kjøreegenskaper?

Kewet 5 veier litt mer, står oppgitt til 850 kg med bly (Hawker?) så her er den relative vektendringen noe mindre.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Rav4_EV

SitatVil mer vekt påvirke styring og balanse i bilen? Kewet har vel ikke begrensningen på 800 kg på bil pluss batterier siden dette er bil og ikke 4-hjuls mc, men det var jo tidl mye diskusjon rundt lette Lithium batterier og hvordan det ville kunne påvirke kjøreegenskapene til bilen.

Begrensningen er 400 kg eksklusive batterier ihht regelverk for 4 hjul mc.

Når egenvekten i vognkortet er 795 kg er det 395 kg tilgjengelig til batterier og annet utstyr som dører, Webasto, lader osv.

Med 1020 kg totalvekt og 795 kg egenvekt har du nyttelast på 225 kg.
Da rekker du akkurat lovlig å registrere kjøretøyet med fører og 2 personer 75x3 = 225 kg.
Litt tyngre batterier eller utstyr gjør at bilen ikke lenger kan kjøres med 3 personer.

Kjøreegenskaper er en subjektiv vurdering. Den har i mitt hode vært elendig, og tildels farlig uansett batterivekt/kjemi.

Har ikke prøvd den nye, men hører at den er mye bedre.

AM

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

RoadRunner

Sitat fra: bosonic på onsdag 13. april 2011, klokken 09:23
Roadrunner, er du her?
Har ikke du montert inn "alternative" batterier i Buddyen din??
Jeg er i området, ja. Har mer fokus på Think for øyeblikket - helt til igår ihvertfall ;).

Mine alternative batteri anbefales ikke. Etter 1500km: 60% og 63% på to av parene. Lav spenning 65-69V under kjøring /120A.
Jeg må selvfølgelig bytte, da blir det AGM ett eller annet, men har ikke fått det helt klart enda fra min leverandør. Det blir ikke Concorde. Men skulle jeg ha valgt på nytt tror jeg at "garantien" i det å ha bevist rundt 20000 km i Buddy ville ha vært mer verdifull for meg nå en da jeg gikk inn i prosjektet med alternative batterier.

Hvis jeg går for Thinken, blir det en Roadrunner til salgs med helt nye AGM batterier montert ;D!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA