Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Navigasjonen er en katastrofe

Startet av TMS85, tirsdag 23. februar 2016, klokken 22:40

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: BMW850 på onsdag 20. januar 2016, klokken 14:31
Viskerene er for dårlige. Beklageligvis hjalp det ingenting med Bosch som jeg fikk på siste service.

Jeg kjøpte Bosch, nå sist, men Biltema jeg kjøpte før, var bedre. (bestnr 58241 og 58249)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

GeirHM

Jeg har også hjemmelader 400v 16a og kjenner igjen dette med ca 30wh regen. Den gule stiplede linjen går halvveis opp når jeg har ladet rett i forkant. På denne tiden får jeg aldri full regen før start. Samtidig har jeg aldri opplevd start uten disse 30 i regen.

Cookie Monster

Kan ikke forstå at Tesla enda ikke har en smart oppvarming funksjon. Mener da ikke det surret som kom for en stund siden som starter varming midt på natta fordi man har kjørt noen kvelden.

Men en funksjon hvor man setter når man bruker å kjøre og dra hjem fra jobb. Feks man kjører kl 7 og drar kl 16. Bør også kunne velge at bilen kun skal trekke tilgjengelig strøm fra strømnettet som er positivt for både rekkevidde og sikkert også levetid på batteriet over lengre tid. Feks har man stilt inn på 25A enfas vet bilen at det er hva den har tilgjengelig og bør basert på det også vite at da må forvarming starte feks 1 time før mot 30 min hvis man har 16 trefas.
Bør også bli mulig å bare starte kun batterivarmer fra app og litt div slik funksjonalitet for de som ønsker litt mer avansert styring. Feks at man velger avanserte valg i appen så det ikke blir så mye for de som ønsker det enklest mulig.

2015 P85D

Kavorka

Sitat fra: GeirHM på onsdag 20. januar 2016, klokken 15:23
Jeg har også hjemmelader 400v 16a og kjenner igjen dette med ca 30wh regen. Den gule stiplede linjen går halvveis opp når jeg har ladet rett i forkant. På denne tiden får jeg aldri full regen før start. Samtidig har jeg aldri opplevd start uten disse 30 i regen.
Tok bilen inn i garasjen for lading i går, (11kW) med timer for at den skulle være klar til i morges, fra 140 til 340 tkm. Da var det full regen uten forvarming av batteri. Siden det var nede i -14 lurer jeg på om bilen først varmer batteri for å ta 11kW, og at det så er tap i ladeprosessen som varmer det ytterligere. Kan batteri ta 11 kW uten forvarming til at regen er tilsvarende?

Skulle likt å visst hvilken temperatur man må ha i batteripakke for hhv 30 og 60 kW regen... Ved hjemreise ved -5 var regen på under 10 kW.

GOS

Sitat fra: Kavorka på onsdag 20. januar 2016, klokken 20:06
Siden det var nede i -14 lurer jeg på om bilen først varmer batteri for å ta 11kW, og at det så er tap i ladeprosessen som varmer det ytterligere. Kan batteri ta 11 kW uten forvarming til at regen er tilsvarende?

Skulle likt å visst hvilken temperatur man må ha i batteripakke for hhv 30 og 60 kW regen... Ved hjemreise ved -5 var regen på under 10 kW.
Litt usikker på om jeg forsto spørsmålet, men batteriet tar ikke i mot 11 kw uten forvarming ved de temperaturene. Antagelig tar den ikke noe før batteriet er over 0 grader.
Testet i går morges når det var -5 grader (hadde vært - 8 gjennom natten): Hadde Range Mode On, ikke varme på og satt på lading (vel 11kw) 45 minutt før jeg skulle kjøre og jeg hadde da en ladehastighet på ca 25 km/t etter 30 minutt eller så, og 48 km/t per time etter 40-45 minutt. Lader med 52.8 km/t når det er varmt.
Så min konklusjon er at den varmer batteriet i starten / og eller bare lader sent inntil batteriet er blitt varmet opp. (Jeg tror den varmer siden den viser 16A, men altså lave ladehastighet. Men har ikke sjekket om den virkelig trekker 16 A fra nettet)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Kavorka

#35
Det var kanskje uklart formulert fra min side. Men slik du beskriver oppramping av ladehastighet blir åpenbart batteri varmere underveis i ladingen. Så er spørsmålet om oppvarming skyldes lading, eller om det er en automatikk i bilen som gir aktiv oppvarming.

Ladehastighet på 25kmt tilsvarer 5 kW. Kan vel regne med at ladeeffektivitet er 90%, så ~0,5kW effekttap til omgivelser varmer batteriet. Det er lite (mindre enn 250 Wh første halvtime, 2ºC temp økning) ift varmen som trengs. Kan det være at bilen drar 11 kW, hvor 5 går til batteri, og 6 til oppvarming? I det tilfellet kan det gi mening å lade når man kommer hjem, og batteriet er varmt, dersom man aksepterer at regen er lav til å begynne med når man skal kjøre neste morgen.

Energiforbruket mitt til jobb blir, med range mode av, ganske høyt. 4 kWh på forvarming og 4 kWh på kjøring tilsvarer jo nesten energien til en liter bensin. I tillegg kommer forvarming av kupeen. En ting er at fossilbil har "gratis" spillvarme til oppvarming av kupe, men at oppvarming av batteri i en Tesla kan dra så mye strøm var en overraskelse.

nie

Muligens litt off-topic men ikke helt;
Jeg lader på jobben på 3,8 kW stolpe. Bilen kjøres hjemmefra til jobb (ca 18km) og parkeres i P-kjeller som holder ca 4-5 grader. Følger av og til litt med på kupe-temperaturen via app-en og jeg registrerer at denne sjelden faller under 11-12C.

Eneste forklaring på dette må jo være at temperaturen i batteriet holder seg mellom 10-20 grader gjennom dagen og at dette gir en vesentlig høyere temperatur i kupeen?

cairnz

Du lader med 11kW (400/16) - altså batteri må være litt varmere enn ved 3-6kW. Når du først har temperaturen for å lade med 10kW så er varmetapet i prosessen stort nok til å varme batteriet videre, og du har grei regen ved start på turen.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA