Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser på EL-PSA

Startet av Hjortenberg, mandag 27. september 2010, klokken 15:25

« forrige - neste »

Hjortenberg

Jeg har en Think City 2002(3) modell. Jeg har ikke hatt noe problemer med den før nå. Jeg har tidligere lest om andre som har hatt noe av det samme problemet, men jeg fikk ikke helt forståelsen for hva som var grunnen til at det skjer. Min lader har nå hatt problemer med å lade opp bilen (eller er det batteriene?). Det begynte etter at jeg har vært på ferie (trolig..), der jeg ikke hadde brukt bilen på 14 + dager. Når jeg kom tilbake, satt jeg den i laderen. Når jeg kom tilbake hadde den stoppet på under 20%. Satt den inn igjen og neste morgen var den kanskje på 25%. Jeg kjørte den litt frem og tilbake og satt den inn igjen. Da fungerte det og den ladet til 100%. Jeg trodde kanskje at jeg bare puttet laderen litt feil, men det skjedde på nytt igjen når jeg skulle på jobb i dag. Den ladet fra 35-45% på tre timer, altså den stoppet etter 10% med lading igjen...

Kan noen forklare meg hva som er feil, eventuelt hva jeg burde gjøre? Jeg har strømuttaket foran ved frontvinduet (hvis det har noe å si..)

Hilsen
Anders Hjortenberg Nilsen som trenger hjelp:-)
Think City 2008 16A, kjørte fra Oslo-Stavanger November 2010
Har hatt Think city 2003.

Baltor

Det at laderen lader noe, og av og til helt opp til 100% er et godt tegn. Det kan være kjøleviftene eller en annen feil, for eksempel strømtilførselen. Fortell om hvor du bor så er det kanskje noen som kan stikke innom deg og feilsøke.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

For å gi en noenlunde sikker diagnose er det nødvendig med mer informasjon. Denne informasjonen kan hentes ut med PacTrakr, robometer eller nikometer (rekkefølgen er tilfeldig). Nikometer det enkleste å koble til.

Det kan hende at problemet skyldes at energimeteret er kommet i utakt med batteriets ladetilstand/energiprosent. Når batteriet har stått oppladet i 14 dager+ har batteriet en stor selvutlading som BMS ikke registrerer.

Nå som batteriet er kommet opp i forventet levetid klarer det ikke å motstå like mye "mishandling" som da det var nytt, derfor kan det føre til skade på batteriet dersom man ikke er ytterst forsiktig. De innebygde ladeprogrammene bør brukes med forsiktighet. Videre lading og kjøring uten at man vet hvordan batteriet har det kan føre til skade. Man skal vel heller ikke se bort fra at batteriet pådro seg skade ved å stå oppladet i 14 dager+.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA