Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Slurv

Startet av werner, torsdag 18. februar 2016, klokken 13:51

« forrige - neste »

werner

Det er spådd gammeldags vinter  nå med temperature under 20 minus. Noen som har erfaring med å kjøre Leaf I slik kulde. I minus 20, hvilken rekkevidde er realistisk? Er det andre problemer eller forhold vi bør være obs på ?

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Leif Leaf

Sitat fra: werner på tirsdag 12. januar 2016, klokken 08:40
Det er spådd gammeldags vinter  nå med temperature under 20 minus. Noen som har erfaring med å kjøre Leaf I slik kulde. I minus 20, hvilken rekkevidde er realistisk? Er det andre problemer eller forhold vi bør være obs på ?

Ingen problemer med å kjøre Leaf i 20 minus. Vil anslå 8 mil i rekkevidde. Har etter hvert erfart at mye slaps/snø er en vel så effektiv rekkevidde-dødare som kulde. Jeg kjører for tiden i stabile 30 kuldegrader og har typisk 30% igjen etter å ha kjørt til jobb (40 km).
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

elektro

Har Leaf batterivarmer, eller har den ikke? Vet at Nissan har gjort det de kan for å spre tvil om de importerte bilene, men la oss ta utgangspunkt i en ny, norsk 30kW. Hvordan fungerer i så fall dette? Kun når bilen er tilkoblet el. eller også ved batteridrift. Og i så fall - vil ikke vinninga gå opp i spinninga?

Og hvordan fungerer appen? VW sin CarNet er fryktelig ustabil, sånn at man gjerne ikke får forvarmet kupeen når man trenger det som mest.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Einar_S

De nyere skal ha batterivarmer som setter inn for å beskytte batteriet. Etter sigende under -15 eller deromkring. Men da er jeg som autorisert frysapinn mer innstilt på å sitte og pinne inpå peisen enn å kjøre tur uansett.

Jeg plugger i laderen med en gang jeg kommer hjem og starter lading til 80%. Så tar den den opp til 100% til innstilt tid. Grunnen til at jeg starter lading med det samme er at batteriet er mer mottakelig for lading når det er varmere etter å ha kjørt (p.g.a. indre motstand i batteriene)

Batterivarmeren bidrar neppe til mer effekt ut av batteriet. Det blir litt som å pisse i buksa for å holde varmen. Men jeg håper de har programmert den til å hente mer landstrøm til varmingen om slik er koblet til når kvikksølvet trekker seg tilbake til kula, og ikke tappe det fra batteriet. Batterivarmeren er forøvrig tosidig om den ikke kan hente det fra landstrøm. Den varmer selvfølgelig med varmeelementene, men i tillegg også internt i cellene (der kom indre motstand inn i bildet igjen).

La oss så bare håpe at de som har programmert ladestyringen og batterivarmer ikke er de samme som har programmert Carwings og etterfølger!  :P

I dag  morges var vi skyldig 23C her, og bilen var fulladet og skikkelig varm, så det ser lovende ut.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

elektro

-15 var jo voldsomt, burde den ikke slått inn litt før? I alle fall tilkoblet strøm? eGolfen klarer seg også bra når det er skikkelig kaldt, så lenge den får stå tilkoblet strøm frem til avgang og får forvarmet kupeen. Men hvis du ikke har noen stikkontakt, og heller ikke fullt batteri, eller når CarNet streiker så du ikke får forvarmet, da blir det problemer!
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

leafnor

Sitat fra: Einar_S på fredag 15. januar 2016, klokken 23:36
De nyere skal ha batterivarmer som setter inn for å beskytte batteriet. Etter sigende under -15 eller deromkring. Men da er jeg som autorisert frysapinn mer innstilt på å sitte og pinne inpå peisen enn å kjøre tur uansett.

Batterivarmen på Leaf mener jeg å ha lest i en manual å være så at den slår seg på ved -20, og når -10 er oppnådd som batteritemperatur, slås den av. For ikke å tømme batteri helt skjer dette bare ned til SOC 30% for ikke å tømme batteriet helt. Og har man under 30% på batteriet, er det nok greit å få ladet uansett.
Vil tro at batterivarme mest kobler til under parkering. For under kjøring vil den indre motstand avgi vrme nok til å holde batteriet over -20.
Batterivarmen er der for å unngå at batteriet fryser helt. Når det fryser (Speiker) avgir det ikke strøm. Det er som om bensinen hadde frosset til bensinis på fosilbilen.
Et frosset batteri varmet opp igjen, avgir strøm igjen.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

AppleKnocker

Det er enorm forskjell på å kjøre i 20 kuldegrader med en bil som har stått stille f.eks gjennom helgen og blitt gjennomkald, og en som er varm. Hvis bilen er kjørt hardt kvelden før, ladet fra  5% til 100% gjennom natten og forvarmet maksimalt, kan batteritemperaturen holde seg på mange plussgrader.

Jeg fulgte denne oppskriften en morgen det var minus 15 og startet med batteri som var nesten 10 pluss. Det ga meg noen mil ekstra rekkevidde uten at jeg har målt eksakt.
Parkerer man i oppvarmet garasje får man tilsvarende effekt.

Så min konklusjon er at utetemperatur betyr en del, men batteritemperatur betyr vel så mye.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tomrh

#8
Sitat fra: elektro på lørdag 16. januar 2016, klokken 08:47
-15 var jo voldsomt, burde den ikke slått inn litt før?
Slår inn ved ca -25 utetemp. for 1. gen Leaf (-20 batteritemp). Og -17 grader batteritemp for 2. gen Leaf. Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11872.msg171538.html#msg171538
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA