Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mest strømsparende kjøring

Startet av AmocoCadiz, mandag 22. februar 2016, klokken 20:44

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Forbrukerrådet har igjen gransket norske bilgarantier, det er i år gjort en del forandringer i de forskjellige bilmerkes garanti vilkår.

F.eks. er KIA er på topp i år igjen, men Peugeot har seilt opp som nest best garantivilkår fra langt dårligere garantivilkor før inkludert bedre batterivilkår for Peugeot ION. Hyundai er nr 3 på listen, men mistet 2 års garanti til kun å ha 5 års garant i 2014

Gjelder da disse nye garantireglene alle biler uansett årsmodell?

Eller kan en som kjøpte 2013 Hyundai med 7 års garanti påberope seg 7 års garanti siden det var forutsettningen ved salgstidspunkt?
Hvis garantivilkor kan forandres med tilbakevirkende kraft er jo garantiene mindre verdt avhengig av importørens preferanser/økonomisk forhold?

65lars

Veldig bra emne, her , takk AmocoCadiz

Jeg tenker på mye av det samme, som en "førstegangs kjøper."

F.eks. kjøper jeg en pent brukt 2013 modell, med 5 års garanti på batteriene, så går jo denne garantien ut om 2 år!   Det holder ikke.  Trenger garanti til 2020 - etter det renger jeg med at jeg har min egen elektriske drone-copter - pendle "over bakken" her.   (Hei, det vil skje!)
En vakker dag. :)



Trilling, bestilt KIA

lxm

Garantien gjelder selvfølgelig slik den var da bilen ble kjøpt.
Kjører White Pearl/black Tekna 2018
Melhus, Sør-Trøndelag

Electrix

Garantien på kjøpstidspuntet gjelder, produsent/forhandler kan ikke kutte denne ned med tilbakevirkende kraft, da ville den ikke være verdt noe, man kunne da selge med 20 års garanti og så bare kutte ned til 1 år etterpå. Men de kan forbedre garantien  med tilbakevirkende kraft dersom de vil, f.eks har Nissan forbedret batterigarantien også for tidligere solgte biler etter at statistikken viste seg å være bedre enn forventet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ingeniøren

Og noen tar seg meget godt betalt for en utvidet garanti. Bare sjekk service prisene, hint asiatisk produsent  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

bromm

Sitat fra: nime01 på torsdag 14. januar 2016, klokken 20:05
Betalte ca 1200 for service på Kia'en min.. er de andre merkene mye rimeligere?
Ok så du tok ikke med den anbefalte "bremsesmøringen" som Kia anbefaler da. Problemet ligger nok ikke i hvor mye du betaler hver gang - det er hvor ofte du må gjøre det som gir utslaget. Min BMW i3 skal inn i løpet av februar for første gang etter 2 år og 40.000 km. Da vil jeg tegne en serviceavtale på 5år/100k som koster litt over 5.000 kr. Det er rimelig, det ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA