Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Eldre el-biler ikke velkommen i Oslo sentrum lenger?

Startet av kristofferG, tirsdag 29. mars 2016, klokken 13:01

« forrige - neste »

kristofferG

Rygget bilen min inntil min kamerat sin garasje, med en liten motbakke fra garasjen og opp til veien natt til mandag. Underlaget var is, og det var regnvann/smeltevann på overflaten.
Så ja, det var "såpeglatt". Splitter nye hakkapalita piggfri dekk.

Ante ugler i mosen, og trykket inn 4WD-locken og trykket inn gassen. Intet skjedde, bortsett fra hjulspinn. Jeg prøvde flere ganger med forskjellig gasspåtrykk, og den eneste forskjellen var at bilen begynte å skli sidelengs til jeg stod 45grader ift retningen den stod i.

Min kamerat kom ut, og spurte meg hvorfor bare forhjulene spant (begge to) og ikke bakhjulene. "har ikke du 4-hjulstrekk?", lurte han på.

Så da var det frem med strø-bøtta og sand under alle dekkene, og da kom jeg selvsagt opp (jeg så da "spinne-merker" i sanden på bakhjulene etter at jeg hadde kommet opp)

Har noen flere vært borte i samme problem?
Kan det være feil med min phev (kjøpt ny i juni '15), eller hadde jeg 110% uflaks med værforhold?

aaa3

Se tråden "Momentbegrensning". Her skrev jeg:
Det kan være "Active Stability Control" som har tatt over og begrenser momentet. Ref fra brukerhåndboken side 7-34:
When moving out of mud, sand or fresh snow, pressing the accelerator pedal may not allow the Plug-in Hybrid EV System output to increase. In such situations, temporarily turning off the ASC with the "ASC OFF" switch.
Refer to "If your vehicle becomes stuck in sand, mud or snow" page 9-22.
Using the "ASC OFF" switch turns off both the stability control function and the traction control function.

koveraasen

Interessant å lese!

Jeg har prøvd å skjønne hvordan 4WD lock oppfører seg sammenlignet med S-AWC, men har ikke blitt helt klok på det. Såvidt jeg har skjønt så sørger 4WD lock for at det overføres mer kraft til bakakslingen enn vanlig, men ikke noe mer enn det.

Du skriver at du rygger opp, så med forhjul, mener du da faktiske forhjulene? Jeg vil jo tro at det nesten er en fordel å IKKE aktivere 4WD lock når man rygger, for å få mest mulig kraft på den "bakre akslingen" (altså fremhjulene)?

Jeg kan fint lite om 4WD-systemer, så det er mulig jeg er helt på jordet her. Håper noen med kompetanse på området kaster litt lys på dette :)

kristofferG

koveraasen:
jeg beskrev det kanskje klønete.

Garasjen ligger lavere enn veien.
Jeg rygget ned, slik at tilhengerfestet var mot garasjeporten, og fronten av bilen stod da i motbakke (mot veien).
Når jeg da prøvde å gi gass fremover (opp mot veien), så spant jeg på fordekkene og ikke bakdekkene

aaa3: veldig interessant lesing mtp ASC - bra input
det må jeg få testet ut.
Du aner ikke hvor paff jeg ble, da intet skjedde ved gasspådrag :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA