Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tilgang til ladestolper

Startet av Icenor, fredag 04. mars 2016, klokken 08:21

« forrige - neste »

Icenor

Jeg vurderer å kjøpe en brukt elbil og ønsker gjerne noen innspill om hva som kan være lurt i forhold til å sjekke tilstanden til bilen før kjøpet. Bilene jeg ser på er rundt 2 år gamle så jeg forventer at de skal være i rimelig god stand. De har alle fortsatt nybil garantien sin, men varierende km.stand.

Bør jeg få gjennomført en NAF test på bilen selv om den fortsatt er under garanti? Jeg regner med at NAF vet hva de skal se etter også på elbiler?

Hvis jeg selger bilen om et par år og nybilgarantien har gått ut. Kan jeg forvente et massivt verditap?

Noen andre forslag om hva som kan være lurt å se etter på en elbil?
P85
Model 3 - reservert

Icenor

Er en NAF-tilstandsrapport unødvendig på en 2 år gammel bil kanskje?
P85
Model 3 - reservert

Icenor

Ved et tidspunkt så sto det mellom ny 30kWh Leaf eller brukt TMS85, men jeg heller vel mot Tesla. Føles litt rart å kjøpe en bil til en halv million, uten en tilstandsrapport, men det er vel som du sier lite sannsynlig at noe er uvanlig slitt etter bare 2 år.

Reklamasjon er 5 år og nybil garanti 5år/80.000km. Jeg ser at mange av TMS'ene er kjørt ganske mye på sine første år. Noen av dem vil miste nybil garantien etter bare 15-20.000 km til. Kan man forvente et stort verditap når nybilgarantien forsvinner?
P85
Model 3 - reservert

Ingeniøren

Tror kvalitet på Tesla varierer veldig. Noen har biler som er bra og fungere perfekt og noen har biler som står på verksted "hele" tiden og ikke alt dekkes av garanti. Noe som går igjen og som ikke nødvendigvis fikses er dårlig karosseri arbeid - skjøter med store avvik på 10 mm, ujevn lakk mm. Noen blåser i det - jeg hadde ergret meg grønn... Mekanisk fikses vel det meste, men det tar tid vis du må fikse ting stadig vekk selv om du ikke betaler for det.

Nissan har vel jevnt over mye bedre kvalitet på sine biler.

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

Sitat fra: Icenor på fredag 22. januar 2016, klokken 21:35
Ved et tidspunkt så sto det mellom ny 30kWh Leaf eller brukt TMS85, men jeg heller vel mot Tesla. Føles litt rart å kjøpe en bil til en halv million, uten en tilstandsrapport, men det er vel som du sier lite sannsynlig at noe er uvanlig slitt etter bare 2 år.

Du har både garanti og reklamasjonsrett, så feil blir utbedret. Jeg hadde en del småplukk med min s85, men alt ble rettet. Når bilen ble overlevert ny eier var den strøken :) Om du kan ville jeg valgt en bil med mulighet for adaptiv cruise etc.

Og tro meg - når du har kjørt Tesla en stund blir bil aldri helt det samme. Det er ikke uten grunn Tesla har en lojalitet andre merker bare kan drømme om. Tyske helter blir regelrett knust. Jeg er ikke alene om å savne Teslaen så mye at jeg endte med å bestille en til mens jeg venter på X. Ventetiden uten Model S ble rett og slett for lang :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Icenor

Adaptiv CC ble innført september 2014? Eller er det bare på biler med auto steer?
P85
Model 3 - reservert

elektrolux

Sitat fra: Icenor på fredag 22. januar 2016, klokken 16:47
Er en NAF-tilstandsrapport unødvendig på en 2 år gammel bil kanskje?

Som kjøper er NAF kontroll genial. De finner de utroligste feil, og selger blir satt helt bakpå og mer tilbøyelig til å gi avslag, eller selge til en annen.

Dagens Elbiler holder seg forbausende godt i pris; det betyr at naturlig verditap hoper seg opp. Så snart markedet er mer normalisert, og folk kan kjøpe biler med bedre egenskaper enn dagens vil verdien rase.

Classic Elbiler holdt seg på rundt 80 -130 000 kr helt til ca 2010, og ble omtrent verdiløse over få måneder når Leaf, Think City, og Trillinger kunne kjøpes på rundt 200 000 kr
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

automat

Sitat fra: elektrolux på søndag 24. januar 2016, klokken 21:28

Dagens Elbiler holder seg forbausende godt i pris; det betyr at naturlig verditap hoper seg opp. Så snart markedet er mer normalisert, og folk kan kjøpe biler med bedre egenskaper enn dagens vil verdien rase.

Classic Elbiler holdt seg på rundt 80 -130 000 kr helt til ca 2010, og ble omtrent verdiløse over få måneder når Leaf, Think City, og Trillinger kunne kjøpes på rundt 200 000 kr

Det vil være underskudd på brukte elbiler i mange år fremover, noe som vil redusere verditap. Og det er store markedsegment der elbil så langt har vært for dyr. Kjøperne her har uansett ikke råd til de nye elbilene med lang rekkevidde. For dem er alternativet en brukt kortrekkeviddebil, eller fossil.

Det er to ting som kan gi høyt verditap for en elbilmodell. Det ene er at nybilpris dumpes (som på Trilling), det andre er at modellen blir kjent for en "fatal error" (som batteridøden på zebra-Think.)

Grunnen til at classic-bilene holdt seg kunstig høyt i pris, var jo at det omtrent ikke var nye biler å få på markedet. Man kunne hvis man var heldig få tak i en av de få Think-eksemplarere fra et selskap som var en finansiell katastrofe. Eller man kunne får en liten firehjuls-MC med null sikkerhet. (Ok man kunne også få en grisedyr Tesla Roadster). Utover dette var det null og niks , og selvfølgelig datt classic-bilene til sitt riktige nivå i det øyeblikk det fantes alternativer.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Icenor

Gode argumenter fra dere begge. Hva tror dere vil skje med salgsverdien på da 4 år gamle TMS'er når Tesla begynner å levere modell 3 til, la oss si 350,000kr med 60kWh?
P85
Model 3 - reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA